Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 23 octombrie 2015

Publicat: vineri, 23 Octombrie 2015 , ora 11.34

Bine v-am regăsit!

Începusem în ediția precedentă să vă prezint câteva dintre cele mai cunosute creații pentru vioară în ipostaze camerale, scrise în perioada barocului muzical - aceasta este și tematica de astăzi.

Arcangelo Corelli face parte din generația premergătoare lui Bach și Händel, ambii fiind influențați de el. Violonist și compositor, s-a stabilit la maturitate la Roma, unde l-a întâlnit pe Händel. Cele 12 Concerti grossi ale lui Corelli au avut o mare importanță asupra dezvoltării acestui gen, oferind un tipar pentru generațiile următoare, așa cum au făcut-o și Trio sonatele. Iată La Follia, Sonata nr.12 în re minor pentru vioară, o serie de variațiuni pe tema La Follia - un cunoscut dans cu origini portugheze în secolul 15, care i-a inspirat și pe Vivaldi, Carl Philip Emmanuel Bach, Alessandro Scarlatti, și mai târziu, pe Liszt și Rahmaninov, între alții.

Născut la Veneția în 1687, violonistul și compozitorul Antonio Vivaldi a avut o contribuție importantă va la dezvoltarea concertului solo, gen în care ne-a lăsat numeroase lucrări, în special pentru vioară. Seria de sonate lui Vivaldi pentru vioară includ un ciclu publicat în 1709 ca op.2 și dedicat lui Frederick al IV-lea al Danemarcei, care vizita Veneția la acea vreme. Cea de-a doua Sonată op.2, în La major, la fel ca întregul ciclu de altfel, este influențată de Corelli. Iată ultima parte din această Sonată a lui Vivaldi. Basul continuu care acompaniază vioara este format în exemplul următor din clavecin, violoncel și teorbă.

Giuseppe Tartini a fost unul dintre cei mai admirați violoniști compozitori ai barocului. S-a remarcat de asemenea prin descoperiri teoretice și prin fondarea unei școli de interpretare violonistică la Padova, unde veneau tineri din diferite țări. Sonata sa Trilul diavolului pare a se fi născut dintr-un vis în care compozitorul a fost fascinat de sonoritățile produse pe vioara sa de diavolul însuși.

Atât pentru astăzi, pe data viitoare!

Andreea Chiselev