Arhivă : Cronici Înapoi

Tineri dirijori în competiție

Publicat: luni, 28 Septembrie 2015 , ora 11.55

Nici nu s-au stins ecourile Festivalului "Enescu" și, prelungind cumva numeroasele evenimente muzicale, la Ateneu a debutat ediția VI-a Concursului internațional de dirijat "Jeunesses musicales Bucharest", afiliat, de altfel, competiției ce poartă numele Maestrului, derulat între 22-26 septembrie, în organizarea ELITE ART Club UNESCO, susținut și prin SEE Grants pe 2009-2014, parte a programului PA17/RO13 "Promovarea diversității în cultură și artă, pentru tradiția culturală europeană". Demn de remarcat este faptul că, de la un an la altul, interesul tinerilor pentru participarea la acest concurs a crescut spectaculos, de la cei 8 participanți din 2010 ajungându-se la 88 de candidați din 37 de țări în 2014. După cum a menționat Marius Constantinescu în prezentarea sa, de această dată au intrat în prima etapă aproape 50 de dirijori sosiți la București de pe 5 continente (limita de vârstă 35 de ani), caietul-program notând tineri din Rusia, Kazahstan, Germania, Elveția, Taiwan, Coreea, Iran, Austria, SUA, Cehia, Polonia, Anglia, Franța, Spania, Ucraina, Japonia, Hong Kong, Italia, Lituania, Grecia, Mexic, China și doar doi din România. Juriul, prezidat de Mark Stringer (profesor la Viena), alăturând personalități din țară - Horia Andreescu, Gheorghe Costin, Nicolae Licareț, Bujor Prelipcean - și din străinătate - Jacek Rogala (Filarmonica din Kielce, Polonia) și Sigmund Thorp (dirijor și profesor din Norvegia) -, a selectat, în finală, 3 dirijori care, ca și în etapa III, au apărut la pupitrul Filarmonicii bucureștene, abordând pagini din marea muzică romantică.

Fiecare dintre ei a dirijat prima parte din celebre concerte, solistă fiind pianista Adela Liculescu, deosebit de promovată în ultima vreme, convingând, în evoluțiile sale, că are o tehnică performantă, un tușeu rotund, etalând și sensibilitate și forță adecvată acelor opusuri, reușind să relaționeze cu cerințele mai mult sau mai puțin conturate solicitate de "baghetele" diverse, asemeni orchestrei, care s-a adaptat cu rigoare și vizibilă disponibilitate manierelor dirijorale ce trădau, totuși, o anume experiență în domeniu.

După cuvântul managerului de proiect, Laurențiu Dașcă și alocuțiunea reprezentantului Medicover, sponsor important al manifestării, pe podium a urcat June-Sung Park (Coreea de Sud) care, în secvențele din Concertul nr. 2 de Rachmaninov și din Simfonia nr. 4 de Ceaikovski, a dovedit o cunoaștere atentă a partiturilor, dar și o gestică ușor stereotipă, la început cam haotică, având o mișcare paralelă a mâinilor destul de surprinzătoare, dând însă intrările cu precizie, urmărind atent acompaniamentul pianului solist, tactând corect, lipsind, mai ales în Simfonie, desfășurările generoase, implicându-se efectiv abia spre sfârșitul primei părți, după prea multe momente statice și plate.

A urmat Serghei Simakov din Rusia, realizând cu rigoare și precizie acompaniamentul Concertului de Schumann, apelând la mișcări restrânse, destul de rezervat, pentru ca în prima parte a Simfoniei nr. 7 de Dvorak să apeleze la o gestică largă, "ducând" orchestra într-o construcție clară, conferind un suflu adecvat frazelor ample și expresivitate bine conturată, experiența sa spunându-și cuvântul și în interpretare și în atitudinea scenică, deși încă nu are o independență reală a mâinilor.

Iar japonezul Kazuki Wada a fost, încă de la primele acorduri ale Concertului nr. 2 de Chopin, incisiv și ferm, punctând atacurile și intrările instrumentiștilor cu rigoare, obținând o paletă de nuanțe și o anvergură ce s-au regăsit apoi și în Simfonia nr. 3 de Brahms, reliefând și detaliile, dar și "linia mare" a discursului sonor, având și consistență și o luminozitate elegantă, alternând momentele strălucitoare cu cele calme într-o derulare fluentă, cu acumulări bine gradate, astfel încât am aplaudat o versiune elegantă și bine realizată, remarcabilă fiind și maniera sa de "închide" finalul unor secțiuni.

După deliberări destul de îndelungate, poate pentru că opțiunea juriului era dificilă, președintele Mark Stringer a anunțat laureații, Premiul I revenind lui Serghei Simakov, Premiul II lui Kazuki Wada - deși, sincer, aș fi văzut ordinea... inversă, iar reacția entuziastă a orchestrei la apariția dirijorului japonez a fost edificatoare în acest sens, Premiul III fiind obținut de June-Sung Park. S-au oferit diplome pentru calitatea acompaniamentului pianistic din primele etape de concurs, asigurat de Rodica Oatu și Verona Maier, britanicul Jonathan William Mann, care nu a intrat în fială, a primit însă Premiul acordat de Filarmonică și Premiul constând în concerte la Kielce, iar Vlad Vizireanu - Premiul pentru cel mai bine cotat dirijor român în competiție.

În minutele rezervate jurizării, vice-președintele "Pro Patrimonium", Șerban Sturza, a detaliat eforturile făcute pentru restaurarea casei de la Mihăileni, considerată a fi locul copilăriei lui George Enescu (deși în amintirile sale, muzicianul se referă doar la cea din Liveni), aparținând mamei sale, familiei Cosmovici, lucrările extinzându-se la construirea unei școli de muzică, unde se preconizează organizarea de cursuri de măiestrie și alte activități educative, investindu-se 27.000 euro, așteptându-se în continuare donații, poate chiar din partea celor aflați în sala Ateneului. În treacăt fie spus, nu s-a mai pomenit nimic despre cei 40.000 euro anunțați de Nicolae Rațiu (membru fondator al Asociației) în cadrul conferinței de presă din vară, rezervată proiectului rezervat tinerilor dirijori...

Pornind de la implicarea în salvarea casei respective, Filarmonica a interpretat, simbolic, Rapsodia I de Enescu, sub bagheta lui Cristian Sandu, câștigătorul ediției din 2010 a Concursului, reușind acum o versiune interpretativă atractivă, cu un desen clar al temelor, liniilor melodice și reperelor "de culoare", orchestra răspunzând și de această dată indicațiilor dirijorale precise, rezultând o interpretare atractivă, mizând prioritar pe latura spectaculoasă a partiturii, desigur cu mare impact la public. Iar în final, președintele ELITE ART club UNESCO, Mihaela Dragomir, a mulțumit Filarmonicii, sponsorilor și tuturor celor care au susținut și au asigurat, în varii feluri, reușita ediției VI-a Concursului de dirijat, onorat, în acea seară, și de prezența unor ambasadori sau personalități din domenii diverse, desigur încântați să asculte muzică bună și să descopere, poate, tineri al căror potențial artistic îi va impune ca dirijor importanți, în țările lor și, de ce nu, la noi sau în lume.

Anca Florea