Arhivă : Cronici Înapoi

'Opera Nights' la castel

Publicat: marți, 21 Iulie 2015 , ora 10.12

În plină desfășurare, atragând parcă, de la o zi la alta, tot mai mulți spectatori, Festivalul "Opera Nights", alternând prezentarea unor opere sau operete celebre la Hunedoara și la Deva, a continuat, în ambianța Castelului Corvinilor, cu Nabucco de Verdi, montarea adaptată locației beneficiind de un decor natural oferit chiar de spațiul generos al curții interioare, scena fiind amplasată în preajma culoarelor cu arcade și coloane, integrate firesc în imaginea generala a producției, singurul element preluat din concepția inițială rămânând panoul pictat din laterala stângă, trimițând cu gândul la epoca Babilonului. Desigur, costumele bogate, în culori ce sugerau fiecare tabără sau grup implicat în acțiune (verde pentru cei apropiați lui Nabucco, roșu pentru Abigaille și oastea sa, albastrul Marelui Preot, alb-negrul sclavilor evrei, alături de care se aflau Zaccaria, Anna sau Ismaele), precum și luminile diverse au completat atmosfera plină de dramatism, suferință, rugă sau resemnare. Iar zidurile impunătoare ale castelului gotic, cu turnuri și ferestre misterioase, încadrând publicul, au contribuit la plasarea acțiunii în plina istorie… adevărată.

Un alt punct de interes a fost și distribuția… româno-japoneză, dirijorul Koichi Inoue (binecunoscut la noi prin colaborarea îndelungată cu Operele din Iași, Timișoara, Constanța sau chiar București) conducând cu gesturi largi ansamblul constănțean în care oaspeții s-au încadrat cu rigoare, poate și pentru ca soliștii de la București sau din Japonia au cântat adesea în compania colegilor "de la malul mării". În rolul titular, baritonul Ștefan Ignat (de la ONB), egal cu sine, a avut incisivitate și duritate, conturând astfel un Nabucco trufaș, încercând să marcheze prin intensități mai rezervate momentele de rugă sau de afecțiune față de fiica sa, forțând mai puțin ca altădată (poate și pentru că amplificarea ambientală determina perceperea glasurilor cu o amploare sporită, reducând deci efortul de a etala un volum impresionant), dar au persistat și cântul "sub ton" și improvizațiile menite să escaladeze dificultăți diverse. Parteneră i-a fost, în Abigaille, soprana Akiko Hayakawa, având un timbru calitativ, plin, rezolvând destul de unitar demersul vocal solicitant, cu un joc scenic adecvat, în care s-a implicat cu mult curaj. O surpriză a fost însă basul Orest Pâslariu (de la Opereta bucureșteană) care, obișnuit cu rolurile comice, a abordat de această dată personajul Zaccaria, avantajat de statura impozantă, vocea sunându-i neașteptat de bine, robustă și masivă, suportul amplificarii fiind, și în cazul său, esențial și foarte favorabil. De la ONB a sosit și tenorul Andrei Lazăr care, în micul rol Abdallo, a reușit să reliefeze datele unui glas liric și metalic totodata, cu o frazare frumoasă și accente expresive ce-l recomandă pentru partituri mai importante. Iar soliștii Operei din Constanța și-au reluat rolurile din stagiunea curentă, dar într-un efort aparte, pentru că, spre exemplu, tenorul Doru Iftene, care în seara precedenta fusese un Duce de operetă (O noapte la Veneția), a devenit războinicul Ismaele, țesătura verdiană dovedindu-se mult mai convenabilă vocii și manierei sale de cânt, mai ales că (aceeași) amplificare i-a asigurat o penetranță nesperată; iar basul Constantin Acsinte s-a transformat "peste noapte" (la propriu) din senator venețian în Mare Preot al zeului Baal, în timp ce mezzosoprana Lucia Mihalache a fost o sensibilă Fenena, iar soprana Laura Eftimie a apărut în episodica Anna. Corul a sunat omogen și a jucat convingător, iar orchestra, amplasata la baza scenei, s-a străduit să susțină cu precizie paginile simfonice și să acompanieze corect secvențele solistice sau numeroasele ansambluri, sub conducerea dirijorului japonez care, la rândul sau, a dorit o coordonare echilibrată în relația cu cei aflați pe scenă, astfel încât să rezulte o evoluție muzicală pe cât se poate unitară. Zidurile castelului încadrau "sala" și scena, sunetul fiind "centrat" astfel cu o rezonanță pregnantă, subliniată și de acea amplificare "din butoane", publicul având convingerea că asistă la o întrecere de glasuri cu o anvergură ieșită din comun, ceea ce, cu siguranță, a sporit entuziasmul celor care au urmărit spectacolul cu atenție și reală plăcere de a (re)asculta superba muzică, aplaudând și desfășurarea scenică multicoloră, "plonjând" poate, pentru câteva ore, în istoria frământată a vremurilor biblice.

