Arhivă : Evenimente Înapoi

AUDIO. În seara zilei de 24 februarie a încetat din viață baritonul Nicolae Herlea

Publicat: luni, 24 Februarie 2014 , ora 22.56

Născut la București, la 28 august 1927, Nicolae Herlea a studiat la Conservatorul din București cu profesorul Aurel Costescu-Duca și i-a avut colegi pe baritonii David Ohanesian și Octav Enigărescu. A urmat cursuri de specializare la Academia Santa Cecilia din Roma cu Giorgio Favaretto.

Debutul pe scena Operei Naționale din București a fost în 1951 cu rolul Silvio din "Paiate" de Ruggero Leoncavallo. A rămas angajat ca prim-bariton al acestei scene vreme de 35 de ani.

Anul 1951 i-a adus laurii concursurilor internaționale de la Geneva, Praga și Bruxelles. Au urmat apariții pe cele mai prestigioase scene lirice ale lumii: Scala din Milano, Opera Metropolitan din New York, Teatrul Balșoi din Moscova, Opera din Berlin, Covent Garden din Londra, Opera Mare din Paris. Pe continentul nord american a apărut pe scenele din Boston, Cleveland și Detroit.

Rolul care a reprezentat corolarul carierei sale a fost Figaro în "Bărbierul din Sevilla" de Rossini (pe care l-a interpretat de peste 550 de ori). De asemenea, Nicolae Herlea a întruchipat personaje ca Lordul Ashton în "Lucia di Lammermoor" de Donizetti, Rigoletto în opera omonimă de Verdi, Escamillo în "Carmen" de Bizet, Oneghin în "Evgheni Oneghin" de Ceaikovski, Igor în"Cneazul Igor" de Borodin, Scarpia în "Tosca" de Puccini.

Timp de peste trei decenii, vocea sa impresionantă, cu timbrul cald, generos, ca un clopot de bronz, a fost apreciată de criticii de specialitate și de publicul care l-a admirat atât pe scenă cât si pentru decența de a se fi retras din activitate în plină glorie.

Nicolae Herlea a cântat în compania multor artiști celebri printre care se numără: Monserrat Caballe, Mario del Monaco, Franco Corelli, Placido Domingo, Joan Sutherland, Giuseppe di Stefano, Nicolai Ghiaurov, Giulietta Simionatto, Carlo Bergonzi, Nicolai Geddam, Luigi Alva, iar între dirijorii cu care a colaborat: Herbert von Karajan, Kurt Adler, Giuseppe Patané, Kiril Kondrașin, George Georgescu, Jean Bobescu, Constantin Silvestri, Iosif Conta.

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

În materialul audio atașat acestui articol, puteți reasculta rubrica In memoriam Nicolae Herlea difuzată la Radio România Muzical în 26 februarie 2014, emisiunea Arpeggio cu Ana Voinescu. Redactor: Jeanine Costache.


Despre marele artist, personalități ale vieții muzicale românești care au vorbit în cadrul Info Buletinului Muzical:


Marina Krilovici
, soprană:

"Când vorbesc de Nicolae Herlea în primul rând în suflet și în urechi am vocea lui unică. A fost mitul generației mele și al generațiilor ce au urmat; este și astăzi și va rămâne. O voce și o personalitate ca ale lui Nicolae Herlea sunt nemuritoare. Indiferent de ce s-a întâmplat - acest trist eveniment - el este nemuritor, așa cum sunt toți cei foarte mari. Și Nicolae a fost și va rămâne așa. L-am cunoscut întâi admirându-l de departe și ascultându-i vocea. Am avut apoi prilejul și onoarea când eram foarte tânără și am câștigat Festivalul Enescu să-l văd în juriu și el să vină la mine… și, pe urmă, să fim și colegi, să înregistrăm, să facem lucruri frumoase, unice. Nu pot să spun decât că rămâne un mare mit, timbrul vocii lui este nemuritor… din păcate însă toți avem un început și un sfârșit. Nicolae Herlea, însă, ca artist, rămâne nemuritor."


