Înregistrări de colecție Gheorghe Halmoș - CD Review, 10-12 octombrie

Publicat: luni, 9 Octombrie 2017 , ora 16.53

În fotografii obișnuia să se uite rar în obiectiv, umplând însă imaginea cu forța unei personalități ce nu se lăsa lesne descoperită. Îi privești ochii și vezi determinare, lumină, inteligență, nuanțe melancolice, relfexive, multă seriozitate, accente de vulnerabilitate dar și o blândețe absolut specială, un sentiment al umanității care te izbește din prima clipă. Sunt doar câteva dintre calitățile marelui pianist Gheorghe Halmoș, fără de care evoluția școlii românești nu ar mai fi avut profilul pe care îl are astăzi.

Numele lui Gheorghe Halmoș rămâne un reper esențial în ansamblul pedagogiei pianistice românești, dar și pe terenul solistic al secolului XX, anvergura sa interpretativă fiind una absolut excepțională. Tocmai de aceea, vă recomand cu căldură noul disc integral Ludwig van Beethoven lansat recent de Editura Casa Radio, care cuprinde înregistrări de colecție din arhiva Radio, realizate de Gheorghe Halmoș între 1959 și 1983, așadar pe parcusul a 24 de ani. Albumul inclus în proiectul Discurile anului 2017, pe care-l veți asculta în premieră la Radio România Muzical, este realizat în colaborare cu Serviciul Patrimoniu Cultural și Arhive din Radio România și cuprinde o selecție din sonatele beethoveniene interpretate de Halmoș și aflate în Fonoteca Radio. Producătorii s-au orientat către marcarea principalelor perioade de creație a compozitorului, sonatele fiind grupate pe două compact-discuri, în ordinea publicării lor. De altfel, repertoriul beethovenian a fost o constantă a carierei interpretative a lui Gheorghe Halmoș, apreciatul pianist român realizând la Cluj-Napoca și o integrală, pe parcursul a 8 recitaluri, a celor 32 de sonate ale compozitorului german.

În viziunea lui Gheorghe Halmoș, definită de un control riguros al sculpturii sonore, sonatele beethoveniene se relevă strălucitoare, virtuozitatea, deși prezentă, fiind asimilată organic și devenind doar un suport pentru conturarea atmosferei generale, când tensionate, când visătoare, îndrăznețe, lirice sau exuberante. Versiuni viguroase și în același timp extrem de expresive, agile din punct de vedere tehnic și profund muzicale, cu o atenție permanentă pentru reliefarea detaliilor sonore, din perspectiva unui connoisseur cu experiență, care știe să găsească în orice moment, arome sonore la care nu te-ai fi gândit, chiar și în lucrări pe care mulți le expediază ca fiind facile, cum este, de exemplu, Sonata op. 49 nr. 1 în sol minor.

Vă invităm să descoperiți și dumneavoastră viziunea lui Gheorghe Halmoș asupra sonatelor beethoveniene, ascultând rubrica CD Review din 10, 11 și 12 octombrie 2017!

Ioana Marghita