Arhivă : Cronici Înapoi

Regal al glasurilor mari la Opera din Timișoara

Publicat: luni, 19 Octombrie 2015 , ora 14.18

După o deschidere de stagiune deosebit de apreciată, printr-un excelent spectacol cu Faust de Gounod, urmat de premiera Disney - Beauty and the Beast realizată în co-producție cu Teatrul Național, apoi de succesul repurtat la Sibiu, în cadrul "Festivalului de operă", cu Turandot de Puccini, iar "la sediu" de aniversarea dirijorului Peter Oschanitzky printr-o seară specială, Opera din Timișoara a invitat melomanii la ediția XL a Festivalului "Timișoara muzicală", inaugurată "în forță" duminică, 18 octombrie, prin tradiționala Aida de Verdi, beneficiind de o distribuție internațională "de zile mari". În montarea semnată de Ognian Draganoff, personajele au fost întrupate de oaspeți binecunoscuți și îndrăgiți, revenind pe acea scenă într-o partitură care le-a pus în valoare potențialul și mai ales li s-a potrivit sub toate aspectele; pentru că soprana Dragana Radacovic (deși a sosit de la Belgrad în ultimul moment, înlocuind-o pe Celia Costea, afectată de răceală) este parcă destinată unor asemenea roluri puternice, glasul său amplu, generos, bine condus, cu acut sigur, fiind împlinit, în Aida, prin prezența scenică impunătoare și elegantă (mai curând de regină decât de sclavă), iar tenorul bulgar Kamen Chanev a etalat, la rândul său, un timbru robust și în special acute strălucitoare, prelungite prin "coroane" largi, poate cu un registru mediu nu prea conturat, încercând să apeleze și la cântul în piano pentru a marca o anume interpretare, aspect care, în ce privește atitudinea și mișcarea scenică, rămâne deficitar, dar publicul se bucură să asculte o voce "adevărată". Cuceritoare a fost însă, și în plan expresiv, mezzosoprana Mirouslava Yordanova, de asemenea din Bulgaria, cântând cu un glas "încărcat", vibrant, cu o frazare și o linie perfect adaptată momentelor ample și solicitante, cu o paletă de nuanțe și un temperament ardent, asigurându-i astfel, în Amneris, o evoluție adesea impresionantă, așa cum a fost, de asemenea, superbul bariton rus Serghei Murzaev, un Amonasro cu o anvergură și o forță vocală și interioară cum nu am mai întâlnit demult, remarcabilă fiind și știința sa de a accentua sensurile cuvântului, în special în actul III, construind un rol cu o prestanță și o frumusețe a cântului impresionantă. Se poate spune că am asistat la un regal al vocilor mari, calitative și bine conduse, un adevărat "răsfăț" pentru iubitorii operei care apreciază și latura interpretativă, nu doar volumul. Au fost repere întâlnite și la basul Alexandru Moisiuc, sosind de la Staatsoper Viena pentru a da viață unui Ramfis masiv, dur, impozant, alături de basul Octavian Vlaicu în rolul Regelui (din păcate mai tot timpul "sub ton"), de tenorul Marius Zaharia - un Mesager deloc speriat sau obosit de... drumul lung făcut până la palat, rostind replicile corect, dar cu spatele la Rege și la Marele Preot Ramfis -, de soprana Crina Vezentan - foarte bună în Marea Preoteasă -, precum și de corul care a sunat dens, incisiv, împlinind atmosfera gravă, solemnă sau apăsătoare, cu o subliniere aparte pentru ansamblul bărbătesc, deopotrivă în Tabloul Cosecrației și în cel al Judecății (maestru de cor Laura Mare); iar balerinii au rezolvat cu precizie coregrafia interesantă, aducând, în tabloul Triumfal, și secvențe solistice susținute de Cristina Romândașu, Manuela Ardelean, Alina Mhai, Bogdan Rădăcină.

Ca de obicei, orchestra a avut strălucire, suplețe, o coloristică bogată și o sonoritate remarcabilă, inclusiv la trompeți, în riscanta intervenție din Triumfal, sub bagheta lui David Crescenzi care, cu siguranță entuziasmat și încântat (și) de "garnitura" solistică, a condus întreg spectacolul cu nerv, aș spune cu pasiune, conferind un plus de anvergură și relief, chiar dacă uneori tempo-ul său nu a corespuns celui dorit de soliști, generând ușoare dezechilibre totuși surprinzătoare și în relația cu corul, având și "suspendări" de mare rafinament care însă nu știu cât au convenit, spre exemplu, balerinilor. Dar asemenea mici rezerve au trecut (poate) aproape neobservate în condițiile unui spectacol debordând de voci frumoase și în general expresive, într-o distribuție unitară, echilibrată, cu un ansamblu impecabil, cu o fluență și un dramatism al discursului muzical care au conferit emoție reală și un nivel artistic - într-adevăr artistic - de mare clasă.

O reprezentație cu Aida cu demult nu am mai întâlnit, o veritabilă deschidere de festival internațional, manifestare ce se va derula până în 29 noiembrie, adăugând, de la un eveniment la altul, noi carate... muzicale, culminând cu premiere operei Norma de Bellini. Pentru că, la Opera din Timișoara, valoarea este obligatorie, iar managerul Corneliu Murgu știe să aleagă interpreți potriviți - unii chiar ideali - pentru fiecare rol în parte, știe să ofere spectacole pentru toate gusturile, cu noutăți și reîntâlniri unanim apreciate și... așteptate. Iar Aida inaugurală a fost, într-adevăr, un regal.

Anca Florea