Dar și a doua zi am rămas în lumea creației verdiene, ansamblul propunând, la Deva, o altă partitură monumentală - Aida -, în care am regăsit parte dintre soliștii din Nabucco, precum și alți invitați de interes, sub bagheta lui Gheorghe Stanciu, care s-a confruntat, în acea formulă adaptată în aer liber, cu necesitatea de a corela, în Tabloul Triumfal, orchestra, corul și soliștii de pe scenă cu cei amplasați… pe dealul din vecinătatea Muzeului dacic, Regele, Amneris, Ramfis, sacerdoții și Radames având ca fundal zidul ce sugera, cumva, cetatea situată pe culme. În asemenea condiții, nu doar distanța apreciabilă între grupuri, ci și amplificarea mult mai temperată pe scenă, subliniată "pe deal", generând adevarate provocări pentru dirijor și pentru cei care trebuiau să sune ca un ansmblu omogen. Imaginea era însă inedită și de efect, rezolvând totodata și aglomerarea care s-au fi produs dacă totul se petrecea doar în cadrul scenic. Ștefan Ignat a fost, din nou… rege, dar al Etiopiei, și el prizonier, pentru o vreme, ca și Nabuccco, desigur în cu totul alte condiții, Amonasro fiind un alt rol care convine modului agresiv de cânt și de atitudine al baritonului cu glas întunecat; la rândul său, Orest Pâslariu a rămas… preot, trecând însă de la Zaccaria la Ramfis, temutul sacerdot egiptean, pe care l-a rezolvat corect, dar departe de forța afișată anterior, aspect determinat și de diferența considerabilă între sonorizarea de la Castelul Corvinilor și cea discretă (aproape de sonoritaea naturală) de la Deva, un factor important fiind și spațiul deschis al locului. Întâmplarea a făcut ca și Laura Eftimie să fie preoteasa Anna, apoi… Marea Preoteasă a Egiptului, susținând intervenția din templul Consecrației în fața publicului, deși prin tradiție vocea sa trebuie să se audă ca o invocație celestă, din culise, acolo unde a cântat corul de femei (condus de Adrian Stanache), realizând tocmai transparența gândită de compozitor. Sincer, și din partea corului bărbătesc așteptam o rugă în piano, dar s-a preferat o abordare mai robustă. Pe de altă parte, Constantin Acsinte a schimbat statutul Marelui Preot babilonean cu cel al Faraonului (Regele) egiptean, noutăți fiind însă soprana Lăcrămioara Cristesccu (de la Opera din Timișoara), debutând în rolul Aida, a cărui scriitură ridică multiple probleme, rezolvate parial de tânăra solistă cu glas frumos și amplu, emoția firească la prima sa colaborare cu ansamblul constănțean punându-și amprenta, dar a reușit să parcurgă rolul cu aplomb, beneficiind și de o apariție sceniă adecvată și credibilă pentru sclava-fiică de rege. Iar în Amneris, mezzosoprana Hermine May, plecată din… Timișoara cu mulți ani în urmă, stablită în Germania, a etalat o voce rotundă, sigură și egală în registre, conturând un personaj temperamental, cu tendința unei cochetării capricioase în primele tablouri, abandonată apoi în dramaticele confruntări ce au culminat în Tabloul Judecății, foarte bine susținut și în plan expresiv. Partener le-a fost tenorul Răzvan Săraru, solist al Operei din Constanța, adaptându-și timbrul liric la cerințele unui rol eroic de o dificultate enormă, cântat cu rigoare, 'speculând" și acutul în care se simte bine de fiecare dată, având o expresie mai curând sensibilă și frământată. Tenorul Iulian Bratu a fost Mesagerul, secvențele coregrafice din Triumfal s-au restrâns și s-au adaptat dimensiunilor scenei, "pasărea aurită" păstrându-și efectul straniu și spectaculos, surprinzătoare fiind însă înlocuirea dansului "micilor negri" din Tabloul Camerei cu apariția unui balerin războinic, încercând să o impresioneze pe Amneris cu salturile sale. Și de această dată, orchestra și corul s-au străduit să păstreze nivelul unei seri "de festival", fără a lăsa să se ghicească oboseala sau efortul de concentrare cerut seară de seară, în partituri atât de diverse, având în timpul zilei și repetitii pentru următoarele spectacole. Iar faptul că publicul s-a bucurat de fastul costumelor, de muzica mereu cuceritoare și de vocile adesea de certă calitate, aplaudând entuziast la final, a demonstrat din plin că (și) Aida a fost un succes.

