Arhivă : Cronici Înapoi

Dublu-eveniment la Opera Română din Cluj

Publicat: luni, 16 Noiembrie 2015 , ora 14.38

La Opera Națională Română din Cluj, seara de 15 noiembrie a marcat un dublu eveniment, propunând o nouă producție cu Boema de Puccini, spectacol inclus în seria manifestărilor dedicate celor 25 de ani împliniți de TVR Cluj, aniversare aflată sub înaltul patronaj al Președinției României. Firesc, înainte de ridicarea cortinei, au vorbit directorul general al Operei, baritonul Florin Estefan - solicitând și un moment de reculegere în memoria victimelor incediului de la București și masacrului de la Paris -, directorul TVR Cluj Romeo Couti, invitându-l pe primul director, Horia Bădescu, să evoce începuturile acelei televiziuni, rostind cuvinte de felicitare și directorul TVR 3, Mircea Neacșa - anunțându-se și că reprezentația se filmează integral și se va difuza în prima zi de Crăciun -, citindu-se și mesajul de felicitare trimis de directorul general interimar al TVR, Irina Radu.

Un public extrem de numeros și invitați de marcă au urmărit apoi opera pucciniană în regia semnată de Ina Hudea și scenografia lui Mihai Vălu, propunând o concepție deloc nouă, pe coordonate tradiționale, într-un decor simplu, cu pereți alb-cenușii, încadrând fie mansarda - în care, destul de ciudat, sunt două planuri unite prin câteva trepte, așa încât soliștii sunt plasați și spre fundal, unde nu se mai aud așa cum ar trebui, și în centrul scenei -, fie cafeneaua „Momuse”, păstrând, de asemenea, acele planuri, cu mese pe ambele spații, cu o ușă pe care intră „clienții”, în timp ce parizienii care se plimbă sau chiar soldații (nu fanfara, căci... nu au instrumente, ci doar mărșăluiesc) intră și ies prin laterala scenei, nefiind clar dacă se află pe stradă sau în interior; de altfel, aceeași „dilemă” se menține și în ce-i privește pe eroii povestirii, care stau la mese în plan apropiat, deci posibil... pe stradă, deși este iarnă. Actul III păstrează cadrul-perete lateral, dar aduce și fațada tavernei și un felinar sau doi copăcei desfrunziți, pentru ca actul ultim să revină în mansardă, destul de convențional. Costumele sunt agreabile, dorindu-se de secol XIX, cu rochii elegante și sacouri destul de... actuale, ba chiar cu cămăși galbene sau roșii care mă îndoiesc să fie adecvate tinerilor parizieni din acea epocă, oricât ar fi fost ei de boemi și... artiști. Luminile (Lighting Designer Mădălina Mânzat) sunt „cuminți”, dar sincer nu am înțeles deloc de ce se sting adesea, fără vreo logică sau vreo legătură cu acțiunea sau cu ceea ce spun și fac personajele - pur și simplu se sting... Poate așteptam o derulare mai alertă, mai plină de nerv și de tinerețe, dar soliștii, chiar dacă formau realmente o echipă, s-au conformat concepției regizorale și, spre exemplu, s-au „jucat” cam prea temperat în „dansul” și amuzamentul din ultimul act, iar Musetta a fost mai curând elegantă și ușor melancolică, departe de explozia cochetei pe care a gândit-o compozitorul. Cât despre faptul că Mimi pleacă, la finalul actului I, doar în rochie, iar în actul II apare și cu un șal negru (poate a trecut pe acasă...) sau că Musetta este de asemenea (doar) în rochie, în timp ce Alcindoro sau chiar mulți dintre coriști sunt îmbrăcați cu paltoane, apoi că, în actul III, Mimi se „ascunde”... sub felinar, în plină lumină, sunt detalii ce se pot remedia ușor.

