Arhivă : Cronici Înapoi

Semper Oper Dresda (1). Olandezul zburător de Richard Wagner

Publicat: luni, 29 Iunie 2015 , ora 10.21

La 2 ianuarie 1843, pe scena de la Semper Oper din Dresda, avea loc premiera absolută a operei Olandezul zburător de Richard Wagner. Au trecut de atunci 172 de ani, timp în care, pe aceeași scenă, au fost prezentate 12 montări ale acestei partituri. Pe cea mai recentă, datată 2013, am urmărit-o în seara zilei de joi, 18 iunie 2015. Distribuția a adus alături trei voci superbe: rusul Evgeny Nikitin în rolul titular, berlineza Christiane Libor în Senta și croatul Tomislav MuŸek în Erik. Apariție scenică spectaculoasă, imagine ideală a unui personaj legendar cu aură romantică, profund tragic, Evgeny Nikitin domină întreg spectacolul. Muzical, Christiane Libor îi este un bun partener. Iar Tomislav MuŸek (interpret al rolului Erik și pe scena festivalului Wagner de la Bayreuth!) întregește cu dezinvoltură scenică și o expresivitate vocală copleșitoare, trioul personajelor implicate într-o poveste cu final nefericit. Georg Zeppenfeld - Dalland, Tichina Vaughn - Mary și Timothy Oliver au completat distribuția.

Din păcate, în mâinile germanului Constantin Trinks, bagheta care a condus Capela de Stat din Dresda, corul Operei de Stat Dresda și Ansamblul vocal al societății "Theodore Gouvy" nu a avut nici siguranța, nici forța expresivă și nici virtuozitatea necesare pentru a construi muzical acest Olandez zburător. Orchestra a acoperit neplăcut vocile, iar derapajele corului (maestru de cor Wolfram Tetzner) nu au putut fi evitate. La final, publicul a taxat corect dirijorul, manifestându-și nemulțumirea prin câteva fluierături ascuțite.

Pe marginea regiei Florentinei Klepper se poate discuta mult, după opinia mea mai mult contra decât pro. În viziunea artistului interesat cu precădere de teatrul experimental contemporan și de teatrul muzical de avangardă al secolului 21, povestea Olandezului lui Richard Wagner se transformă în povestea, mai exact în visul Sentei, un amestec între prezent, trecut și viitor. Senta devine personajul principal - pe scenă apar mai multe Sente de vârste diferite. O Senta - copil este mereu prezentă și implicată în acțiune în moduri destul de bizare - în actul I, un grup de mateloți o vânează cu un năvod, o prind și dispar apoi cu prada… Pe uvertură, cortina se ridică și sala este invadată de denși vălătuci de fum. Când fumul se risipește în scenă apare o procesiune de înmormântare. În tăcere, cortegiul se îndreaptă spre un dâmb unde așteaptă groparii. Vom înțelege că Dalland este cel condus pe ultimul drum. Apare Senta, speriată, derutată, purtând în mâini un geamantan și un impermeabil. Ezită să se alăture cortegiului, o face apoi parcă în silă aruncând pe jos geamantanul și haina. Preotul oficiază slujba. Senta primește un uriaș buchet alb de flori pe care îl va arunca cu furie, chiar cu ură în groapa în care a fost coborât sicriul. Apoi fuge către o stâncă mai îndepărtată pe care se așază, cu spatele la public. Iar pentru că prima scenă îl cere pe Dalland, acesta pur și simplu învie, se ridică din groapă și se îndreaptă voios către un bar strălucitor dotat chiar și cu dansatoare excentrice în care mateloții petrec și astfel, muzica își revine în drepturi. Doar corbii care plutesc amenințători pe cerul plumburiu de afară sunt vestitori de nenorociri. Un matelot împușcă o pasăre. Senta-fetiță ridică pasărea moartă și o va păstra strânsă la piept, întreg spectacolul. Metafora este explicitată atunci când Olandezul va apărea, iar de brațul său stâng va fi agățată o mare aripă neagră.

Noua poveste a Florentinei Klepper se desfășoară în scenografia Martinei Segna alături de vechea poveste depănată de Richard Wagner, fără ca cele două drumuri să se intersecteze prea des. Cred că distanțarea maximă are loc în actul secund când, în camera Sentei, pe rând, toate prietenele ei cu burți imense, nasc păpuși de plastic în timp ce dau glas voios cântecului fusului. Mary este o moașă extrem de eficientă. Și finalul este ciudat…Se revine la scena înmormântării lui Dalland. Senta nu se aruncă în valuri ci, ridicând geamantanul și impermeabilul ce reapar în mijlocul scenei și refuzând de astă dată să se alăture alaiului mortuar, se îndepărtează hotărâtă în direcție opusă plecând… nu se știe unde. Iar noi, la finalul acestei reprezentații, am părăsit minunata clădire a operei Semper din Dresda complet derutați de cele văzute și mai ales de cele neînțelese.

Credit foto Matthias Creutziger

Cristina Sârbu