Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 12 noiembrie 2014

Publicat: luni, 10 Noiembrie 2014 , ora 13.33

Bine v-am regăsit, dragi ascultători!

Ne aflăm și astăzi în lumea sonoră a Concertelor pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven și vorbim despre ultimul dintre acestea, cel cu nr.5 în Mi bemol major. A fost scris în 1809 în timp ce Viena era bombardată și ocupată de francezi și este dedicat, la fel ca și Concertul cu nr.4, Arhiducelui Rudolf, prieten și elev al compozitorului. Prima audiție a avut loc la Leipzig, iar datorită problemelor tot mai grave de auz ale lui Beethoven, onoarea de a fi solist i-a revenit lui Friedrich Schneider, care avea 25 de ani și activa ca organist de biserică. La 3 luni după acest concert, în februarie 1812, lucrarea a fost cântată pentru prima dată și la Viena, cu un cunoscut elev al lui Beethoven - Carl Czerny solist.

Inovațiile compozitorului din punct de vedere al formei se remarcă încă de la începutul Concertului, care se face fără tradiționala introducere orchestrală, ci cu improvizații pianistice.

Concertul nr.5 pentru pian și orchestră este cel mai cunoscut dintre lucrările lui Beethoven în acest gen, probabil datorită amprentei eroice, grandioase, datorită apelului "către milioane", prezent aici cu mult înaintea Simfoniei a 9-a.

Denumirea "Imperialul" nu i-a fost dată de compozitorul său, Ludwig van Beethoven, ci, se pare, provine de la un comentariu făcut de un ofițer al lui Napoleon care se afla la data premierei în Viena. Acesta ar fi exclamat că lucrarea este "un concert imperial".

Și chiar așa era. Concertul și-a găsit repede locul în repertoriul de gen și a devenit, spre exemplu, unul dintre preferatele lui Franz Liszt. După ampla parte 1, care durează aproximativ 20 de minute, urmează o sublimă parte lentă, din care vă ofer un fragment.

Caracterizat de unii ca un produs al epocii napoleoniene, Concertul nr.5 de Beethoven relevă o amploare a gestului ce poate fi comparată cu aceea din Simfonia a III-a"Eroica", scrisă în aceeași tonalitate, Mi bemol major. Este vorba de fapt mai mult de o atitudine împotriva imperialismului napoleonian, dacă ne gândim că Beethoven a reconsiderat dedicarea Simfoniei a III-a lui Napoleon, după ce acesta s-a proclamat Împărat al Franței în 1804.

În mod neobișnuit, partea a 2-a se leagă direct de final, iar romantismul muzicii privește în viitor, spre o perioadă care se afla încă "în fașă".

Cu acest fragment din partea a III-a a Concertului nr.5 pentru pian și orchestră de Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător! Pe data viitoare!

Andreea Chiselev