Arhivă : Recomandări Înapoi

Mozart și Rahmaninov - Cutia cu amintiri, 9 noiembrie 2014

Publicat: marți, 4 Noiembrie 2014 , ora 16.10

Wolfgang Amadeus Mozart - Concertul nr.20 K466 în re minor pentru pian și orchestră (Tudor Dumitrescu, Orchestra Filarmonicii "George Enescu", dirijor Ovidiu Bălan)

Senzații de melancolie… de regret încă nedefinit, ca la 15 ani…

«…Eu simt o necesitate în acumularea aceasta care unora li se pare exagerată a unui repertoriu atât de mare, fiindcă orice lucru se face cu un efort, bineînțeles, adică nimic nu vine de la sine și trebuie să depunem un efort în toate direcțiile pentru a ne ridica cât mai sus (…) Este o muncă foarte mare din partea mea de a mă stăpâni, adică de a mă mula cât mai bine (…) pe calapodul fiecărui compozitor în parte. Întâmpin această rezistență de varietate a stilurilor și a modurilor diverșilor compozitori și recunosc că e într-adevăr un lucru dificil de a te potrivi. E o mare diferență nu numai în limbaj, ci și într-un lucru mult mai adânc între, de exemplu, un Bach și un Scriabin…Țin foarte mult la Studiul în do diez minor de Scriabin, care a fost scris la o vârstă atât de fragedă de compozitor, la 15 ani și când îl interpretez, încerc să-mi aduc în fața ochilor și-n fața mea senzațiile pe care le poți avea la 15 ani, de melancolie și de un regret încă nedefinit…»

Sunt câteva fraze dintr-un interviu acordat de Tudor Dumitrescu, în cabina Radioului. Redacția muzicală l-a sprijinit fervent pe tânărul pianist în afirmarea personalității, în anii '70 ai veacului trecut, iar dintre redactorii care au făcut-o cu îndârjire, Olga Dăescu a avut șansa de a și dialoga cu el, apoi de a redacta succintul text de însoțire a CD-ului de pe care am extras giuvaerul pe care vi-l ofer.


"…Zborul înalt și timpuria lui frângere poartă semnul predestinării…"

Amintea colega noastră în acel text despre profesorii lui Tudor Dumitrescu - Cella Delavrancea, Gheorghe Halmoș, Dan Grigore, în țară, Nikita Magaloff la Geneva, despre provocările creatoare ("…Zborul înalt și timpuria lui frângere poartă semnul predestinării, când răsfoind acum catalogul creației lui Tudor citim în dreptul opusului unu titlul liedului "Cântecul morții". Studii, preludii, fantezii, teme cu variațiuni pentru pian, muzică de cameră, lieduri - între altele pe versuri de Lucian Blaga, schițe pentru requiem și simfonie, tandre mărturii muzicale ale dragostei pentru părinții săi… ne aduc ecourile unei imense trăiri dăruite fără nici o vămuire muzicii..."). Apoi insertează un fragment din textul unei emisiuni Radio din 1987 aparținându-i poetului Ioan Alexandru, urmând auzirii vocii tânărului muzician. "Era Tudor ca și Grigorescu la Agapia - spunea Ioan Alexandru, la un deceniu de la tragica lui dispariție - așa cum asculta tânărul Grigorescu liniile de aur ale fulgurațiilor divinului Rafael, iar pe el Tudor Dumitescu îl ascult acum trecând prin melosul lui Mozart… Ce rigoare, ce ordine și entuziasm. Ce bucurie…"


…emoții care concentrează, sensibilizează receptorii și transmițătorii la o valoare atât de fină…

Despre concertele cu orchestra, Tudor Dumitrescu îi spunea Olgăi Dăescu:

"… În aceste cazuri, am un suport moral, bineînțeles, mai ridicat…, mă simt mult mai împreună cu niște forțe de comunicare. Adică nu sunt singur în fața publicului și există de asemenea acea emoție constructivă, acea emoție care nu numai că te concentrează, dar îți sensibilizează receptorii și transmițătorii la o valoare atât de fină - ca să spunem așa - încât te simți foarte aproape de muzica pe care o interpretezi…"

Un tânăr pe care soarta nu l-a lăsat să-și spună cuvântul până la capăt, ducându-l prea devreme în lumea de dor. Nu avea 20 de ani în seara cutremurului din 1977… Dar reușise deja să stimuleze speranțele celor care îl ascultaseră, îl văzuseră pe scenă... Se vorbea despre un nou pianist de mare anvergură ce ar fi trebuit să se așeze alături de numele importante ale lumii. Re minorul KV 466 al lui Mozart, înregistrare de la Ateneul Român din 1975 cu Filarmonica George Enescu dirijată de Ovidiu Bălan este prima propunere de audiție, duminică după-amiază. Din colecția Restitutio… Și veți auzi, desigur interviul din care am spicuit câteva idei. Urmat de o altă restituire memorabilă…


Serghei Rahmaninov
- Simfonia a III-a op.44 în la minor (Orchestra din Philadelphia, dirijor Serghei Rahmaninov)

Rahmaninov dirijând… Rahmaninov…

Căci ce această dată nu avem în atenție doar creația, nici măcar doar pianistica autorului ci chiar calitatea sa de dirijor. Când, în 1936 a reușit să termine cea de-a treia sa simfonie (și ultima), un travaliu destul de îndelungat și laborios, împlinit nu în SUA unde stătea cam tot timpul anului, ci în Europa, la casa sa de vacanță din Elveția, în foarte scurt timp a trebuit să-i mulțumească lui Leopold Stokovski pentru realizarea primei audiții absolute, la Philadelphia. Apoi, a putut el însuși să o dirijeze tot acolo și tot cu orchestra lui Stokovski, și astfel să se bucure de ceea ce îi reușise. Nu toată lumea a fost încântată de rezultat, dar timpul a făcut ca și această partitură să intre în patrimoniul simfonic la care mari dirijori apelează pentru a-și completa cartea de vizită. Doar câțiva dintre ei: Andre Previn, Mariss Jansons, Ghenadi Rojdestvenski, Eugene Ormandy - lista fiind, desigur mult mai lungă. Avem înregistrarea dn 11 dec 1939 cu Orchestra din Philadelphia dirijată de Serghei Rahmaninov pe care v-o dăruim în acest weekend.

Ne întâlnim, așadar, duminică, 9 noiembrie 2014, la ora 16,00 ca să deschidem împreună Cutia cu amintiri.


Veronica Zbarcea