Dar tot la Deva, Casa de cultură a găzduit concertul participanților la un master-class oferit, timp de o săptămâna, de renumita soprană Leontina Văduva, invitată, ca și anul trecut, să lucreze cu tineri dornici să se perfecționeze, să învețe cum se cântă și cum se interpretează o arie, un personaj. Cei care s-au așteptat să asiste doar la un recital al cursanților au avut surpriza unui program atipic, deosebit de atractiv, pentru că, în compania excelentei pianiste Gonul Aptula, însăși… profesora a cântat, implicându-se deopotrivă într-o continuare a studiului cu soliștii, întrerupându-i pentru a corija pronunția sau expresia, atragând atenția și asupra susținerii sau a frazării, dialogând lejer cu ei, adresându-se spectatorilor, punctând și detalii despre ariile prezentate sau despre experiența proprie într-o carieră de anvergură, alături de mari interpreți ai lumii. Desigur, intervențiile sale vocale în "dialog" cu tinerii au adus un plus de emoție, ascultându-i glasul și mai ales maniera de a rosti cuvântul, de a da relief și sens fiecărui sunet, de a investi cu o trăire intensă personajele întrupate, fie și (doar) în arii. Dacă soprana Alina Grigore, studentă în anul III la Academia de Muzică din Cluj, a parcurs destul de scolastic aria din Fiica regimentului de Donizetti, soprana Maria Hândreanu din Deva, absolventă de asemenea la Cluj, a optat pentru aria din Faust de Gounod, rezolvată onest, dar cu o emisie destul de deschisă, pe care Leontina Văduva i-a recomandat să o "acopere" pentru a rotunji sunetul. De la Opera din Constanța au participat basul Adrian Bădilă cu aria lui Don Basilio din Bărbierul din Sevilla de Rossini, având însă un glas încă neformat, colega sa din cor, soprana Silvia Simionescu, a ales aria din Rigoletto de Verdi, vădind un potențial promițător, acuratețe și sensibilitate, apoi baritonul Marius Eftimie, solist al teatrului, a convins, în aria din Don Carlo de acelasi compozitor, că știe să-și conducă vocea frumoasă cu frazarea cerută de linia generoasă a elegantului Rodrigo, soprana Laura Eftimie, deși solicitată în spectacolele "de seară", dorind, la rândul său, să lucreze la master-class, propunând în concert aria din Don Pasquale de Donizetti, interpretată cu farmec și dezinvoltură, apelând și la câteva "licențe" pentru a-și pune în valoare contra-acutul, în timp ce mezzosoprana Lucia Mihalache a cântat Seguedilla din opera Carmen de Bizet cu o reală înțelegere a personajului și a stilului muzicii franceze, vocea sa calitativă, tehnica sigură și experiența de scenă asigurându-i o tălmăcire deosebit de apreciată, secondată însă de tenorul Liviu Iftene (de la Opera din Brașov) care, profitând de ocazie pentru a emite o acută în forță, a revenit ulterior pe podium pentru a "ataca" aria din Pescuitorii de perle de același autor, căreia nu i-a făcut față, pasajul și încercarea de a cânta în piano determinând chiar și ruperi de sunet. Soprana Mădălina Constantin (de la Filarmonica bucureșteană) a surprins prin delicatețea și îngrijirea cu care a abordat aria din Louise de Charpentier, în ciuda glasului ușor mat. Și toate acestea au alternat cu piese cuceritoare, în parte destul de puțin cunoscute la noi, alese de Leontina Văduva din creația semnată de mari compozitori de operă - Massenet, Verdi, Mascagni -, un repertoriu care i-a reliefat registrul mediu nealterat de trecerea anilor, încărcătura și pasiunea cu care trăiește muzica, arta de a colora expresia vocală, charisma sa binecunoscută și modul în care se adresează și captează spectatorii convingând, încă o dată, că este o artistă prin însăși structura sa interioară, oferindu-ne astfel o "mostră" din ceea ce i-a adus faima și admirația în teatre de legendă. Zâmbitoare, punctând cu glume și explozii de râs, Leontina Văduva a fost, astfel, o entuziastă profesoară dar și, pentru câteva clipe, soprana care rămâne etern atrasă de mirajul scenei și al cântului.

