Stravinski și Prokofiev cu Patricia Kopatchinskaja și Vladimir Jurowski - CD Review, 13 mai

Publicat: vineri, 8 Mai 2015 , ora 17.58

Nu este un album de ultimă oră, însă face parte din categoria "a nu se rata". La data apariției (14 octombrie 2013) a fost semnalat de întreaga comunitate de jurnaliști și muzicologi, a primit toate stelele oferite de "The Times" și de alte publicații de profil.

Cu cele două Concerte de Igor Stravinski și Serghei Prokofiev înregistrate în compania Orchestrei Filarmonicii din Londra si a dirijorului Vladimir Jurowski, Patricia Kopatchinskaja, artista născută în Republica Moldova, confirmă apelativul pe care un ziarist de la "The Telegraph" i l-a dat: "Copilul sălbatic al viorii". Ea rămâne sub o aură nonconformistă, nu doar apare pe scenă desculță, dar și îndrăznește să declare că "nu este interesată de vioară și nu este cu adevărat o violonistă"...și totuși...magnetismul ei este evident, live sau în albumele pe care le oferă iubitorilor muzicii.

Cum vă putem convinge să ascultați acest album apărut la casa de discuri Naïve în 2013? Poate vorbind despre energia, sarcasmul, nota modernă implicită, despre o formă de perfecțiune care se construiește firesc, având în vedere datele personale ale Patriciei Kopatchinskaja, descrisă ca "cea mai captivantă violonistă din lume", la ora actuală.

Nu uităm, odată ajunsă în Austria cu familia ei, a început să cânte la pian și la vioară în restaurante, până în momentul în care talentul ei a fost remarcat și i s-a oferit ocazia să intre la Academia de Muzică din Viena. Acum împărtășește soarta marilor virtuozi într-o carieră care o conduce de la Festivalul din Edinburgh sau Musikfest din Berlin, la Mostly Mozart Festival din New-York sau susține concerte fie cu Orchestra Philharmonia și Vladimir Ashkenazy, fie cu Orchestre des Champs-Élysées dirijată de Philippe Herreweghe, pentru a da doar două exemple.

O viață dificilă, mărturisește artista, marcată de emoții uriașe…și de singurătate. "Am plăcerea de a face muzică atunci când îmi găsesc partenerii potriviți, cum este dirijorul Vladimir Jurowski. A fost minunat turneul pe care l-am realizat împreună cu el și cu Orchestra Filarmonicii din Londra"…după cum minunat este și acest album Stravinski - Prokofiev, în care Patricia Kopatchinskaja cântă cu o pasiune ludică, spontan și entuziast, într-o colaborare perfectă cu dirijorul favorit și cu ansamblul londonez. Reținem la final o frază ne atrage atenția în mod special: "inima ta ar trebui să fie turnată în piatră ca să nu fie cu totul atrasă de curiozitatea nestăpânită și de o forța acestei interpretări în care poți surprinde esența vieții". (Philip Clark)

În 13 mai, puteți asculta la Radio România Muzical Concertul nr.2 în sol minor pentru vioară și orchestră de Serghei Prokofiev cu Patricia Kopatchinskaja și Orchestra Filarmonicii din Londra, dirijor Vladimir Jurowski.

(CD review, "Arpeggio", miercuri, 13 mai 2015, de la ora 11.30)