Arhivă : Recomandări Înapoi

Paul Tortelier - Interpretul zilei la Arpeggio

Publicat: vineri, 11 Decembrie 2015 , ora 17.03

Predestinare

Încă dinainte de a-l aduce pe lume, mama lui Paul Tortelier a hotărât că fiul ei va fi violoncelist, deoarece ea iubea foarte tare instrumentul. Nici tatăl muzicianului nu era străin de artă, cântând la vioară și la mandolină atunci când nu muncea pentru a-și câștiga existența ca tâmplar și constructor de mobilă. La șase ani, Paul Tortelier a primit, deci, cadou, un violoncel și a început să exerseze foarte serios, sub privirile severe ale mamei. Sigur că micul instrumentist ar fi preferat atunci să se joace cu copiii de pe străzile Parisului natal în loc să studieze (ceea ce se și întâmpla când mama nu era acasă), însă timpul a dovedit că metoda mamei a dat roade: nu numai că Paul Tortelier este astăzi recunoscut ca mare violoncelist al secolului trecut, însă propriii săi copii, Yan Pascal Tortelier și Maria de la Pau, de asemenea muzicieni, au urmat același drum, fiind retrași de la școală și educați acasă, unde accentul cădea pe studiile muzicale.

Studii pentru o carieră de succes

Prima profesoară a lui Paul Tortelier a fost Beatrice Bluhm, care a subliniat importanța flexibilității încheieturii și libertatea mâinii drepte; apoi, la doar zece ani, Tortelier a intrat la Conservatorul parizian, unde a lucrat cu Feuillard și apoi cu Gerard Hekking, care l-a învățat să îl iubească pe Bach și să facă suitele acestuia să "danseze". Șase ani mai târziu violoncelistul încheia studiile la Conservator cu premiul întâi, câștigând pe parcursul studenției experiență și ceva bani din cântatul în cafenelele și cinematografele pariziene.

Interesat și de compoziție, Tortelier a studiat la Conservator și armonie, vreme de trei ani, cu Jean Gallon, fiind recompensat și aici cu premiul întâi. Ca membru al Orchestrei Simfonice din Monte Carlo - din 1935 până în 1937 - artistul a cântat sub conducerea lui Toscanini, Bruno Walter, apărând și în ipostază solistică în Don Quixote de Richard Strauss, sub bagheta compozitorului. Din 1939 a devenit violoncelist solist în Orchestra Simfonică din Boston, condusă de Serge Koussevitsky, cântând apoi în compania tuturor dirijorilor faimoși ai timpului și cu majoritatea orchestrelor de top. Comparat cu Casals (care îi era prieten), văzut de un critic francez ca Jupiter, Tortelier avea, în opinia aceluiași cronicar, alură de Apollo.

Admirație, curaj, experiment

Profund mișcat de eforturile evreilor de a pune bazele unui stat propriu, Tortelier (catolic, de altfel) s-a mutat o periodă în Israel, locuind cu întreaga familie într-un kibbutz aflat la numai câteva sute de metri de granița cu inamicii. Avea atunci, în 1954, 40 de ani, aflându-se la apogeul puterii sale instrumentale.

Maturitate

Întors în Europa, Tortelier a predat, atât la Conservatorul din Paris, cât și la Universitatea din Essen, devenind și primul occidental care a deținut un post onorific de profesor la Conservatorul Central de Muzică din Beijing, China. Pe măsură ce a înaintat în vârstă, Paul Tortelier a devenit din ce în ce mai prezent pe scenă în calitate de șef de orchestră, asemenea lui Rostropovich.

Din cursurile sale de măiestrie, televizate de BBC, reiese că Paul Tortelier era o personalitate jovială și deschisă, acesta fiind doar unul dintre motivele pentru care episoadele se bucurau de mare succes, chiar în rândul celor care nu erau familiarizați cu violoncelul sau muzica clasică. Dar Tortelier știa să construiască povești, avea o cunoaștere largă în domeniul artei, al literaturii și, bineînțeles, al muzicii.

De asemenea Paul Tortelier este și compozitorul a numeroase opusuri pentru violoncel. Sonata sa Breve și Alla Maud sunt cele mai cunoscute creații, alături de cele două concerte pentru violoncel.

Paul Tortelier s-a stins din viață în 18 decembrie 1990, la 76 de ani, iar la Arpeggio marcăm această dată, dedicând artistului francez primele 60 de minute de emisiune, de la ora 10.00.

Irina Cristina Vasilescu