Arhivă : Recomandări Înapoi

Vocile sacrului. Cântări romano-catolice de tradiție orală - Muzici tradiționale, 15 martie

Publicat: vineri, 11 Martie 2016 , ora 9.56

Prima săptămână a Postului Mare în Biserica Ortodoxă și Săptămâna Sfântă în Biserica Romano-Catolică

Credincioșii creștini ortodocși și greco-catolici se află, în perioada 14-20 martie 2016, în prima săptămână din Postul Mare, la vreme de pocăință, de meditație, de curățire, de sporire în credință și fapte bune, spre așteptarea, cu sufletele primenite, a Luminii Învierii Domnului. În același timp, credincioșii creștini romano-catolici și protestanți întâmpină penultima săptămână a Postului, cu aceleași sentimente de pioșenie și bucurie, întru prăznuirea Sfintelor Paști. În acest context, dedicăm ediția din 15 martie 2016 prezentării unor cântări de tradiție orală din spațiul catolic. Perioada așteptării Sfintelor Paști este marcată, în cadrul Bisericii Romano-Catolice, de slujbe adecvate, în cadrul cărora cântările liturgice se îmbină cu piese care derivă din pietatea populară. Vom asculta "voci ale sacrului" cântate de oameni simpli sau de interpreți profesioniști, în stiluri diferite, din spații geografice concentrate, în special, în zone din Mediterana și Europa Centrală: Sardinia, nordul Italiei și sudul Elveției.


Sonorități polifonice din Sardinia

Vă invit să poposim mai întâi în Sardinia, acolo unde interpretarea cântecelor liturgice populare polifonice este legată și de ritualurile religioase desfășurate în Săptămâna Sfântă. Această ocazie specială presupune, mai mult decât în celelalte momente ale anului, construcții sonore în registre ample, armonico-polifonice, evidențiate prin căutarea unei calități deosebite a vocilor și a unui consens interpretativ atent studiat, în cadrul stilului propriu Sardiniei, numit cantu a tenore. În Santu Lussurgiu, sat situat în zona montană din vestul insulei, această tradiție culturală are o istorie veche, suprapusă peste cea bisericească, pe care primele atestări o situează în secolul al XV-lea. Cântările tradiționale sunt interpretate într-o formulă generică de patru voci masculine (care poartă nume caracteristice, în funcție de registru: Bassu, Contra, Oghe, Cuntraltu), în același stil polifonic specific, numit aici canto a cuncordu. În Castelsardo, din nordul Sardiniei, repertoriul liturgic popular din Vinerea Mare gravitează în jurul ritualului denumit "s'Iscravamentu" (tradus prin "coborârea lui Iisus de pe cruce"). Din aceeași perspectivă, la Cuglieri, tot în vestul insulei, cântările religioase din Săptămâna Sfântă îmbracă aceleași veșminte sonore cu armonie complexă, bazată pe linii melodice armonizate în acorduri de tip major și punctate, uneori, de intervențiile supra-acute ale unui tenor în falset.


Tradiție și oralitate în cântările liturgice din nordul Italiei și sudul Elveției

În Val dei Mòcheni (provincia Trento, nordul Italiei) trăiește o comunitate de origine germanică, vorbitoarea unui dialect ancestral și păstrătoarea unor tradiții și obiceiuri care coboară în secolele al XIII-lea și al XIV-lea. Istoria organizării bisericești în această vale alpină rememorează utilizarea limbii latine în cadrul cultului, până către finele veacului al XIX-lea, atunci când latina a făcut loc limbii italiene. Textele cântărilor liturgice au fost păstrate, urmând tradiția Bisericii, însă muzica lor a fost potrivită, ca și în alte situații similare, cu stilul interpretativ oral. Din această perspectivă, melodiile "oficiale" au fost substituite cu linii melodice de sorginte populară, adaptate însă rigorilor liturgice. De aici a rezultat un repertoriu interesant, structurat pe un stil care valorifică melodiile prin armonizări simple, omofone, la două sau la trei voci. Vom mai rămâne în spațiul nordic italian pentru a evidenția tradiția muzicală din Val di Fassa, acolo unde raportul dintre oralitate și sursele livrești exprimă certitudinea și forța unei deveniri dinamice. Repertoriul liturgic nu face excepție de la aceste uzanțe, ci este pus în valoare printr-o incluziune organică în tradiția locului, constând într-un tip aproape uniform al armonizărilor și emisiei vocale, comune cu ale cântecelor profane. În finalul ediției ne vom afla în cantonul Ticino din Elveția italiană și vom asculta cântarea liturgică "Magnificat", intonată prin structuri melodico-ritmice simple, aproape recitative.

Vă invit, așadar, marți 15 martie 2016, de la ora 20.30, doar aici, la "Muzici tradiționale", în direct la Radio România Muzical sau pe site-ul www.romania-muzical.ro, să descoperim împreună "vocile sacrului" în cântări romano-catolice de tradiție orală. Vă doresc tuturor să aveți pace, lumină și bucurie în suflet, cu aleasă considerație pentru credincioșii romano-catolici și protestanți, care vor serba Sfintele Paști în data de 27 martie!

dr. Constantin Secară,
etnomuzicolog