VIDEO. Nikolaus Harnoncourt – Beethoven, Simfoniile a IV-a și a V-a, CD Review, 30 martie

Publicat: luni, 28 Martie 2016 , ora 15.06

Rostind numele lui Nikolaus Harnoncourt, dincolo de regretul recentei sale dispariții, se mai adaugă și un altul, legat de faptul că acest maestru al baghetei si orchestra sa,  Concentus Musicus din Viena, nu ne-au lăsat o integrală a simfoniilor lui Beethoven. Pe 5 februarie 2016 a fost lansat albumul care cuprinde Simfoniile a 4-a și a 5-a, înregistrări realizate cu aproape 10 luni inainte ca Nikolaus Harnoncourt să ne părăsească fizic, pentru totdeauna. Este vorba despre o inregistrare live a concertului cu casa inchisă susținut în luna mai 2015 la Musikverein Vienna, concert în care Concentus Musicus a construit peisajul sonor din vremea compozitorului folosind instrumente de epocă.

Un album cântec de lebădă

Se vorbește de dorința dirijorului de a face acest ultim concert cu orchestra pe care a construit-o în 1953, un concert Beethoven, înainte de retragerea sa definitivă de la pupitru. Se speculează ideea unui rămas bun pe care astfel a dorit să și-l ia de la lumea muzicală, despre un omagiu pe care muzicienii din orchestră au vrut să îl aducă mentorului lor. Cert este că în contextul actual, acest concert și albumul rămas în urma sa au căpătat multiple semnificații.

Dincolo de aceste binevenite, deja legende, legate de apariția albumului rămâne înregistrarea în sine, una de referință, chiar și la mai puțin de două luni de la lansare. În urmă cu două decenii, Nikolaus Harnoncourt a înregistrat una dintre cele mai originale și mai satisfăcătoare integrale ale simfoniilor lui Beethoven cu Orchestra de Camera a Europei.

Comparând interpretarea simfoniilor a 4-a și a 5-a de atunci și de acum, trebuie spus că tempourile acestui album nu sunt diferite. Dirijorul adaugă însă o transparență și detaliere instrumentală de o calitate cinematografică. De la deschiderea sublimă și misterioasă a simfoniei a 4-a la finalul electrizant al celei de-a 5-a, înregistrarea emană o intensitate și o vitalitate incandescente. Păcat că producătorii albumului au decis să renunțe la aplauzele sălii de concert. Ele ar fi demonstrat incărcătura emoțională iscată în rândul celor care au avut privilegiul de a fi martori la acest unic eveniment.

Viziunea finală asupra muzicii lui Beethoven.

Apropierea lui Nikolaus Harnoncourt de muzica lui Beethoven face ca acest album să reprezinte, în fond, viziunea sa finală asupra muzicii acestui compozitor. Casa Sony Classical s-a grăbit să finalizeze acest album după anunțul de retragere al lui Nikolaus Harnoncourt din decembrie 2015, anunțându-l, premonitoriu, ca fiind ultima înregistrare făcută de marele dirijor.

Alăturarea celor două simfonii beehtoveniene este și ea una indrăzneață, aș spune. Asta pentru că Simfonia a 4-a este de multe ori trecută cu vederea, iar alăturarea de acest colos al simfonismului, Simfonia a 5-a, ar putea pur și simplu să o sufoce. Pentru Nikolaus Harnoncourt acesta nu este un impedinent. El îi dă simfoniei a 4-a rolul de uvertuă a concertului, făcând din ea un spectacol sonor, impunând-o in fața celor prezenți în sala, iar acum în fața noastră a tuturor celor care ascultăm cu emoție acest album.

Evident că dramatica Simfonia a 5-a are nevoie de nicio prezentare specială. Veți găsi însă că interpretarea lui Nikolaus Harnoncourt este una inovatoare. În prefața albumului, dirijorul declară că Beethoven în a 5- a sa simfonie a fost înțeles complet greșit. Harnoncourt crede că partitura nu are nimic de-a face cu destinul. El spune că ea se referă aici la revolta maselor, iar această simfonie este cea mai mare și mai clară declarație politică a lui Beethoven.

În acest context, Nikolaus Harnoncourt a scos la iveală detalii sonore surprinzătoare folosindu-se de instrumentele de suflat din vremea lui Beethoven, rareori prezente pe scenele de concert. Strigătul lor adaugă un plus de dramatism partiturii.

Albumul simfoniilor a 4-a și a 5-a de Beethoven cu Nikolaus Harnoncourt dirijând Orchestra Concetus Musicus din Viena, este inclus în campania Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016.

Așadar, nu pierdeți CD Review din emisiunea "Arpeggio" de pe 30 martie (ora 11.30), la Radio România Muzical, când puteți asculta Simfonia a 5-a op 67 in do minor de Ludwig van Beethoven, ultima interpretare a dirijorului Nikolaus Harnoncourt