Arhivă : Cronici Înapoi

Concursul L’ assoluta Virginia Zeani, la final

Publicat: miercuri, 27 Iunie 2018 , ora 12.58

Se numește « L' assoluta Virginia Zeani », este găzduit de minunatul oraș Tg. Mureș și tocmai și-a desemnat laureații în cel de-al II-lea an de existență.

Și-a dorit - încă de la înființare - o participare internațională largă și un nivel înalt, iar anul acesta le-a avut. Neobișnuit de repede pentru o competiție atât de tânără ! Cu siguranță, datorită unei strategii de comunicare și promovare eficiente, precum și componenței juriului ; acesta din urmă, alcătuit din personalități decidente în spațiul operistic mondial, ca : David Gowland - Directorul Artistic al Programului Jette Parker Young Artists de la Opera Regală « Covent Garden » din Londra, Eleonora Pacetti - Coordonatoarea Programului Fabrica Young Artists de la Teatrul de Operă din Roma, Beata Klatka - Coordonatoarea Programului pentru tineri cântăreți al Operei Naționale Poloneze și Directorul Concursului Internațional de Canto Stanislav Moniuszko, Larissa Gergieva - Directorul Artistic al Academiei Mariinsky pentru tineri cântăreți din Sankt Petersburg și, nu în ultimul rând, John Allison - cunoscut critic muzical britanic, editor al prestigioasei reviste Opera Magazine - cărora li s-au alăturat, marele tenor rus, Vladimir Galouzine ( da, un mare artist, care și-a dat măsura valorii sale vineri, 22 iunie, în cadrul unei minunate seri de muzică rusă ! ) și muzicologul Mihai Cosma - Coordonatorul Artistic al întregii competiții anul acesta.

Sâmbăta trecută ( 24 iunie ) a avut loc finala ediției 2018 a Concursului « L' assoluta Virginia Zeani - International Grand Prix of Romania ». Iar premiate au fost 3 voci…masculine…

Opțiunea juriului pentru podium, 3 voci… masculine

Premiul I : tenorul Paride Cataldo ( Italia, 25 de ani ). O voce frumoasă de tenor liric - capabilă de consistente accente spinte - care a interpretat în finală, frumos - și cred că a contat decisiv pentru votul final al juriului ! - aria lui Macduff « Ah, la paterna mano » din opera verdiană « Macbeth ». Paride este fiul unui tenor - membru al Corului Teatrului « San Carlo » din Neapole și a crescut în acest important teatru liric italian. Lucrează în prezent cu maestrul Salvatore Cordella - fost tenor de prestigiu în Italia și coordonatorul Academiei « Germogli d Arte », continuându-și în paralel studiile începute la Conservatorul « Domenico Cimarosa » din Avellino.

Premiul al II-lea și Premiul Publicului ( finanțat de Lukoil-România ) : tenorul Mihai Urzicana ( România, 31 de ani ). Aș spune, nici o surpriză, atâta timp cât, de 2 ani și jumătate, l-am ascultat cu diferite ocazii pe Urzicana - și i-am apreciat timbrul cald, seducător, vocea omogenă și bucuria de a cânta ! În fnală, Mihai Urzicana a interpretat celebra arie a lui Rodolfo din opera « Boema » de Puccini - arie care pare să devină portbonheurul lui - cu o căldură aparte si o frazare frumoasă…astfel incat, primul său profesor de Canto, regretatul tenor Corneliu Fânățeanu ( care a cântat La Traviata alături de Virginia Zeani - la București, în 1968 și a înregistrat, de asemeni alături de dânsa, Tosca - pentru Electrecord, în 1977 ! ) ar fi fost, cu siguranță, mândru de elevul lui...

Premiul al III-lea : basul Bozhidar Bozhikolov ( Bulgaria, 24 de ani ). O voce pe care am remarcat-o încă de la Cursul de măestrie susținut pentru concurenți, de soprana Horiana Brănișteanu - în prezent, profesor de canto cu o experiență de aproape 3 decenii de predat la Universitatea Mozarteum din Salzburg : voce de basso profondo - destul de greu de găsit pe piața muzicală actuala. Bozhikolov este, de altfel, un artist deja experimentat : el a debutat la Opera din Sofia pe când nu împlinise încă 22 de ani, are în repertoriu peste 10 roluri cântate pe scenă, iar experiența de concurs - este laureat al peste 10 competiții internaționale - a fost evidentă, în prestația sa. Interpretarea oferită de el celebrei arii « Ella giammai m' amo » ( Filip al II-lea ) din opera Don Carlo de Verdi a fost, de altfel, în opinia mea, unul dintre momentele de vârf ale finalei.

Vocile feminine, în planul al II-lea

Diploma Regele Mihai I / King Michael I - oferită de Casa Regală a României, a recompensat evoluția în concurs a mezzosopranei Antonia Cosmina Stancu ( 25 de ani, fostă bursieră a Fundației Prințesa Margareta ) care, în finală a cântat dramatica arie « O dona fatale »( Eboli ) din opera « Don Carlo » de Verdi, cu o voce sigură, foarte bine controlată, corespunzând în totalitate tuturor exigențelor de interpretare a acestei arii.

Premiul Criticii - oferit de criticul muzical John Alisson - a fost primit de soprana din Africa de Sud, Siphamandla Moyake.

Premiul Special Germania - finanțat de Fundația Michael Schmidt și înmânat de Excelența Sa Ambasadorul Germaniei, Cord Meier-Klodt - a recompensat-o, pentru cel mai amplu repertoriu german din concurs, pe soprana Alexandra Rybakova ( Rusi / Elveția ) - pe care, personal, aș fi vazut-o demnă chiar de podium.

…și, Diploma pentru cel mai bun corepetitor oaspete - conferită de Larisa Gergieva și David Gowland - a fost primită - cu mare bucurie ! - de pianista din București, Raluca Oatu : aleasă dintre cei 7 corepetitori-invitați ai concursului. ( Nu a intrat în discuție, talentatul pianist Peter Colcsar, pentru că face parte dintre cei 3 directori ai festivalului ! )

Părerea mea….

A fost o ediție demnă de un Concurs Internațional. Cu participare numeroasă - la nivelul concurenților și multe - chiar neașteptat de multe ! - voci frumoase, acoperind toate fachurile, de la contratenor la basso profondo, și de la soprană de coloratură la mezzosoprană ( aproape contraaltă ). Personal, aș fi vazut-o recompensată cu unul dintre cele 3 premii, cum am spus, pe Aleksandra Rybakova ( 28 de ani) - voce de soprană dramatică și o artistă care știa să cânte în stil, inteligent și rafinat. De asemeni, pe baritonul chinez Shang Chunlai - cu o evoluție splendidă în semifinala și finala concursului la care am participat. Și aș fi recompensat într-un fel, pentru că merita, vocea - de mare calitate - a contratenorului sud coreean Verdi Prati. Dar, hotărârea a aparținut juriului - de o competență, de nediscutat. Așa că, felicit toți laureații, precum și organizatorii direcți ai Concursului, și mai adaug, încă ceva :

De premiat - cel puțin în cuvinte - ar fi fost : dirijorul Cristian Sandu și Orchestra Filarmonicii Naționale « Serghei Lunchevici » din Chișinau - pentru felul suportiv în care au acompaniat cele 10 momente solistice, în condițiile în care au avut la dispoziție doar o jumătate de zi să repete partiturile alese pentru finală iar orchestra din Chișinau nu avea obișnuința unui repertoriu de operă.

Foto: Paride Cataldo - Premiul I și Mihai Urzicana - Premiul II și Premiul Publicului.

Luminița Arvunescu