ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Pianista Alexandra Dariescu, în recital la Wigmore Hall

Bookmark and Share
Publicat: luni, 1 Februarie 2016 , ora 12.51

Nimic nu poate fi mai plăcut decât să împărtășești cu cei de acasă bucuria de a lua parte la un eveniment cu totul deosebit, marcat de evoluția entuziasmantă a unui muzician român, stabilit de multă vreme peste hotare.

Aflându-mă la Londra nu de foarte mult timp, și încercând să pătrund pas cu pas în viața muzicală extrem de vibrantă a orașului, ale cărui oferte muzicale generoase te pun în situația fericită și ingrată în același timp de a alege ce e mai bun din ce e mai bun, am pornit în această aventură în superba sală Wigmore Hall, urmărind ieri, în ultima zi de ianuarie, performanța remarcabilă a pianistei Alexandra Dariescu. Încercând să îmi păstrez tonul obiectiv și să mă detașez de entuziasmul firesc provocat de evenimentul la care am putut să iau parte cu oarecare noroc, având în vedere că am reușit să găsesc abia cu o seară înainte un bilet returnat, am încercat să fiu cât se poate de analitic și să dezbrac haina de meloman, luând postura muzicianului care are nevoie să își satisfacă nevoia de împlinire artistică, vânând stări și emoții prin mijlocirea interpretării oferite de protagonistul de pe scenă.

Se spune, pe bună dreptate, că talentul și calitățile unui muzician, în speță ale unui pianist, sunt relevate și relevante atunci când acesta evoluează nu în ipostază solistică, ci mai ales în recital. Nu avusesem ocazia de a o asculta pe Alexandra în această postură, beneficiind doar de șansa de a o vedea evoluând, magistral de altfel, în două rânduri în cadrul Festivalului "George Enescu". Și am avut premisele unui eveniment de foarte bună calitate încă de când am observat programul foarte bine ales și ordonat, un excelent imbold pentru ascultători și o dovadă de inspirație din partea Alexandrei, ceea ce, să recunoaștem, multora le lipsește. Variațiunile serioase op.54 ale lui Felix Mendelssohn au deschis recitalul, poate cea mai grea lucrare din program, cu numeroase provocări tehnice, depășite cu strălucire, dar și cu o bogată arie de stări care au anticipat seria de preludii ce au urmat, lucrări semnate de Gabriel Faure, Frederic Chopin și Karol Szimanowski, distincte ca limbaj muzical, însă extrem de interesante din pespectiva nivelului de maturitate artistică al compozitorilor. Una peste alta, și acestea extrem de meticulos abordate de Alexandra Dariescu, cu palete dinamice diverse și un excelent dozaj al registrelor. Către finalul recitalului, care s-a desfășurat fără pauză, am ascultat o celebră transcriptie pentru pian a suitei de balet "Spărgătorul de nuci" de Piotr Ilici Ceaikovski, realizată de Mihail Pletnev pentru ca, la final, Alexandra să ne ofere o versiune interpretativă excelentă a dramaticului Scherzo nr.2 în si bemol minor de Frederic Chopin, încheind în aplauzele entuziaste ale publicului prezent, vădit satisfăcut de alegerea de a lua parte la un eveniment nu doar foarte bine pus la punct din punct de vedere muzical, ci și educativ, deoarece, trebuie menționat faptul că, în lipsa unui program de sală detaliat, Alexandra a vorbit despre fiecare dintre piesele cântate, într-o engleză britanică mult apropiată de cea a nativilor, elegantă și cu doze de umor, reușind astfel să creeze o conexiune mult mai puternică între public și interpret.

Astfel s-a consumat prima mea experiență la Wigmore Hall, o sală cu o acustică deosebită și încărcată de istorie, gazdă pentru numeroși muzicieni foarte valoroși, în care iată că am avut bucuria de a o asculta și pe Alexandra Dariescu, cea care a fost inclusă de revista "International Piano Magazine", pe bună dreptate, în clasamentul celor mai promițători tineri pianiști ai momentului.


Alexandru Mija