Arhivă : Cronici Înapoi

(AUDIO) Bălănescu Quartet - Concert 'Maria T' la Clubul Fratelli

Publicat: vineri, 29 Mai 2015 , ora 12.18
După lansarea celor 4 albume - Maria T, Possessed, Luminitza și Angels and Insects - reeditate sub sigla Universal, care a avut loc la Librăriile Cărturești în data de 27 mai, Bălănescu Quartet ne-a oferit un spectacol multimedia joi, 28 mai 2015, la Clubul Fratelli din Capitală - Alexander Bălănescu și James Shenton - viori, Katie Wilkinson - violă, Nick Holland - violoncel, invitat fiind Steve Arguelles - baterie și percuție și Klaus Obermaier - artist vizual și compozitor care a semnat alături de câteva piese și amprenta imagistică a spectacolului "Maria T".

Desigur întregul spectacol a fost guvernat de prezența virtuală a Mariei Tănase, în sunet, imagine și spirit. Muzica lui Alexandru Bălănescu a recreat prin mijloace proprii o haină modernă unui repertoriu născut în celula intimă a nației noastre, a oferit acestui simbol național nota de contemporaneitate, în sensul unui minimalism care ne duce cu gândul la experiențele lui Steve Reich, și Michel Nyman cu care de-altfel Alexandru Bălănescu a și colaborat în lunga sa carieră internațională. Minimalism pentru un cvartet de coarde amplificat, implicit un fusion care amestecă nota tradițională, cu accente rock, pop, clasic, sau muzică progresivă, totul lucrat în cele mai mici detalii. I-am admirat și un solo cu accente enesciene - de-altfel el pregătește un nou proiect cu această temă -, i-am admirat sunetul intens, dramatic, născut, după cum el însuși declară, din condiția sa de "călător perpetuu și exilat".

Este atât de binevenită această reluare a conceptului creat cu 10 ani în urmă. Și pe Alexandru Bălănescu îl bucură. I-am simțit implicarea și emoția care a atins paroxismul în penultima piesă din concert - Doina recruților. Dar ce a declarat Alexandru Bălănescu:

"Sunt foarte emoționat. Sunt bucuros că ați venit să împărtășiți cu noi această sărbătorire a 10 ani de la lansarea acestui disc, "Omagiu către Maria Tănase", un început de colaborare cu Universal România. În mod special, iubesc atât de mult acest proiect la care am lucrat câțiva ani, "Omagiu către Maria Tanase". Am lucrat în diferite feluri, câteodată inspirat de text, câteodată de motive melodice sau ritmice. Am avut și ideea asta, cumva cu ajutorul tehnologiei noi să avem un fel de întâlnire peste generații cu muzicienii Mariei Tănase, cu Maria Tănase, folosind imprimările din timpul acela."

Plăcută a fost și atmosfera din clubul Fratelli, pe tiparul conceptului de Yellow Lounge - dispărând practic distanța dintre artist și public care se resimte într-o sală de concert tradițională. La început ne-a întâmpinat o mioară pe ecranul din fundal, și ea suferind în ritmul muzicii multiplicări minimaliste. Scenariul vizual semnat de Klaus Obermaier ne-a plimbat prin România anilor '50, și ne-a oferit o imagine himerică a Mariei Tănase, așa cum apare și pe coperta albumului. Am reținut ca notă generală a serii, alături de performanța în sine a artiștilor (doar pe violoncelist ni l-am fi dorit mai sugestiv în intervențiile sale), lirismul, care observăm că este acceptat și de noile generații, dacă i se adaugă ingrediente de ultimă oră.


Marina Nedelcu