Constantin Gabor
, bas:

"A dispărut marele, imensul Nicolae Herlea, gloria liricii românești de valoare artistică incomensurabilă. Cea mai frumoasă voce de bariton din lume, cel care a făcut alături de Magda Ianculescu, Valentin Teodorian, Valentin Login și cu mine echipa de aur a Bărbierului din Sevilia. Sunt consternat! Sunt imens, imens impresionat! Îmi vine greu să vorbesc. Adio, prieten drag! Eu voi stinge lumina!"


Anca Florea
, muzicolog:

"Nu mi-aș fi imaginat vreodată că va veni ziua în care maestrul Nicolae Herlea - probabil cea mai frumoasă voce de bariton care a existat în ultimele decenii, cu siguranță cel mai strălucitor bariton pe care l-a avut România - va trece în neființă. Aș spune mai curând în nemurire, pentru că și noi - cei care am crescut ascultându-l pe scena Operei din București, ovaționându-l, lăcrimând, entuziasmându-ne - și cei care au avut privilegiul să-l asculte în transmisiunile directe de la Scala și, cu siguranță, cei care prin lume, pe marile scene l-au aplaudat (și acum la Metropolitan încă își mai amintesc de splendoarea glasului său de catifea întunecată), toți îl vom păstra în memorie ca fiind o prezență strălucitoare, o voce inegalabilă, cu o carismă greu de povestit, cu o apariție și o prezență scenică instinctiv adecvată personajelor respective. El a știut să fie și Figaro, sau poate mai ales Figaro, dar și Marchizul de Posa, și Rigoletto, și Tonio, și multe alte personaje.

Am avut privilegiul să-l cunosc îndeaproape, să vorbim, să-mi povestească multe dintre culisele vieții sale artistice, dar întotdeauna îmi spunea «Lasă, nu se pot spune în public!» Regretul meu este că de foarte mulți ani tot se străduia să-și pună amintirile pe hârtie. Au fost câțiva oameni care au spus că-l vor ajuta și n-au făcut-o până la urmă, așa încât maestrul Nicolae Herlea, cel pe care îl vom iubi în continuare cu toții, nu a lăsat un volum de amintiri, nu ne-a lăsat gândurile sale. Rămâne doar să-l ascultăm pe disc, în înregistrările Radio și în cele câteva secvențe păstrate de Televiziune.

Nicolae Herlea va rămâne întotdeauna cu noi, în sufletul nostru și glasul său ne va suna întotdeauna în memoria afectivă."


Maria Slătinaru Nistor, soprană:

"Dispariția lui, a dragului nostru prieten Nicolae Herlea, coleg, partener… mi se învălmășesc acum în cap toate amintirile și toate evenimentele trăite alături de maestru! Sunt copleșită de durere și de tristețe! De el mă leagă începuturile carierei mele. Am debutat cu el în 1969 în Don Carlo și, apoi, în decursul carierei noi am cântat în atât de multe spectacole împreună, titluri importante. Bucuria mea de-al avea partener m-a făcut să cresc și eu ca valoare și să am și eu o carieră frumoasă. Dumnezeu să-l odihnească!"


Stelian Olariu, dirijor:

"Vreau doar atât să vă spun, că dispariția dânsului m-a emoționat profund! A plecat dintre noi un artist de primă mână. Este artistul nostru cu care, pe parcursul anilor și de tinerețe și de maturitate, ne-am mândrit. A fost o voce cu totul aparte, a fost un om care a avut rolurile sale pe care le-a cântat atât de frumos și a fost un cântăreț iubit de publicul român. Ca să vorbesc despre Herlea trebuie să vorbesc cu o anumită stare de pioșenie, fiindcă a fost un prieten al meu în tinerețe și pe parcursul anilor am lucrat împreună… ani la rând, decenii în activitatea Operei bucureștene. Dispariția lui, după ani de suferință, ne impresionează și ne pare foarte rău că acesta este sfârșitul unui minunat om și unui minunat cântăreț care a fost o mândrie a liricii românești."


