VIDEO. Glenn Gould - The Sound of Glenn - CD Review din 4 aprilie la „Arpeggio”

Publicat: vineri, 1 Aprilie 2016 , ora 11.29

33 de ani au trecut de la moartea lui Glenn Gould, însă pianistica sa trezește și astăzi emoții puternice. Puțini pianiști sunt atât de ușor de identificat ca Gould. Acuitatea sa ritmică, articulația curată și aplombul tehnic scânteietor lasă încă o amprentă individuală formidabilă. In acest context desigur, în luna septembrie a anului trecut a fost lansat un album intitulat Glenn Gould - The Sound of Glenn Gould. Chiar dacă inregistrările au fost actualizate din punct de vedere tehnic, ele păstrează acea marcă inconfundabilă  a acestui pianist-legendă.

Variațiunile Goldberg început și sfârșit.

Glenn Gould a realizat prima înregistrare a Variațiunilor Goldberg de Bach în 1956, sub emblema Columbia Masterworks. Cu acestă înregistrare, tânărul pianist canadian de 23 de ani a luat lumea muzicală prin surprindere, fiind declarat atunci una dintre cele mai strălucitoare, originale, carismatice și provocatoare figuri a muzicii clasice din vremea sa. Acesta este practic începutul mitului Gould. Au trecut 60 de ani de atunci, iar înregistrarea aceea încă nu a fost egalată. Interpretarea sa emană o energie, o intensitate și o bucurie pură, toate irezistibile și astăzi. Câteva momente din această dovadă de genialitate marca Glenn Gould, sunt cuprinse și pe acest album.

În privința lui Bach, Glenn Gould spunea: Am cântat pe mai multe piane performante și n-am fost multumit. Am găsit un instrument care nu avea un mecanism atât de bine reglat ca celelalte și pe acesta îl folosesc în toate înregistrările mele pentru că e mai puțin sensibil decât cele standard. În fapt seamănă cu un automobil fără servodirecție asupra căruia eu dețin controlul, eu îl conduc, nu el pe mine. Acesta este secretul în privința lui Bach. Trebuie să ai controlul asupra instrumentului pentru a ajunge la definița fină a ceea ce el a gândit.

Pianistul a fost zgârcit cu aparițiile sale pe scena de concert. În 1957 face un turneu în Uniunea Sovietică, lăsând amintiri nemuritoare pentru Vladimir Ashkenazy, cel care a avut șansa să îl vadă în concert. In 1964 Glenn Gould a apărut pentru ultima dată pe scenă. În schimb s-a simțit în largul său în studioul de înregistrări. A lăsat o valoroasă arhivă de înregistrări care se încheie cu un an înainte de moarte, în 1981, cu "cântecul lui de lebădă", varianta sa finală a Variațiunilor Goldberg.

Mitul Gould

O legendă care s-a amplificat mai ales după moartea sa, în 1982, tocmai datorită ciudățeniei sale de geniu sihastru. S-a spus despre Glenn Gloud a fost un ipohondru excentric, obsesiv, că purta mănuși și pardesiu indiferent de vreme, insista să cânte la pian așezat doar pe un anume scaun, vechi și cu tapițeria neîngrijită, pe care îl lua cu el oriunde. Era anxios și depresiv, stări agravate și mai mult de cocktailurile de medicamente pe care le lua. Apropiații spun că sub acest aspect excentric și plin de ciudățenii se ascundea o persoană mult mai normală decât a fost adesea descrisă. Un singuratic, cu siguranță, dar Gould a fost una dintre cele mai amuzante și mai jucăușe personalități muzicale ale secolului trecut.

Peste toate acestea se adaugă gândirea sa despre muzică, iconoclastia înregistrărilor și documentele radio care alimentează neîncetat curiozitatea în privința mitului Gould. El este un geniu al lui Bach, un voit copilăros și nemilos cu muzica lui Mozart, sinuos, neîncrezător cu seriozitatea și dramatismul lui Beethoven.

Glenn Gloud spunea: Pianul nu este un instrument pentru care am vreo mare dragoste, ca atare l-am considerat toată viața mea cel mai bun vehicul cu care pot duce oamenilor ideile mele .

Dacă v-am stârnit cel puțin curiozitatea, nu pierdeți CD Review din emisiunea "Arpeggio" de pe 4 aprilie, la Radio România Muzical, rubrică ce se difuzează în jurul orei 11,30.