Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi
Ghidul melomanului începător - 26 martie 2015
Bine v-am regăsit, călătoria noastră prin lumea tonalităților se apropie de final și ajungem astăzi la tonalitățile majore și minore cu 6 alterații la cheie. Vorbim atât despre cele cu diezi cât și despre cele cu bemoli, deoarece ele sunt enarmonice. Adică sună la fel dar se scriu diferit.
Tonalitatea majoră cu 6 diezi la cheie este Fa diez major, care sună la fel cu Sol bemol major, adică tonlitatea majoră cu 6 bemoli la cheie. Și relativele minore ale acestora sunt enarmonice - re diez minor și mi bemol minor. Vă puteți imagina mai ușor enarmonia gândindu-vă la claviatura pianului. Pentru fa diez și sol bemol folosim aceeași notă, la fel și pentru re diez și mi bemol.
Rubrica s-a deschis cu Preludiu în Fa diez major din caietul 1 al Clavecinului bine temperat de Bach și continuă cu Impromptu op.30 nr.3 de Franz Schubert, în tonalitatea Sol bemol major.
Urmează încă o paralelă între cele două tonalități enarmonice cu 6 alterații la cheie - Fa diez major și Sol bemol major.
Acum, Barcarola op.60 de Frederic Chopin, în Fa diez major.
În Sol bemol major, ascultați Vals op.70 nr.1 de Chopin.
Ne îndreptăm acum atenția spre tonalitățile re diez minor și mi bemol minor, și ele enarmonice, la fel ca relativele lor majore, despre care doar ce am vorbit.
A fost, în re diez minor, Preludiu din caietul II al Clavecinului bine temperat de Bach și urmează, în mi bemol minor, Preludiu din caietul I al aceleiași lucrări, scrisă de Bach, va reamintesc, în toate tonalitățile majore și minore.
Din perioada clasicismului muzical v-am pregătit, în mi bemol minor, partea a 4-a din Cvintetul op.87 pentru fortepiano, vioară, violă, violoncel și contrabas de Johann Nepomuk Hummel.
Ghidul melomanului începător se încheie astăzi cu un fragment din Elegia op.3 nr.1 în mi bemol minor de Serghei Rahmaninov. Pe data viitoare!