Arhivă : Recomandări Înapoi

175 de ani de la nașterea lui Jules Massenet – marcați la Opera în interpretări de referință

Publicat: vineri, 12 Mai 2017 , ora 16.07

În 12 mai 2017 s-au împlinit 175 de ani de la venirea pe lume a lui Jules Massenet, una dintre personalitățile lumii operei franceze. Artistul a intrat la Conservatorul parizian la numai 11 ani, studiind compoziția cu Ambroise Thomas. Avea să rămână legat de această remarcabilă instituție de învățământ, din 1878 devenind el însuși profesor de compoziție  aici. Primul moment important de recunoaștere a calităților sale de creator a survenit în 1863, când Massenet a câștigat Premiul Romei cu cantata David Rizzio; apoi, odată cu opera La Grand’ Tante, s-a lansat în cariera ce avea să-i aducă faimă mondială: cea de compozitor de opere. Dintre cele 24 de creații lirice ale sale cele mai cunoscute rămân în zilele noastre Manon, Werther și Thaïs, aceasta din urmă conținând celebrissimul moment Méditation pentru vioară și orchestră.

Thaïs este opera pe care am ales-o și eu pentru ediția de duminică, 14 mai 2017, a emisiunii Opera în interpretări de referință. Versiunea interpretativă pe care v-o propun îi aduce în rolurile principale pe soprana Nino Machaidze, pe baritonul (în acest caz) – Placido Domingo și pe tenorul Celso Albelo. Thaïs a fost prezentată în versiune de concert la Teatrul Liceu din Barcelona în 4 martie 2017 iar noi avem posibilitatea să urmărim înregistrarea mulțumită Uniunii Europene de Radio.

Libretul operei este scris de Louis Gallet și bazat pe romanul omonim al lui Anatole France. Premiera a avut loc la Opera Garnier din Paris, în 16 martie 1894, cu soprana americană Sibyl Sanderson, pentru care Massenet scrisese rolul titular. Acțiunea se derulează în Egiptul perioadei bizantine, unde un călugăr cenobit, Athanaël, (care trăiește, așadar, într-o comunitate de călugări, nu este pustnic), încearcă să o convertească pe Thaïs, o curtezană alexandrină devotată zeiței Venus, la creștinism. Călugărul va descoperi mai târziu că obsesia lui pentru Thaïs este, de fapt, legată de dorințe trupești. Pe măsură ce sufletul pur al curtezanei este dezvăluit, iese la iveală și natura lumească a bărbatului religios. Se vorbește adesea despre încărcătura religioso-erotică a creației, care a avut parte, de altfel, de producții controversate de-a lungul anilor.

Soliștii, Corul și orchestra Teatrului Liceu din Barcelona s-au aflat sub conducerea muzicală a dirijorului francez Patrick Fournillier; adevărat specialist în interpretarea creației lirice a țării natale, Fournillier colaborează cu marile instituții de operă din întreaga lume și este constant invitat în cadrul Festivalului Massenet, unde a dirijat, între altele, și Thaïs. La Teatrul Liceu din Barcelona el a debutat chiar în concertul pe care îl ascultăm duminică seară.

Irina Cristina Vasilescu