Arhivă : Recomandări Înapoi

Pianistul Fazil Say sub bagheta lui Kristjan Järvi, înregistrare live de la Teatrul ”Châtelet” din Paris – miercuri, 4 martie, la Concerte de 5 stele

Publicat: sâmbătă, 28 Februarie 2015 , ora 19.54

Fie că urcă pe scenă ca interpret sau compozitor, Fazil Say are darul de a lăsa audiența "fără respirație" - așa era anunțată apariția charismaticului pianist turc în concertul de la Teatrul "Châtelet" din Paris din 6 octombrie 2014.

Fazil Say a interpretat alături de Orchestra Națională a Franței două lucrări concertante din creația franceză: Ravel și Saint-Saëns. Spumosul Concert în Sol major compus de Maurice Ravel sub influența muzicii americane imediat după turneul său ca pianist în Statele Unite, în 1828, este o muzică ale cărei elemente de blues, jazz, charleston sau fox-trot, foarte în vogă în anii 1920-'30, îi pun în evidență acestui artist turc latura de improvizator și pasiunea pentru jazz în timp ce Concertul în sol minor, cel mai cântat dintre toate cele cinci concerte pentru pian ale lui Camille Saint-Saëns, este un omagiu adus romantismului acestui compozitor parizian care, în mod curios, peste granițele Franței era apreciat ca unul dintre cei mai mari compozitori francezi în viață, în special după turneele sale ca pianist și dirijor în Statele Unite de la începutul secolului XX, în timp ce în Parisul natal era privit în epocă drept conservativ, demodat, în vogă fiind atunci muzicile avangardiste, ca "Le Sacre du printemps " de Stravinsky, de la a cărei premieră din 1913 se spune că a ieșit scandalizat!

Variațiunile op.42 de Serghei Rahmaninov pe o temă de Corelli în superba orchestrație realizată de Corneliu Dumbrăveanu

Este partitura care a deschis programul Orchestrei Naționale a Franței dirijate de Kristian Järvi. În 1931, în timpul unei veri petrecute în Europa, Rahmaninov avea pe masa de lucru această compoziție care va rămâne singura sa lucrare pentru pian solo scrisă după plecarea din Rusia, în 1917. Impropriu numite "pe o temă de Corelli", în fapt aceste variațiuni pornesc de la o veche și arhicunoscută temă dans, La Folía, temă pe care și Corelli o folosește în Sonata pentru vioară nr.12. Variațiunile opus 42 sunt prima încercare a lui Rahmaninov în acest gen, variațional, următoarea fiind capodopera sa concertantă, Rapsodia op. 43 pe o temă de Paganini. Spirit auocritic, Rahmaninov nu era atât de convins de valoare primelor sale variațiuni așa încât, de multe ori din teama de a nu plictisi publicul, atunci când interpreta la pian acest opus 42 "pe o temă de Corelli" lăsa la o parte câteva dintre cele 20 de variațiuni. Corneliu Dumbrăveanu însă orchestrează întreaga partitură originală în 1989, versiune care a fost înregistrată în premieră sub bagheta lui Neeme Jarvi în Statele Unite, în 1993. Variațiunile "Rahmaninov-Dumbrăveanu" sunt de atunci programate cu regularitate de maestrul eston, le regăsim în ultimii ani și în concertele dirijate de fiul acestuia, Kristjan Järvi, așa cum avem plăcearea să le redescoperim în acest concert de la Teatrul "Châtelet" din Paris. Vă invit să-l ascultăm integral în emisiunea "Concerte de 5 stele" de miercuri, 4 martie, de la ora 15.30.

                                                                                                                                                                                   Ana Voinescu