Arhivă : Cronici Înapoi

O curiozitate istorică la Palatul Bragadiru

Publicat: miercuri, 25 Noiembrie 2015 , ora 12.33
De la o ediție la alta, Festivalul de Muzică Veche București umple, timp de mai bine de o lună, sălile de concert din Capitală cu sonoritățile unor vremuri de mult apuse. Mereu descoperim lucruri interesante și mereu ajungem să ne dorim mai mult. Concertul desfășurat aseară la palatul Bragadirul a fost, cel puțin pentru mine, o experiență foarte interesantă, deoarece, deși am auzit muzică veche, baroc timpuriu pentru a fi mai exact, sonoritățile au fost unele foarte noi. Am avut ocazia să urmărim în acțiune viola-organista, un instrument imaginat de Leonardo da Vinci, și adus la viață de muzicianul și constructorul de instrumente Slawomir Zubrzycki.

Viola organista este un instrument ce combină sunetul instrumentelor cu coarde și arcuș, cu tehnica și abordarea muzicală a unui instrument cu claviatură. Am avut impresia că ascult un ansamblu de viole da gamba, toate reunite într-o mașinărie desprinsă din fanteziile de tip steampunk.

Mi s-a părut foarte interesantă și abordarea repertorială a lui Slawomir Zubrzycki: Ne-am fi așteptat foarte probabil la ceva muzică renascentistă, muzică din vremea lui Leonardo da Vinci, însă nu a fost așa. Am avut de-a face cu muzică scrisă cu mai bine de un secol mai târziu, în general opusuri pentru violă, sau pentru grupuri de viole, semnate de compozitori precum Marin Marais, Monsieur de Saint Colombe și Heinrich Ignaz Franz von Biber. A fost cu adevărat surprinzător să descopăr că există un opus compus special pentru viola organista - Sonata în sol major de Carl Philipp Emanuel Bach.

Detalii despre acest curios instrument și despre geneza luiam aflat la final de la Slawomir Zubrzycki:

"Știu că foarte puțini oameni în lume au făcut cercetări asupra acestui instrument. Am găsit un teoretician britanic, de la care am extras informații foarte importante. Când am început să construiesc un asemenea instrument, informația a fost foarte puțină, desigur asta fără a lua în calcul celebrul manuscris din biblioteca Ambrosiana din Milan. A trebuit să iau în considerare multe lucruri: în primul rând 'pentru ce să-l construiesc?'. Nu există muzică scrisă pentru acest instrument, cu excepția unui singur opus pe care l-am cântat în seara aceasta. Și astfel am început o căutare care s-a întins pe aproape 500 de ani de istorie a muzicii și am descoperit o sumedenie de personalități care au fost insteresate de acest instrument, nu doar da Vinci, și pentru această istorie am considerat că este necesar să-l construiesc."


Radu Mihalache