Arhivă : Recomandări Înapoi

Două înregistrări de reținut - Jazzy Hour, 30 octombrie 2014

Publicat: luni, 27 Octombrie 2014 , ora 10.18

Keith Jarrett / Charlie Haden - "Last Dance"

În ultimii 30 de ani, cu excepția unor colaborări sporadice cu ansambluri camerale și câteva mici proiecte în care și-a suprapus singur toate instrumentele, Keith Jarrett a apărut exclusiv în doar două ipostaze: pian solo, cu discuri în majoritate înregistrate live și formula de trio, cu Gary Peacock - bas și Jack DeJohnette - baterie, cu care a abordat în bună parte piese standard. Când intră pe mâini bune, improvizația înseamnă compoziție pe moment. Fie că vine din improvizațiile solo, unde pianul trasa instantaneu linii melodice incredibile, sau din parafrazele temelor clasice, muzica lui Jarrett înseamnă compoziție spontană, mai puțin formală, fără prea multă preconcepție, sau bine încadrată în estetica repertoriului standard. În comparație cu aceste monumente de personalitate, proiectul început în 2010 alături de basistul Charlie Haden, prin albumul "Jasmine", pare o conversație intimă între doi prieteni care nu s-au văzut de mai bine de 30 de ani. Colaborarea lor pare să fi fost foarte productivă, din moment ce albumul "Last dance" conține piese înregistrate în aceeași sesiune cu piesele de pe "Jasmine", preluări din The Great American Songbook. Aceleași puncte forte care au făcut din "Jasmine" o bijuterie predomină și pe aceste piese, cu abilitatea lui Haden de a găsi nota limpede, potrivită și cu spontaneitatea și virtuozitatea lui Jarrett, care absoarbe muzica din eter, pe un ton relaxat, cu o libertate specifică muzicii live. Aranjamentele sunt cunoscute, în schimb improvizația este mereu strălucitoare, chiar dacă se simte și efectul vârstei biologice. În spirit, "Last dance" este cel puțin la fel de generos ca și celelalte.


Fred Hersch Trio - "Floating"

Concertele pe care Fred Hersch le-a susținut în ultimii ani au confirmat geniul acestuia ca pianist și compozitor în vârf de formă, fiind capturat pe disc, atât în formula de trio, cât și în evoluțiile solo. Acum, cu posibilitățile de captare și producție, jazz-ul poate fi mult mai expresiv în varianta live, fără să mai fim nevoiți să filtrăm notele prin clinchete și voci. Cu formula de trio consolidată alături de John Herbert la contrabass și Eric McPherson la baterie, Fred Hersch înregistrează în studio albumul "Floating", reușind, prin fluența înregistrării și printr-o captare comună, să simuleze atmosfera unui concert. Sound-ul este fluid, evocând senzația de imponderabilitate, cu notele plutind pe nori și ritmul condus de pulsații subtile. Hersch are un admirabil simț al melodiei, scriind în diverse stiluri și stări, menținând în același timp coerența actului în întregimea sa. Trio-ul se pliază pe fiecare piesă, lăsând notele să curgă, delicat și priceput controlate. Iată de ce Fred Hersch este considerat unul dintre cei mai rafinați și inspirați pianiști contemporani.

Berti Barbera