Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Un nou opus cameral enescian prezentat în primă audiție românească

Publicat: marți, 16 Iunie 2015 , ora 12.05
În Aula Palatului Cantacuzino a răsunat aseară, 15 iunie 2015, muzica lui George Enescu, într-un eveniment care a marcat lansarea editorială a unei noi lucrări din perioada de tinerețe a compozitorului român, și descoperită în arhivele Muzeului Național "George Enescu". Este vorba despre Cvintetul pentru două viori, violă, violoncel și pian, opus compus în anul 1896, și interpretat în același an la Paris. Iată că, după ce mai bine de o sută de ani partitura enesciană a rămas nedescoperită și necântată, cei care au fost prezenți aseară în superba Aulă a Palatului Cantacuzino au putut asculta sonoritățile Cvintetului în interpretarea deosebită a unor tineri muzicieni care au onorat această "misiune" deloc ușoară. Monte Piano Trio, format din violonistul Francesco Sica, violoncelistul Claude Frochaux și pianista Irina Botan, împreună cu invitații lor, violonistul Vlad Maistorovici și violista Ruth Gibson au fost protagoniștii recitalului care a stârnit entuziasm în rândul publicului prezent.

În prima parte a evenimentului, muzicienii din Monte Piano Trio au prezentat alte două lucrări enesciene: Serenade lointane și Trio-ul nr.2, lucrări care fac parte deja din repertoriul ansamblului înființat în Frankfurt și recunoscut pe scene europene și internaționale importante. O interpretare plină de lirism, pasiune și, foarte important, o abordare foarte minuțioasă a partiturilor enesciene, cu frazări și palete dinamice diverse și o grijă deosebită pentru detaliile tuturor parametrilor muzicali.

A urmat apoi lansarea propriu-zisă a partiturii Cvintetului pentru două viori, violă, violoncel și pian, eveniment marcat de discursul de prezentare realizat de doamna Cristina Andrei, director al Muzeului Național "George Enescu". Un moment în care figura tânărului compozitor român a fost evocată prin cuvintele scrise în prefața partiturii de către compozitorul Cornel Țăranu, urmat apoi de interpretarea propriu-zisă, savurată din plin de publicul prezent. Iar publicul a fost presărat cu diferite personalități, una dintre acestea fiind și doamna Marta Paladi, soția regretatului compozitor Radu Paladi, pentru domnia sa recitalul având și o altă semnificație, având în vedere faptul că pianista Irina Botan i-a fost discipol.

Iată ce ne-a declarat doamna Marta Paladi:

Am remarcat sufletul pe care l-au pus aici în interpretări. Ei sunt foarte însuflețiți de o educație muzicală foarte bună, se simte lucrul acesta foarte bine, și de o dorință extraordinară de afirmare și de redare a conținutului muzicii.


După concert, am reușit să surprind impresiile muzicienilor care formează Monte Piano Trio.

Iată așadar ce ne-au spus Claude Frochaux, Francesco Sica și Irina Botan.

Claude Frochaux: Am cântat Trio-ul de Enescu pentru prima dată acum 6 luni la Londra, acolo unde ni s-a cerut această lucrare. Pentru noi, este o lucrare foarte intensă, spre deoasebire de Serenada îndepartată care este o lucrare șarmantă, care nu pune probleme tehnice. Trio-ul este un alt tip de muzică-este intens, profund, sunt multe voci. Pe măsură ce cânți această muzică, descoperi din ce în ce mai multe culori, este foarte specială.

Francesco Sica: Cvintetul a fost o descoperire foarte interesantă. L-am cântat pentru prima dată în România după mai bine de 100 de ani, tocmai în acest loc special. Pentru noi este o onoare, este o muzică încântătoare.

Irina Botan: A fost o seară minunată pentru mine și emoționantă. Eu nu am cântat acasă de 13 ani, așa că pentru mine a fost un eveniment incredibil, și mai ales să îmi aduc colegii de la Londra și de la Frankfurt, să cântăm muzica lui Enescu acasă la el, pentru noi a fost incredibil și vă mulțumesc că ați venit să ne ascultați.


Reportaj realizat de Alexandru Mija