Pentru un asemenea eveniment s-a dorit alcătuirea unei distribuții de clasă internațională, astfel încât în cuplul central au evoluat tineri care, în ultimii ani, onorează contracte importante în străinătate, abordând împreună acele roluri chiar și la Covent Garden - Londra. Soprana Anita Hartig, aplaudată în Mimi și la București, dar și la Scala din Milano sau la Metropolitan - New York, a câștigat mult sub aspectul interpretării, al expresivității, dar glasul său splendid pare că și-a pierdut din încărcătura și generozitatea vibrantă atât de apreciată încă de la debut, având și surprinzătoare momente ușor „sub ton”, construind însă un personaj credibil, simpatic și sensibil. Partener i-a fost tenorul Teodor Ilincăi, etalând un timbru superb, cu acute strălucitoare și sigure, cu date naturale care i-au facilitat devenirea solistică, reușind acum să fie mai suplu și mai expresiv, dar încercarea de a realiza rafinamente vocale rămâne uneori stângace și mai ales rupe unitatea cântului, ba chiar determină dificultăți ce pot fi periculoase (sunete împinse, gâtul „strâns”, decalibrări în pasaj etc.). În rolul Marcello l-am revăzut pe baritonul Florin Estefan, conturând un „pictor” dezinvolt și bine integrat sub toate aspectele grupului solistic, asemeni bas-baritonului Adrian Sâmpetrean, invitat adesea în spectacolele Operei clujene și în teatre europene, punându-și în valoare glasul rotund, cald și bine condus, abordând cu finețe „aria paltonului”; ca de fiecare dată, soprana Diana Țugui a încântat prin vocea calitativă, excelent pusă la punct, cuceritoare și totodată sensibilă Musetta, cu o apariție de invidiat și mai ales cu o interpretare de o frumusețe ce merită din plin admirată, basul Cozmin Sime a fost onest Schaunard, basul Petre Burcă a adus un plus de culoare în rolurile de compoziție Benoit și Alcindoro, intervențiile episodice fiind susținute cu acuratețe de Gelu Moldovan (Parpignol), Alexandru Potopea (Sergentul), Liviu Oltean (Un vameș); corul mixt (pregătit de Corneliu Felecan) și corul de copii „Junior-Vip”, simpatic de altfel (pregătit de Anca-Mona Mariaș), au sunat bine, dar cu dezechilibre în raport cu orchestra, aceasta având omogenitate și fluență în pagini estompate și în secvențe ample, strălucitoare, sub bagheta lui David Crescenzi, a cărui experiență (și) în operele italiene și-a spus cuvântul, conducând cu fermitate, cu gesturi clare, dar în primul rând cu temperament și implicare deosebită în transmiterea și solicitarea unor stări menite să creeze atmosfera de poezie, pasiune și tristețe, cu accente dramatice, imaginată de Puccini în celebra partitură. Cu toate eforturile sale de a coordona relația fosă-scenă, acele decalaje nu au fost evitate, iar dilatarea tempilor în special în ariile din primul act a fost generată de opțiunea soliștilor, în ciuda intențiilor dirijorale de a imprima o desfășurare muzicală mai dinamică, aspect esențial în construirea unui spectacol dens și... intens.

Am asistat astfel la noua producție cu Boema, concepută într-o manieră „clasică”, destul de „cuminte” dar curată și logică, beneficiind de o distribuție în care glasurile frumoase au asigurat și echilibrul ansamblurilor și o sonoritate potrivită, soliștii având și tinerețea și aplombul eroilor întrupați, precum și o relație cu adevărat de prietenie (nu doar pe scenă), regăsită în mișcarea firească, în replicile bine reliefate. Iar corul și orchestra au evoluat la înălțimea unei seri speciale, în care rezervele de ordin vocal sau referitoare la imaginea scenică nu au diminuat emoția și reacția entuziastă a publicului, încântat să reasculte o muzică superbă și să reîntâlnească interpreți binecunoscuți și îndrăgiți. Cu siguranță, o producție de „cursă lungă”, pentru că opera pucciniană „prinde” oriunde în lume; iar melomanii clujeni vor avea prilejul ca, în viitoarele distribuții, să urmărească parte dintre soliști în ipostaze foarte diferite, pentru că Diana Țugui va deveni Mimi, pentru că Petre Burcă va fi Colline... O experiență incitantă și, desigur, atractivă și ofertantă, determinând afluența de public la reprezentațiile Operei Române (și) cu Boema, ce se adaugă unor proiecte ambițioase și de anvergură pe care directorul Florin Estefan a început să le pună în practică încă din primele luni ale stagiunii.

Anca Florea