Arhivă : Recomandări Înapoi

Jean Baptiste Lully - Compozitorul săptămânii, din 24 noiembrie

Publicat: joi, 20 Noiembrie 2014 , ora 14.22

Jean-Baptiste Lully, compozitor baroc creator de genuri, geniu sintetizator între coordonatele muzicii instrumentale italiene și muzica franceză, cu un rol esențial în evoluția teatrului liric. Acestea ar fi pe scurt datele fundamentale cu care a rămas înscris în istoria muzicii universale 'Compozitorul săptămânii' la Arpeggio.


Lully și inovațiile sale în zona operei

Spirit viu, inovator, Lully și-a demonstrat talentul într-o paletă largă de activități: compozitor, dansator și coregraf, impresar, om de curte. Caracterizat de o ambiție ieșită din comun, Lully a dominat cu o putere absolută asupra muzicii epocii sale, introducând un nou gen de operă - tragedia lirică, dar și o fuziune între operă și numere coregrafice, denumită comedie-balet. Cea mai importantă inovație a sa, în ceea ce privește elementele de discurs muzical, o constituie crearea recitativului francez, pornind de la reperele declamației textului și adaptat cu exigențe de nivel superior la specificul limbii franceze. Scenele dramatice din operele lui vor fi construite după tiparul recitativului, și nu al ariei. Fiecare lucrare gravitează în jurul unei acțiuni dramatice expuse în recitativ, la care se adaugă divertismente ample cântate și dansate cu rădăcini în baletul de curte. De la prima sa tragedie lirică, intitulată Cadmus (1673) și până la Armida (1686), Lully trece printr-un proces constant de subliniere a melodicii în recitativ și manifestă o predilecție clară pentru momentele dedicate ansamblului coral.


Reflecții ale muzicii lui Lully asupra creației europene

Influența lui Lully s-a manifestat nu doar pe teritoriul Franței, ci în întreaga Europă occidentală. Dacă în ceea ce privește muzica vocală, elementele sonore erau mult prea legate de accentele limbii franceze pentru a putea fi preluate și în exterior, formele instrumentale ale lui Lully au avut un impact puternic asupra compozitorilor cu care era contemporan. Este vorba despre dansuri și noul tip de uvertură pe care l-a creat și care se vor regăsi în întreaga Europă, la compozitori precum Haendel, Telemann și Bach.

Mai multe detalii în emisiunea Arpeggio, 24-27 noiembrie 2014, ora 12.00.

Monica Isăcescu