Christian Gerhaher - Mozart Arias - CD Review, 29 martie

Publicat: joi, 24 Martie 2016 , ora 13.19

Un album Mozart este intotdeauna o încântare atât pentru cel ce îl ascultă, dar și pentru mine, cel care încercă să vă convingă că merită atenția dumneavoastră. De ce? Pentru că muzica în sine reprezintă un atuu important. Orice s-ar spune, Amadeus este inepuizabil. Plăcerea de a-l asculta nu se termină niciodata! Desigur interpretarea contează, iar cel ce se află în rolul principal al acestor înregistrări, bas-baritonul german Christian Gerhaher, oferă interesantă paletă de argumente, din punctul meu de vedere, favorabile. Albumul se intitulează "Christian Gerhaher - Mozart Arias". A fost lansat pe 11 septembrie 2015, iar înregistrările s-au realizat în compania Orchestrei Baroce din Freiburg, dirijor Gottfried von der Goltz.

Transformările lui Eros în ultimele opere ale lui Mozart

Christian Gerhaher este mai mult cunoscut ca interpret de lied, dar trebuie spus că a depășit granița sonorităților camerale pe scena lirică, în opere de Mozart și chiar Wagner. Gerhaher a primit prestigiosul Premiu Laurence Olivier - pentru realizări deosebite în Opera după interpretarea sa din Tannhäuser la Royal Opera House din Londra.

Este interesant acest glas cald, cu rotunjimi care ne aduc aminte de Dietrich Fischer Dieskau cântând aceste arii mozartiene cu reflexul interpretării liedului. Albumul în întregul lui se apropie de concepția unitară a unui ciclu de lieduri. În fapt, aceasta nu este o simplă colecție de arii mozartiene ci, așa cum dezvăluie prefața albumului, ea urmărește Transformările lui Eros în ultimele opere ale lui Mozart. Și astfel, ascultând întreg albumul, suntem martori la metamorfoza prin care trece îndrăgostitul lui Amadeus, fie că el se numește Guglielmo în Cosi fan tutte, Papageno în Flautul Fermecat, Figaro sau Contele Almaviva în Nunta lui Figaro, Leporello sau Don Giovanni în opera cu același titlu.

Un album în 4 acte.

Trebuie spus că ariile din cele cele 4 opere alese: Cosi fan tutte, Flautul fermecat, Don Giovanni și Nunta lui Figaro, sunt despărțite de cele 4 părți ale Simfoniei nr. 36 KV 425 în Do Major, intercalate în jurul programului acestui album, dar nu în ordinea lor firească. În fapt părțile simfoniei sunt folosite ca interludii care despart momentele din cele 4 opere în 4 acte ale unui întreg ce poate fi numit, cu îndrăzneala de rigoare, o operă a operelor lui Mozart. Ideea lui Christian Gerhaher să se continue cu o prezentare în concert a acestui album? Viitorul va răspunde acestei întrebări, cu siguranță. Certă este strădania artistului de a oferi acel "altfel" în prezentarea unui album, dincolo de nota personală a interpretării.

O să mai adaug ca argument participarea Orchestrei Baroce din Freiburg, dirijată de Gottfried von der Goltz. Ansamblul iși asumă rolul de a crea atmosfera "actului" vocal ce urmează, transformând cu un firesc surprinzător părțile simfoniei în liant pentru acest periplu de stări și atitudini ale bărbaților îndrăgostiți din operele lui Mozart. La interludiile orchestrale se adaugă prezența sonoră, împreună cu vocea lui Christian Gerhaher pe care o susține cu mare iscusință. E nevoie de așa ceva, date fiind schimbările de culoare timbrală de care cântărețul se folosește pentru a da viață ingenuului Papageno, în contrast cu amorezul de carieră Don Giovanni, de pildă.

Așadar, nu pierdeți CD Review din emisiunea "Arpeggio" de pe 29 martie, ora 11.30, la Radio România Muzical.