Dvorak și Enescu în versiunea violoncelistului Marin Cazacu - CD Review 4 și 5 octombrie

Publicat: miercuri, 4 Octombrie 2017 , ora 12.35

Vă propunem în 4 și 5 octombrie o nouă apariție editorială marca Editura Casa Radio, un compact-disc lansat în această toamnă și pe care îl puteți asculta, în premieră, la Radio România Muzical. Albumul "Dvorak, Enescu", inclus în cadrul proiectului "Discurile anului 2017" îl aduce în prim-plan pe cel mai important violoncelist al momentului, un artist complex, multifațetat, care recent, pe 30 septembrie a împlinit 61 de ani. Marin Cazacu, personalitate de referință a vieții muzicale românești este solistul aclamat întotdeauna pentru rafinamentul și coerența versiunilor sale sonore, este profesorul căutat de toți tinerii violonceliști care doresc să se afirme pe scenele naționale și nu numai, inițiatorul formației camerale Violoncellisimo, al Festivalului Internațional Enescu și muzica lumii de la Sinaia și, nu în ultimul rând, este mentorul Orchestrei Române de Tineret. În plus, din 2014 este noul manager al Centrului Național de Artă Tinerimea Română, așadar un muzician polivalent, care excelează în toate domeniile în care activează. Și asta datorită atitudinii sale mereu pozitive, aflate într-o permanentă căutare a performanței și a echilibrului. Compact-discul editat de Casa Radio reunește două lucrări compuse la o distanță de șase ani una de cealaltă și care împart aceeași tonalitate, si minor, Concertul op. 104 de Antonin Dvorak și Simfonia concertantă op. 8 de George Enescu, ambele opusuri înregistrate alături de Orchestra Națională Radio în 2000 și, respectiv, 1995.

"Dacă aș fi știut că se poate compune un astfel de concert pentru violoncel, aș fi încercat eu însumi" spunea cu admirație Johannes Brahms despre Concertul în si minor pentru violoncel și orchestră de Antonin Dvorak, lucrare care, dincolo de povestea sa sinuoasă, inclusiv cu nuanțe romantice, regăsibile în partea a doua și în ultima secțiune a mișcării finale, unde Dvorak a inclus un omagiu emoționant către prima sa iubire, întâmplător cumnata sa, este, din punct de vedere strict muzical o demonstrație captivantă de bogăție melodică, în care autorul ceh își revarsă din plin inventivitatea și originalitatea, mizând nu atât pe spectaculozitatea virtuoză, deși aceasta nu este neglijată, cât pe o construcție în care solistul și orchestra sunt un organism coerent. Interpretarea lui Marin Cazacu în Concertul pentru violoncel și orchestră de Antonin Dvorak este impresionantă prin claritatea și coerența execuției, în care latura sentimentală este controlată foarte riguros, necăzând nicio clipă în prețiozitate dar nici în ariditate. Există melancolie, emoție, agilitate tehnică, strălucire și multă energie în interpretarea pe care o oferă violoncelistul român.

Cât despre Simfonia concertantă op. 8 pentru violoncel și orchestră de George Enescu, regretatul Pascal Bentoiu recunoștea că în înțelegerea acestei partituri l-a ajutat foarte mult versiunea interpretativă realizată de Marin Cazacu, un profund cunoscător al opusului enescian, în care violoncelistul român, deși vede ecouri din Brahms, Wagner și Strauss este atent, conform propriei declarații să nu cadă "în capcana frazării în stilul acelor compozitori". Nu dulcegăria romantică, așa cum o definește Marin Cazacu este cheia interpretării Simfoniei concertante op. 8, ci un cumul de elemente mult mai eficiente, deși deloc la îndemâna oricui, și anume rigoarea ritmică și respectarea pulsației. Iar versiunea sa din 1995 inclusă pe compact-discul Dvorak, Enescu, alături de Orchestra Națională Radio cu Horia Andreescu la conducere este un adevărat reper de interpretare. Simți și rigoarea și controlul pulsației, simți și accentele romantice, bine susținute și excelent stăpânite, simți fluiditatea execuției și, mai ales, viziunea competentă a specialistului care s-a aplecat cu maximă atenție asupra acestei partituri complexe, integrând-o în elocvența unei expresivități care servește în primul rând Muzica, cea mereu cu majuscule.

Vă invităm să descoperiți și dumneavoastră aceste interpretări de referință, ascultând rubrica CD Review din 4 și 5 octombrie 2017, ora 11.30!

Ioana Marghita