Cornel Stavru, tenor:

"Știam de starea sănătății lui. Acum, când s-a concretizat, lovitura a fost, parcă, și mai mare. Pierd prin el și un coleg și un prieten. Pentru mine, Nicolae Herlea a fost simbolul artei lirice românești din ultimii 50-60 de ani. A fost unul din stâlpii Operei Române, un mare continuator al marilor baritoni români cum a fost Popovici Bayreuth, cum a fost Jean Athanasiu, Costescu Duca - cel care i-a fost și profesor, apoi Ștefănescu Goangă până la Șerban Tasian. A fost întotdeauna o mare cinste pentru mine când apăream alături de el; și am apărut în foarte multe spectacole cât am fost colegi la Opera Română. Nicolae Herlea a fost nu numai un artist liric desăvârșit, dar a avut una din cele mai frumoase, dacă nu chiar cea mai frumoasă voce de bariton din anii '60 încoace pe plan mondial. A fost o voce de catifea și metal în același timp, cu o frază impecabilă, cu o artă a declamației lirice nemaipomenite. Pentru mine rămâne mare om, pentru că era pe cât de mare artist, pe atât de modest și de om de suflet. Rămâne o mare durere pentru mine faptul că astăzi trebuie să vorbesc despre el la dispariție, dar sper ca el să rămână în memoria noastră, a tuturor, prin toate imprimările care i-au rămas și să ne amintim veșnic să-l purtăm în suflet pentru că a fost unul din cei mai mari artiști lirici români."


Sanda Șandru, soprană:

"Este o veste extrem de tristă, care sunt convinsă că a îndoliat sufletele tuturor iubitorilor de operă din țară. O mare voce, un timbru deosebit, o căldură și o măreție ce-ți umpleau inima de bucurie! Am avut deosebita plăcere și onoarea de a debuta pe scena Operei Naționale în rolul Leonorei din opera Trubadurul de Verdi alături de Nicolae Herlea. Un mare artist, dar și un minunat partener și un om adevărat! Este o mare pierdere pentru cultura românească, pentru muzica de operă. Dumnezeu să-l odihnească!"


Prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, muzicolog:

"Cine a avut, ca mine, privilegiul să se afle cândva în preajma artistului Nicolae Herlea a fost desigur impresionat de extraordinara sa modestie, proprie numai acelor oameni pentru care atingerea idealului nu reprezintă un scop în sine, ci împlinirea spirituală a propriului crez în frumos, bine și cinste. Maestrul Nicolae Herlea, aplaudat pe cele mai mari scene ale lumii, dăruia căldura și iubirea sa prin care relațiile cu oamenii devin firești, apropiate și necesare. În componenta personalității sale am descoperit astfel primordial deosebitul respect manifestat față de artă, față de artiști. Enumerarea chiar fugitivă a prezențelor lui Nicolae Herlea în alte teatre decât cele românești corespunde aproape cu o sinteză inventară a existenței celor mai prestigioase scene lirice ale secolului XX. Vraja artei maestrului este una dintre bogățiile spiritualității noastre naționale. Descrierea acestei voci inconfundabile este aproape imposibil de concretizat în cuvinte chiar dacă s-ar folosi un limbaj poetic de filiație eminesciană. Toate acestea, fără ostentație, cu o noblețe a firescului proprie doar celor care au primit prin grația divinității harul, înțelegându-și misiunea de a sluji arta, muzica lirică și țara sub o deviză care ar putea fi formulată astfel: Per aspera ad astra."


Baritonul Nicolae Herlea, despre viața sa:

«Mă gândesc că am avut o mare șansă. Am reușit, printr-o muncă asiduă și printr-o liniște care mi-am creat-o, să pot să dau vibrație vieții artistice. Eu sunt foarte împăcat. Merg pe o barcă unde valurile sunt suportabile, ca să spun așa.

Și care este destinația?

Infinitul.»