Arhivă : Recomandări Înapoi

VIDEO. Bruch, Sarasate și Lalo – album lansat de violonistul Renaud Capuçon la CD Review din 17 și 18 octombrie

Publicat: luni, 17 Octombrie 2016 , ora 9.51

Pe 27 ianuarie 2016 violonistul francez Renaud Capuçon a împlinit 40 de ani, iar cu câteva zile înainte, pe 22 ianuarie, artistul și-a făcut cadou lansarea albumului cu înregistrări realizate împreună cu Orchestra din Paris condusă de Paavo Järvi, care conține câteva lucrări cheie din literatura violonistică.

Trei muzicieni din ultima treime a secolului al XIX-lea care s-au cunoscut și s-au apreciat reciproc

Un atu al acestui album, mai ales pentru cei ce iubesc literatura violonistică, sunt lucrările alese: Concertul nr.1 op.26 în sol minor de Max Bruch, Melodiile lăutărești de Pablo de Sarasate și Simfonia spaniolă op 21 în re minor de Edouard Lalo. Cu siguranță sunt opusuri arhicunoscute din literatura pentru vioară, compuse de trei muzicieni din ultima treime a secolului al XIX-lea - un francez, un spaniol și un german - care s-au cunoscut și s-au apreciat reciproc.

Cele trei lucrări, s-au auzit pentru prima dată în deceniul dintre anii 1868 și1878. Edouard Lalo a dedicat Simfonia Spaniolă legendarului violonist Pablo de Sarasate. Max Bruch la rându-i a compus Fantezia Scoțiană pentru același Sarasate, câțiva ani mai târziu. Totuși, meritul pentru lansarea Concertului nr 1 de Bruch ii aparține altui nume de legendă din istoria viorii, Joseph Ioachim.

Am început să studiez aceste partituri când aveam 12 ani

Renaud Capuçon a realizat înregistrările împreună cu Orchestra din Paris condusă de dirijorul Paavo Järvi în noua ei casă, La Philharmonie, inaugurată în capitala Franței la începutul anului 2015. O sală de concert cu o acustică superbă ce aduce un plus de plăcere la ascultarea acestui album.

Despre programul albumului violonistul spune: Am început să studiez aceste partituri când aveam 12 ani, la Conservatorul din Paris, cu Veda Reynolds - un apreciat profesor de vioară american. Am cântat Concertul de Bruch la primele mele concursuri, iar Simfonia Spaniolă de Lalo a fost prima partitură pe care am prezentat-o lui Gerard Poulet un alt profesor de renume de la Conservatorul din Paris cu care am studiat, iar Melodiile lăutărești de Sarasate- spune violonistul au făcut parte din primul meu recital.

Iată deci un program cu destule conotații personale, demne de un album aniversar semnat: Renaud Capuçon. Violonistul interpretează Concertul nr 1 op 26 de Max Bruch arătând o înțelegere deplină a contururilor expresive ale acestei partituri. Se folosește de tot arsenalul său tehnic cu finețe. Trasează cu grijă liniile părții lente, arcuiește cu eleganță cantilenele, fără să piardă nici un moment pulsație interioară care pregătește finalul. Un final căruia ii oferă generos o energie și un impuls ritmic molipsitor, într-un perfect dialog cu orchestra.

Simfonia Spaniolă este cea mai lăudată înregistrare a albumului. The Sunday Times scrie cu entuziasm: Nu există asperități în această înregistrare a Simfoniei Spaniole de Lalo... avem parte de o intepretare plină de un farmec care accentuează optimismul lucrării... Capuçon cu siguranță nu duce lipsă de pasiune arzătoare.

Într-adevăr este o partitură romantică pe care Renaud Capuçon o interpretează cu dezinvoltură. Este o muzică pe care violonistul se simte că o cântă cu o mare plăcere. Pune pasiunea incandescentă pe care Lalo și-a dorit-o, are ușurința și agilitatea pe care compozitorul le-a remarcat la Pablo de Sarasate atunci când i-a dedicate lucrarea. Renaud Capuçon are o noblețe în sunet care reușește să capteze harul și spiritul acestei partituri dincolo de gravitatea dramatică a melosului spaniol.

Iată câteva argumente pentru care pe 17 și 18 octombrie la CD Review (12,15), vă invit să ascultați o minuntă interpretare a unor partituri celebre.

.

Gabriel Marica