Ultimul spectacol programat în festival a fost Liliacul de Strauss, operetă care, la Castelul Corvinilor, a "găsit" un cadru excelent, pentru că acele arcade și coloane, completate cu pânze și draperii, cu elemente de decor imaginând un interior cochet, sala de bal sau închisoarea, au creat locația și atmosfera adecvată și chiar eleganța vieneză, împlinită și prin costumele frumoase, fracurile și rochiile somptuoase aducând un plus de culoare (nu doar la propriu). Printre interpreții personajelor am reîntâlnit mulți dintre soliștii constănțeni, astfel încât Doru Iftene a apărut de această dată în Eisenstein, rol pe care l-a conturat cu vervă și cu un cânt nuanțat, dovedind că are și umor și suplete în mișcare, ceea ce în Ducele de Urbino nu a prea lăsat să se bănuiască; Lucia Mihalache a fost, în travesti, un fermecător Orlowsky, poate mai puțin blazat decât afirmă "prințul", dar cu prestanță și mai ales cu un glas bine condus și strălucitor; la rândul său, Smaranda Drăghici, deși debuta în rolul Adele, a încântat prin spontaneitate, prin talentul de actriță cu totul remarcabil, precum și prin aplombul și expresivitatea cu care a cântat, având și acut sigur și o coloratură limpede, deci toate datele unei subrete "adevărate"; iar Constantin Acsinte a schimbat, seară de seară, tipologii diverse, susținând, în partitura straussiană, rolul de proza Frosch. Iar oaspeții de la Opereta bucureșteană s-au dovedit din nou la înălțime, soprana Tina Munteanu punându-și în valoare glasul amplu și generos, dublat de un temperament ideal pentru Rosalinda, iar Stefan Popov a revenit pe scenă în Falke, rol care i se potriveste și pentru că cere verva, mișcare dezinvoltă și în dans, reușind să fie "motorul" întregii acțiuni. De asemenea, Laurențiu Severin a fost convingător și impozant Frank, Liviu Iftene (de la Brașov) s-a simțit în largul său în Alfred, asemeni Daianei Gavrilescu în Ida, balerinele au fost pline de grație, iar la pupitru, Romeo Râmbu, obișnuit mai curând cu partiturile simfonice, s-a străduit să coordoneze relația orchestra-cor și soliști, reprezentația derulându-se alert, cu nerv și fluent, micile "scăpări" rezolvându-se discret, totul menținându-se la "intensitatea" unei operete care trebuie să fie permanent captivantă. Iar publicul a răsplătit încântat o seară realmente reușită, mulți dintre spectatori asistând la toate reprezentațiile din festival, semn al dorintei de a urmări opere și operete celebre în interpretarea ansamblului Operei din Constanța și a invitaților din țară și din străinătate, aplaudați cu generozitate de către cei care s-au bucurat de reîntâlnirea cu "spectacolul", așteptând de pe acum ediția de anul viitor. De altfel, directorul festivalului, Alexandru Gruian și soprana Daniela Vlădescu, în dubla sa calitate de manager al Operei și director artistic al manifestării, depășind oboseala și inerentele probleme, au subliniat faptul că se gândesc deja la structura pentru 2016, când "Opera Nights" va propune noi lucrări pe gustul melomanilor, selectate din repertoriul constănțean.

Dar finalul festivalului s-a derulat la Magna Curia din Deva, unde în elegantul salon împodobit cu portrete de epocă, orchestra dirijată de Gheorghe Stanciu a propus valsuri și polci îndrăgite, iar balerinii au dansat în costume rafinate, deschizând astfel Balul Operei, la care au participat doamne și domni în veșminte de gală, întâmpinați cu o cupă de șampanie, degustând apoi delicatesele pregătite cu grijă, valsând și schimbând impresii (și) despre "Opera Nights" și proiectele ce se prefigurează de pe acum extrem de tentante, incluzând lucrări de Puccini, Verdi, Donizetti sau Orff într-o ofertă... de nerefuzat.

Anca Florea