Arhivă : Cronici Înapoi

Oedip la Opera Națională București

Publicat: luni, 23 Noiembrie 2015 , ora 15.00

A devenit deja o tradiție în ultimele stagiuni ale operei bucureștene ca o serie de titluri să fie repuse în scenă pentru iubitorii de operă și mă refer la ultimele montări de "Rigoletto", "Traviata", "Otello" și "Falstaff". În stagiunea 2015 - 2016 a venit și rândul operei "Oedip" de George Enescu, prezentată cu prilejul conferinței de toamnă a rețelei internaționale Opera Europa desfășurată la București în perioada 18- 21 noiembrie 2015. Astfel, versiunea realizată de regizoarea Valentina Carrasco pentru seara de 20 noiembrie 2015 se adaugă celor patru montări care au mai avut loc pe scena Operei Naționale din 1958 și până astăzi. Conducerea muzicală i-a revenit dirijorului Adrian Morar care s-a aflat la pupitrul Ansamblului Operei Naționale, rolul titular fiind interpretat de baritonul italian Davide Damiani.

"Pentru mine, nisipul înseamnă scurgerea timpului" - preciza regizoarea argentiniană cu câteva zile înaintea acestei premiere, nisipul este elementul central, este omniprezent în fiecare scenă pentru a semnifica destinul lui Oedip. Cred că se va scrie mult pe marginea acestei montări, cu plusuri și cu minusuri remarcate de cei aflați în sală. Pe câțiva dintre ei i-am intervievat din dorința de a vă oferi un tablou cât mai divers de opinii:

"Un spectacol interesant pe care îl așteptam. Mi se pare că este o montare modernă, regizoarea are idei însă nu le-a dus până la capăt în cele mai multe cazuri. Remarc o mare calitate a spectacolului și anume că are o distribuție foarte bună, atât din punct de vedere vocal cât și actoricesc și trebuie să spun că baritonul Davide Damiani este un Oedip excepțional cu o voce caldă capabilă și de accente dramatice atunci când este cazul. Un cuvânt bun pentru ansamblu, pentru Sorana Negrea în rolul Sfinxului, pentru cor și orchestră conduse atent de Adrian Morar, poate prea precaut în unele momente." (istoricul de artă Lucian Sinigaglia)

"O montare care se bazează mult pe vizualitate, modernă, puțin mai aparte. Mi-a plăcut tabloul Sfinxului bazat, cum vă spuneam, pe vizualitate, și anume Sfinxul care se naște din nisip... e interesant și pot să spun că nu-mi pare rău că am venit la această premieră. (mezzosoprana Adriana Alexandru)

"Sunt absolut fericită. Am venit aici cu teamă pentru că, recunosc, auzisem niște ecouri nu prea laudative și sunt absolut încântată de această montare care, în sfârșit, are idee, are simbol și are consecvență. Am văzut în primul rând cele trei párce care ghidează viața omului, am văzut nisipul din clepsidre care curge și ne măsoară timpul și viața, am văzut ura Iocastei atunci când Laios o face să renunțe la copil. Am văzut, în sfârșit niște idei care susțin, care sunt mereu duse mai departe. Așa că din punctul meu de vedere astăzi este un triumf, sunt într-o stare de mare efervescență și bucurie." (soprana Alina Bottez)

"Fiecare regizor dorește cu tot dinadinsul să impună o notă de originalitate asupra realizării sale regizorale.Ceea ce a făcut regizoarea argentiniană este un lucru care, după părerea mea, duce în actualitate în mod forțat anumite aspecte care țin de situațiile dramatice. Ideea de bază este aceea că omenirea se naște din spuma mării și recade în nimicnicie precum valul care șterge nisipul de pa plaja mării. Între cele două se petrece aventura existenței umane inclusiv a lui Oedip. (criticul Dumitru Avachian)

Dacă judecăm după reacția publicului de la finalul premierei operei enesciene putem spune că montarea realizată de Valentina Carrasco este un succes care se va juca cu casa închisă, timpul însă va decide cât va dăinui "destinul" operei Oedip, pe scena Operei Naționale București, în această viziune regizorală.


Jeanine Costache