Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Cavalleria rusticana & Paiațe - 31 martie 2018

Publicat: luni, 2 Aprilie 2018 , ora 13.56
Așa cum ne anunța într-un interviu, Ștefan Ignat - directorul interimar al Operei Naționale București a adus o nouă montare în acestă stagiune, aceea a operelor "Cavalleria rusticana" de Mascagni și "Paiațe" de Leoncavallo.

Două lucrări care nu au mai figurat pe afișul operei din 2006, iată de ce misiunea regizorului Ion Caramitru și a scenografei Viorica Petrovici a fost una grea având în vedere timpul scurt invocat de aceasta:

- Am încercat să creez ideea unui sat din sudul Italiei, ulterior m-am referit la o localitate care se numește Madera. A fost timpul foarte scurt, asta a fost problema noastră. Ne-am apucat târziu, din ianuarie, să studiem și piesa și să ascultăm muzica și să vedem despre ce este vorba și a mers foarte bine. Noi am mai lucrat și alte spectacole și s-a legat.


O reconstituire în amănunt a satului italian din zona Siciliei, și dacă iubești Italia e imposibil să nu-ți placă această montare, cu costume frumoase, cu spectacol stradal - în cea de-a doua operă "Paiațe", o montare în care toți artiștii s-au simțit bine, după cum declară două dintre protagoniste: mezzosoprana Maria Jinga - interpreta Lolei în "Cavalleria rusticana":

Mestrul Caramitru știe să pună în evidență fiecare personaj, cred că și munca, în colaborare cu doamna Petrovici este în folosul nostru al artiștilor și chiar și al publicului. Creează imagini de neuitat. Spectacolele sunt vii, motiv pentur care invit publicul bucureștean și chiar și cel care este în tranzit prin București, să vină să vadă aceste două spectacole.


Soprana Crina Zancu - Nedda în opera "Paiațe":

Am muncit foarte greu. Mă bucur că a fost succes, un public extraordinar și o echipă minunată. M-am simțit minunat. Eu am mai colaborat împreună cu maestrul Caramitru la premiera spectacolului Evgheni Oneghin de Ceaikovski în 2009. A fost o experiență extraordinară ca și de data aceasta.


Sub aspect muzical, distribuția a fost una destul de echilibrată. Sub bagheta dirijorului Johannes Wildner orchestra a fost în cea mai mare parte omogenă, fără prea multe decalaje, de asemena și corul, personaj activ grație montării realizate de Ion Caramitru. În Cavalleria rusticana am ascultat-o pe soprana Lăcrămioara Cristescu interpreta Santuzzei - o voce destul de aspră dar care a reuști să facă față rolului dificil, acesteia stându-i alături Alin Stoica - interpretul lui Turiddu -poate una dintre cele mai calitative voci de tenor pe care le are în prezent opera, ca dealtfel și cea a mezzosopranei Maria Jinga - o carismatică Lola, distribuție completată de baritonul Cătălin Țoropoc în rolul Alfio. O distribuție mai puțin fericită mi s-a părut cea a operei "Paiațe, din punctul de vedere al rolului Cannio - invitat Daniel Magdal, un tenor care excelează doar în acut. În celelate roluri, i-am auzit: chiar pe directorul operei - baritonul Ștefan Ignat, un interpret experimentat, un actor desăvârșit în rolul Tonio, pe foarte tânîrul bariton Alexandru Constantin - în rolul Silvio și pe soprana Crina Zancu cu Nedda, un rol pe calibrul vocii sale. tenorului -
pe Santuzză interpretată de Lăcrămioara Cristescu

Finalul serii de 31 martie a fost unul entuziast cu multe flori și aplauze la scenă deschisă. Cert este că regia a plăcut, fiind pe gustul publicului, reacția fiind una pozitivă precum cea venită di partea sopranei Silvia Voinea:

Vreau să spun că sunt de-a dreptul entuziasmată. Sunt foarte fericită. Ion Caramitru i-a făcut să joace, să cânte, lăsând nealterat tot conținutul operei, ducându-ne în atmosfera siciliană, purtându-ne în atmosfera de teatru de stradă, italian.


Reportaj realizat de Jeanine Costache