Igor Levit - Partite de Johann Sebastian Bach - CD Review, 5 și 6 noiembrie 2014

Publicat: vineri, 31 Octombrie 2014 , ora 12.29

Igor Levit - doar dacă îl privești cum cântă Bach, observi cum în modul cel mai real cu putință el simte fiecare sunet - interiorizat, cald, concis, învăluit în continuități polifonice care în cele din urmă își dezvăluie secretele. Ca impact sonor - nici o sacadare, nici o rememorare a sunetului clavecinului, fapt ce ar fi sugerat ancorarea artistului în curentul interpretărilor autentice, obiective. Îl descoperim însă pe Igor Levit cum urmează calea deschisă de Murray Perahia, poate chiar mai implicat afectiv. Ne referim la aceleași Partite BWV 825-830 de Bach, înregistrate de maestrul american în anii 2008 - 2009, desigur un punct de referință mai recent.

Revenind însă la protagonistul nostru - acest tânăr pianist rus care a crescut și s-a format la Hanovra - îi intuim sensibilitatea slavă, riguros cizelată potrivit preceptelor școlii germane și admirăm modul în care își construiește discursul. Fiecare sunet are locul său clar definit, născut din precedentul, pregătindu-l pe următorul, cu o fluență atât de firească. Tehnica este impecabilă, intensitățile se alcătuiesc întotdeauna susținute de o tensiune interioară pe care nu te aștepți să o regăsești la un pianist în vârstă de 27 de ani care și-a lansat cel de-al doilea album. Pentru primul - Ultimele 5 Sonate de Beethoven a primit premii importante. Amintim doar Echo Klassik 2014 - echivalentul Grammy-ului german. Despre premiile acestui nou album Igor Levit ce conține toate cele 6 Partite de Bach este prematur să vorbim. Lansarea sa a avut loc la sfârșitul lunii august, dar reținem faptul că a ocupat încă de la început primele locuri în clasamentul BBC Music Magazine.

...Un compact disc pe care îl recomandăm nu doar iubitorilor de muzică barocă, din cuprinsul căruia am ales două Partite ce vor fi difuzate în două ediții CD Review (5 și 6 noiembrie) la Radio România Muzical. Un album inclus și în campania Votează discul de muzică clasică al anului 2014, apărut în 7 octombrie 2014.