Arhivă : Evenimente Înapoi

Despărțiri: Profesoara Ana Pitiș (17 mar. 1918 - 6 sept. 2014)

Publicat: luni, 8 Septembrie 2014 , ora 8.57

Născută la 17 martie 1918 în comuna Prisăcani (jud. Iași) a fost al patrulea copil (din treisprezece) al familiei Altenliu. A început studiul pianului la 5 ani cu profesoara Schidtmeyer. La conservatorul bucureștean s-a aflat sub îndrumarea reputatei profesoare Constanța Erbiceanu. După pensionarea acesteia, a continuat studiul cu Muza Ghermani Ciomac.

A cântat în compania tuturor filarmonicilor din țară, sub baghetele unor dirijori ca Ionel Perlea, Costică Popescu, Nicolae Boboc.

În anul 1944 s-a căsătorit cu juristul Virgil Pitiș.

Profesoară recunoscută și apreciată, Ana Pitiș i-a avut între elevii săi pe Tudor Dumitrescu, Georgeta Stoleriu, Iosif Ion Prunner, Liliana Rădulescu, Mihai Ungureanu, Dan Atanasiu, Alexandru Preda, Eugen Ciceu, Florina Cozighian, Victoria Ștefănescu.

Viorel Cosma


Maestra Ana Pitiș

Pentru școala pianistică românească, personalitatea profesoarei Ana Pitiș reprezintă un titlu de onoare al multor generații de muzicieni. Cu toate sentimentele de prețuire pe care le avem față de această ilustră pedagogă, recunoștința muzicienilor, colegi sau discipoli, s-a lăsat mult așteptată. În amintirile publicului stagiunilor muzicale de acum mai multe decenii, pianista Ana Pitiș figura printre interpreții mult apreciați. Păstrez astfel impresia complexă a modului în care mi-a fost revelată, într-un recital din 1953 de la Sala Dalles Fantezia, "Călătorul" de Franz Schubert, cu o forță de expresie romantică remarcabilă. De altfel, mulți ani am revăzut-o la Conservatorul bucureștean unde, continuând școala Constanței Erbiceanu, conducea o clasă de interpretare. Era mereu prezentă la concertele studenților săi, dintre care mulți au făcut carieră internațională. Principalul său Tratat de Pianistică, scris împreună cu profesoara Ioana Minei, a devenit carte de căpătâi pentru multe generații de pedagogi și discipoli. Cunoașterea Anei Pitiș se alcătuia însă până acum doar din fragmente, așteptând o imagine de întregire. Absolventa clasei sale de pian, muzicologul Liliana Iacobescu, a realizat această împlinire, oferită publicului și profesoarei sale. Pe coperta cărții sale se află simbolic numele Ana Pitiș - Zbor spre înalt și o claviatură (Editura Glissando 2010). Paginile se citesc cu interes, bucurie, mulțumire pentru cum ne este dăruit acest destin care, dincolo de marea exigență, știința artei și discreție, și-a aflat un pilduitor răgaz existențial. Aflăm cine este, dar și cine a fost, cum a urcat treptele consacrării, recitim gândurile ei înțelepte despre muzică, stiluri și concepție interpretativă, ca și mărturiile celor care au urmat-o pe drumul artei. Probabil chiar și Maestra, subiectul acestei cărți, profesoara Ana Pitiș, a citit-o cu interes privind, la anii vârstei înalte, în oglinda vieții reflectate de Liliana Iacobescu cu multă iubire. Monografia împlinește gestul de recunoștință al unui discipol, pentru maestra sa, această celebră creatoare de pianiști. Se spune că recunoștința este o floare rară.

Și cât de frumoasă poate fi această floare-sentiment.

Grigore Constantinescu