Arhivă : Recomandări Înapoi

Despre câțiva dintre cei importanți muzicieni români de jazz - Planeta Jazz, 17 octombrie

Publicat: vineri, 9 Octombrie 2015 , ora 10.28

Sâmbătă, 17 octombrie, de la ora 18.00, Planeta Jazz vă propune o trecere în revistă a câtorva dintre cei mai importanți muzicieni români de gen: Richard Oschanitzky, Dan Mândrilă, Johnny Răducanu, Marius Popp.

Cu toții s-au consacrat în anii '60-'70, o perioadă de relativă deschidere în România comunistă. Chiar și în aceste condiții, Electrecord-ul nu a publicat prea multe albume de jazz. Totuși, discurile existente, înregistrările aflate în arhivele radio și TV, mărturiile celor care au urmărit fenomenul în epocă contribuie la conturarea unei imaginii destul de concludente a scenei românești de jazz.

Jazzmenii români se aflau la zi cu cele mai noi tendințe din muzică, însă nu se mulțumeau doar să le emuleze pur și simplu. Ambițiile lor mergeau întotdeauna mai departe, jazz-ul și alte influențe "externe" fiind trecute prin filtrul propriei creativități. S-a apelat cu succes și la "filonul folcloric", fără ca aceasta să fie o regulă obligatorie în fundamentarea originalității scenei românești de jazz.

Desigur, fiecare dintre cei patru muzicieni enumerați mai sus a venit cu abordarea sa distinctă, jucând un rol aparte în evoluția jazz-ului din România.

Richard Oschanitzky a impresionat prin viziunea sa amplă, integratoare, ce l-a purtat spre îngemănarea jazz-ului și a muzicii clasice într-o simbioză inedită. Marele pianist nu s-a ferit nici de contraste, astfel că în repertoriul său și-au găsit locul atât melodiile suave de bossa nova, cât și experimentele free.

Saxofonistul Dan Mândrilă se dovedea același improvizator rafinat, indiferent de stilul abordat. Putea fi vorba despre be-bop, dar și despre etno-jazz sau fusion. Mândrilă avea o vocație autentică de lider și formator de talente. În cariera sa a condus grupuri precum Cvintetul București sau Opus 4, ce s-au dovedit a fi veritabile "incubatoare" ale jazz-ului autohton.

Johnny Răducanu și-a făcut intrarea scenă ca un basist de mare virtuozitate, înrâurit în egală măsură de Charles Mingus și Ron Carter. În plus, Johnny era înzestrat și cu harul compoziției, îmbogățind jazz-ul românesc cu o serie de piese memorabile. Mai târziu, publicul avea să-l descopere și ca pianist sau ca pe un povestitor plin de farmec.

Spre deosebire de ceilalți trei, Marius Popp nu studiase la Conservator, fiind arhitect la bază. Chemarea spre jazz s-a dovedit în cele din urmă mai puternică. Marius Popp nu numai că a contribuit semnificativ la îmbogățirea repertoriului autohton, dar a urmat și o carieră pedagogică pentru care foarte mulți jazzmeni din generațiile mai tinere îi sunt recunoscători.

Pentru mine, realizarea unei selecții din creația celor patru muzicieni va fi o provocare. Sper ca pentru dumneavoastră, ascultătorii mei, să fie o încântare.

Planeta Jazz - sâmbătă, 17 octombrie, de la ora 18.00


Viorel Grecu