Arhivă : Evenimente Înapoi

In memoriam Roxana Briban

Publicat: luni, 22 Noiembrie 2010 , ora 9.37

Radio România Muzical a primit cu multă tristețe plecarea dintre noi a sopranei Roxana Briban, una dintre cele mai frumoase voci românești ale contemporaneității. 

Solistă a Operei Naționale Române din București între anii 2000-2009, cu spectacole la Opera de Stat din Viena (2003-2010), dar și la operele din Berlin, Toulouse, Amsterdam, Chile, Zurich, Roma, Dresda, Madrid, Atena, Bangkok, Singapore, Seul, Roxana Briban a abordat cu mult succes de public și de critică cele mai importante roluri de soprană lirico-spintă, un timbru mai rar întâlnit.

 Radio România Muzical îi dedică sopranei Roxana Briban programul "Portative lirice" din data de 23 noiembrie, ora 11,30, în chiar ziua când Roxana Briban va fi înmormântată la Cimitirul Herăstrău.

Costin Popa:

De dimineață am sufletul răvășit de vestea dispariției tragice a Roxanei Briban, o artistă remarcabilă. I-am urmărit cariera încă de la apariție, de pe băncile Conservatorului, am scris despre ea cu bune, cu acela mai puțin bune pe care le-a facut până acum, i-am urmărit spectacolele de la București în „Aida”, în „Madama Butterfly”, în „Simon Bocanegra”, „Nunta lui Figaro” și în multe alte roluri. Vocea Roxanei Briban, cu tonalitate puternic personalizată. se recunoștea dintr-o mie și registrul acut plutea aerisit grație tehnicii pe care o dobândise de la profesoara ei, Maria Slătinaru Nistor. Un caracter deosebit. Faptul că directorul de pe atunci, Ludovic Spiess, o ajutase în carieră mai ales prin faptul că a prezentat-o lui Ioan Holender, pe atunci directorul Operei de stat din Viena, pentru audiție, a făcut ca deschiderea internațională a Roxanei Briban să fie asigurată. Roxana Briban își amintea tot timpul de ajutorul pe care marele tenor și director Ludovic Spiess i l-a acordat.

Am întâlnit-o acum două săptămâni, poate chiar mai mult, la cinematograf, la transmisiunea directă de la Metropolitan. Era puțin nemulțumită de faptul că nu cânta la București, aștepta contracte în străinătate. Vocea Roxanei Briban, cu toată dispariția aceasta neașteptată, ne va rămâne pentru totdeauna în memorie - sufletul ei să se odihnească în pace!

Ioan Holender:

Roxana Briban a fost, cu mare tristețe trebuie să vorbesc acum la timpul trecut, după părerea mea, poate cea mai frumoasă voce de soprană de după război, ca frumusețe timbrală alături de Angela Gheorghiu. Eu am cunoscut-o prin Ludovic Spiess, fostul director al Operei Naționale Române, care mi-a prezentat-o și am angajat-o imediat la Viena, am propus-o la Berlin. Toată această carieră internațională, cu roluri ca Mimi, Madama Butterfly, Contesa, Aida, au dus-o la mari izbânzi artistice. Cariera a fost scurtă, chiar foarte scurtă. Roxana Briban și-a dorit o mai îndelungată absență de la obligațiile ei ca membră fixă a ansamblului Operei Naționale din București; prin împrejurări nenorocite, zic eu, nenorocoase, a ieșit și din acest ansamblu. Într-adevăr, în ultimul an a fost într-un impas și a avut o criză vocală care, probabil, a determinat și o criză de altă natură, altfel nu-mi pot explica acest pas îngrozitor.

Eu am cunoscut-o mai bine din turneul la care ea a luat parte cu Opera din Viena în Coreea de Sud, în Japonia, în China, Singapore, unde a cântat foarte frumos Contesa, unde a dirijat Seiji Ozawa. A fost o personalitate puțin stranie, foarte lirică, o poezie toată, așa și cum arăta – o femeie foarte frumoasă, dar atipică. Experiența mea personală cu Roxana Briban a fost întotdeauna excelentă, nu am avut nici un fel de probleme, niciodată, nici de disciplină, nici de punctualitate și nici de prestanță artistică, până în ultimii doi ani, când s-a mai schimbat puțin vocalitatea ei. Dar acest lucru se întâmplă la foarte mulți cântăreți, coborâșuri, urcușuri - în viața artistică și în special în viața operistică nu este un lucru ieșit din comun.

Am fost șocat, îmi pare îngrozitor de rău și mă doare foarte mult. Cumva simt că ea a intrat în această gaură neagră și a căzut din ce în ce mai adânc.