Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi
Ghidul melomanului începător - 10 octombrie 2014
Claude Debussy (I)
Bine v-am regăsit, în fascinanta lume a muzicii. Continuăm periplul nostru prin sonoritățile pianului și facem un salt din Rusia până în Franța sfârșitului de secol 19. Aici apare estetica muzicală a impresionismului, care provine din artele plastice, fiind o reacție la curentul romantic. Transparență, discreție, delicatețe, eleganța exprimării, armonii inedite sunt trăsături pe care le regăsim în muzica impresionistă. De ea se leagă Claude Debussy, care a transformat stilul pianistic prin tușeu și printr-un joc de pedale rafinat. Primele lucrări pentru pian ale acestui compozitor francez păstrează ceva din lirismul romantic. Vă ofer un fragment dintr-o lucrare datată 1890, "Suita bergamască".
După 1900, estetica impresionistă devine suverană în ciclurile pentru pian scrise de Debussy. Spre exemplu în "Stampe", din care ascultați prima piesă - "Pagode".
În 1905 și 1907, Debussy scrie două serii de câte trei piese intitulate "Imagini". Virtuozitatea nu este doar tehnică, dar și de o mare finețe - armonii inedite, scriitura pianistică reflectând titlurile poetice ale pieselor, spre exemplu "Reflexe în apă", "Clopote prin frunze", "Pești de aur" - din care ascultați acum un fragment.
Debussy a dedicat un ciclu de miniaturi programatice și celor mici - "Colțul copiilor".
Atât pentru astăzi, dar vă aștept în lumea muzicii pentru pian a lui Debussy și data viitoare!