Arhivă : Cronici Înapoi

Semper Oper Dresda (2). Nordic Lights

Publicat: luni, 29 Iunie 2015 , ora 13.33

În perioada 19 iunie - 8 iulie 2015, la Dresda se desfășoară prima ediție a unui ambițios festival internațional de balet clasic și contemporan, la care participă câteva dintre marile companii de dans ale momentului, printre care The Forsythe Company din Frankfurt, Companie Rosas din Bruxelles și Batsheva Dance Company din Israel . Baletul din cadrul Semper Oper din Dresda s-a prezentat în festival cu o seară intitulată generic Nordic Lights și în cadrul căreia au stat alături trei producții contemporane, semnate de trei coregrafi suedezi: Pontus Lidberg, Johan Inger și Alexander Ekman. Nu este o premieră, spectacolul este datat 2013, dar frumusețea lui ca și nota de originalitate frapantă a fiecărei coregrafii, justifică pe deplin programarea într-un festival de anvergură. Iar felul în care dansatorii de la Semper Oper din Dresda se prezintă pe scenă ne determină să le acordăm, fără rezerve, statutul de companie de talie internațională, la cel mai înalt nivel.

În lucrarea In anderen Raum/ În alt spațiu Pontus Lidberg s-a lăsat inspirat de versurile poetului persan mistic Rumi, în care sunt evocate păsările și zborul lor neîntrerupt decât de moartea simbolizată prin pierderea penelor. Mișcările dansatorilor sunt delicate și totuși pline de forță, într-o linie continuă, ce urmărește rotunjimile și evită orice fractură. Totul curge grațios și liber, moale și cald. Proiecții pe un ecran mare aduc în fața spectatorilor cuvinte scrise cu majuscule care sugerează înțelesuri profunde ca spațiul, timpul, călătoria, căderea… Coregrafia este susținută de o muzică scrisă anume pentru ea de compozitorul englez Max Richter care folosește sonorități electronice combinate cu muzică life interpretată de un ansamblu cameral - cvintet de coarde cu pian. Contrastul dintre cele două universuri pare ideal pentru creația coregrafului care, expresiv, vizează și ea extremele: zbor - cădere, viață - moarte. Spectatorul este puternic impresionat.

Pentru baletul său intitulat Cacti, Alexander Ekman a ales fragmente din cvartete de coarde de Haydn, Beethoven și Schubert dar a cerut formației camerale și consistente minute de improvizație. Instrumentiștii sunt integrați printre dansatorii care și ei, în debutul piesei, în grup perfect sincronizat, își transformă trupurile într-un ansamblu de percuție: bătăi din palme, bătăi în podea, lovirea propriilor corpuri, respirații sacadate… Astfel, instrumentiștii "dansează", iar dansatorii "cântă" într-un amestec surprinzător prin originalitatea lui. Intenția coregrafului este declarat o provocare: înțelegeți fiecare ce vreți! Titlul are totuși o componentă concretă: spre final, dansatorii mișcă în scenă fiecare câte un ghiveci cu un cactus mare și verde.

Cel mai interesant mi s-a părut momentul Walking Mad/ Nebun mergând de Johan Inger care s-a desfășurat pe Bolero-ul lui Ravel, urmat de piesa pentru pian Pentru Alina de compozitorul estonian Arvo Pärt. O coregrafie spumoasă, plină de forță, cu mult umor dar și cu delicatețe care, în ultima dintre cele patru părți componente, folosește sonoritatea a două voci într-un dialog cotidian (text Spenser Theberge), transpus ingenios în mișcare de doi dansatori, un "el" și o "ea". Într-un interviu, Johan Inger declară că a fost impresionat și apoi puternic inspirat de o filmare alb/negru pe care a urmărit-o, cu mulți ani în urmă, la televizor și în care Sergiu Celibidache dirija Bolero-ul lui Ravel: La început mișcările maestrului sunt minimaliste, pentru ca, pe parcursul curgerii muzicii, ele să devină tot mai agitate, mai ample, mai expansive, părul să se zbată din ce în ce mai puternic și mai necontrolat până la momentul culminant din final când - spune Johan Inger - mi s-a părut că am în față un dirijor care a înnebunit! Această transformare radicală m-a impresionat prin teatralitatea ei. Și am simțit că trebuie să transpun în coregrafia mea această nebunie exaltată. - mărturisește artistul suedez. Așa s-a născut Walking Mad, o creație coregrafică în care se găsesc de toate, de la circ, prin teatru-pantomimă până la baletul clasic.

Cristina Sârbu