Arhivă : Cronici Înapoi

'Martha Graham Dance Company' în cea de a XIX-a ediție a 'Întâlnirile JTI' - Impresii de spectator încântat

Publicat: miercuri, 26 Septembrie 2018 , ora 13.21
Motto. Niciun artist nu se află înaintea timpului său. El este timpul său. Doar că ceilalți se află în urma timpului.
Martha Graham. Dansatoarea secolului (Times)

Miercuri, 19 septembrie, la ora 20:00, pe scena Teatrului Național București s-a desfășurat spectacolul oferit de Martha Graham Dance Company, "una dintre companiile mărețe ale lumii" (The New York Times) ai cărei dansatori, care provin din întreaga lume, "par a fi capabili să facă orice, iar totul devine simplu și poetic în același timp". (Los Angeles Times). Trebuie să mulțumim pentru acest spectacol, demersului denumit generic Întâlnirile JTI. Inaugurate în anul 2000, de celebra companie Bejart Ballet Lausanne, aceste Întâlniri au găzduit dansatori, coregrafi și trupe de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan Company, Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke și Dominique Mercy, în 2017 "Noism" iar în 2018, compania de dans "Martha Graham". Evenimentul a fost organizat și în acest an de Fundația Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiață.

Știam câte ceva despre Martha Graham (1894- 1991): că a avut un impact profund asupra artei dansului contemporan; că stilul ei "bazat pe căutarea esenței umane" - informația este dezvoltată în documentele, studiile, cărțile, declarațiile, omagiile aduse marii artistie - "...s-a dezvoltat din experimentarea elementelor mișcărilor de contracție și relaxare..." și că "...a însuflețit corpul cu o emoție crudă, electrică...". La conferința de presă ce a precedat seara de spectacol am aflat de la Janet Eilber, Directorul Artistic al companiei(MGDC) că "Martha Graham este cunoscută drept una dintre cele mai extraordinare și mai creative minți ale secolului 20, pentru că a revoluționat lumea dansului. Este adesea comparată cu Picasso, Einstein sau Stravinsky, datorită schimbărilor atât de radicale făcute prin puterea descoperirilor sale"; că dansatoarea și-a fondat propria companie în 1926 și de-a lungul unei cariere de aproape 70 de ani a conceput peste 180 de coregrafii; că tehnica Graham se predă și astăzi în școlile de balet și că ea, Martha Graham, continuă să fie o sursă de inspirație neprețuită pentru noi și noi generații de coregrafi și dansatori. Ceea ce m-a impresionat profund la această conferință de presă, la care au participat și doi dansatori, a fost profundul respect și sincera admirație, până la adulare. pe care toți membrii companiei o au pentru mentorul lor. Într-o lume în care respectul a dispărut demult iar istoria se rescrie la fiecare schimbare de putere, în care majoritatea artiștilor își sunt suficienți lor înșiși convinși că adevărata arta începe cu ei, într-o lume strâmbă în care nonvaloarea devine exemplu iar valoarea este, de cele mai multe ori, îngropată de invidie și ranchiună, astfel de sentimente, din ce în ce mai rare, sunt neprețuite.

92 de ani a împlinit Compania "Martha Graham. Astăzi, discipolii duc mai departe un stil de a dansa și de a gândi, o tehnică, o atitudine față de artă. Pe scenă, ei oficiază ca în fața unor altare pe care depun, neobosiți, generație după generație, ofrande bogate de muncă, de talent și de dăruire. Ceea ce am înțeles, în teorie, a fost pe deplin confirmat în practică.

Am putut urmări cinci lucrări coregrafice marca Martha Graham: Lunca întunecată (Dark Meadow), Extaz (Ekstasis), Lamentație - Variațiuni (Lamentation - Variations), Cursa în labirint (Errand into the maze) și Ținutul împădurit (Woodland). Chiar dacă ultima lucrare a fost realizată în 2016 de coregraful Pontus Lidberg, ea se constituie declarat ca un omagiu al prezentului față de trecutul etern valabil. Titlurile vorbesc destul de clar despre ceea ce dansatoarea și coregrafa a urmărit să exprime: căutări pe drumuri întortocheate și nu întotdeauna senine, extaz, disperare, nesiguranță, speranță, neliniște... Pentru a-și atinge scopul Martha Graham a remodelat corpul uman, a regândit mișcările, de la cel mai mic detaliu la fluxul arcuit al întregului, fără a ține cont de dificultăți tehnice uneori extreme și cerând tuturor aparența lipsei de efort care uluiește privitorul. În fața publicului, dansatorii companiei zboară, înoată, sar, cad, se ridică, se unduiesc sfidând parcă legile gravitației. Bărbații au trupuri de culturiști, le poți număra ușor pătrățelele de pe abdomen, sunt înalți, musculoși, ca un restrâns grup de Davizi care, generoși, ne permit să-i admirăm. Dansatoarele sunt delicate, imponderabile, eterice și totuși pline de forță, ca o nuia de alun, imposibil de frânt. În intenția de a transforma baletul într-o formă de comunicare clară, frumoasă, ușor de înțeles, Martha Graham a fost intens preocupată și de accesoriile spectacolului, cum ar fi costumele, textura lor, felul în care materialele cad, se unduiesc, prind și reflectă lumina mulându-se, sau nu, pe corpurile în mișcare. Totul cu o eleganță greu de imaginat la care și machiajul contribuie substanțial. Întregul degajă o magie copleșitoare în care privitorul acceptă să se piardă, predându-se bucuros. Mișcarea pare a fi sculptată în carne, lumină, goluri și plinuri, dansatorii nu execută ci trăiesc sincer succesiunea mișcărilor și asta nu pentru că "așa trebuie" ci pentru că, nu se poate altfel. Fiecare unghi, fiecare rotunjime a corpului este, în mișcare, în deplină armonie cu întregul. De multe ori am avut puternic senzația că am în față niște corpuri umane/instrumente muzicale care cântă ele însele și nu mai au nevoie de muzică. Corpul uman ne vorbește... corpul uman ne cântă și ne încântă. Ca spectator te predai de la primele minute. Undeva, departe, mintea ta a reținut titlul lucrării dar rațiunea este repede redusă la tăcere de impactul emoțional uriaș produs de atâta frumos Și constat - pentru a câta oară ! - că despre artă se poate vorbi numai prin artă, despre muzică se poate vorbi numai prin muzică, despre dans se poate vorbi numai prin dans.

"Cel mai important lucru pe care l-am învățat din tehnica Marthei Graham este cum să-mi folosesc emoțiile, să le las să teacă prin trup și apoi să le transmit publicului. Cred că perfecțiunea apare atunci când artistul e mulțumit că a reușit să exprime ceva, iar publicul se află pe aceeași lungime de undă, înțelege", a spus Xin Ying, dansatoare principală a MGDC. Pot să vă asigur că, în seara în care, pe scena Teatrului Național București s-a desfășurat spectacolul oferit de Martha Graham Dance Company, am fost într-adevăr, "pe aceeași lungime de undă" cu interpreții și cu mentorul lor într-o experiență extraordinară, unică.

Cristina Sârbu