Arhivă : Cronici Înapoi

Akram Khan Company la 'Întâlnirile JTI Kaash'

Publicat: luni, 11 Mai 2015 , ora 14.23
Nu cred că vom putea mulțumi vreodată îndeajuns inițiatorilor acestui fantastic proiect Întâlnirile JTI, proiect care, din anul 2000, aduce la București dansatori, coregrafi și companii celebre de balet, într-o succesiune în care au stat alături Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Cullberg Ballet, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet din San Francisco, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui. Până astăzi, este singura conectare reală, ambițioasă și mai ales consecventă, pe care publicul românesc o are la lumea internațională a dansului. Un demers de o generozitate ieșită din comun și o atitudine vizionară de care puțini sunt capabili.

În acest început de mai 2015 ne-am putut bucura de două spectacole susținute de Akram Khan Company pe noua scenă și în noua sală, amandouă minunat renovate, ale Teatrului Național din București. Pentru presă, evenimentul a fost precedat de o videoconferință realizată, după toate standardele internaționale, cu două săptămâni înainte ca trupa să ajungă la București. În condiții optime, l-am putut vedea și asculta pe Akram Khan vorbind, modest și profund, despre sine și despre ceea ce face. I s-au putut pune întrebări, la care s-au primit răspunsuri clare. Am întrebat atunci cum își alege colaboratorii, dansatorii, ce contează în opțiunile și deciziile sale. Mi s-a părut important, căci ceea ce face și mai ales cere, dansatorul coregraf nu seamănă cu nimic din tot ceea ce se derulează astăzi, în lumea dansului, pe scenele din întreaga lume. Am corelat răspunsul de la videoconferință cu alte interviuri pe care le-am urmărit pe internet și astfel am înțeles că cei acceptați să lucreze în producțiile acestui artist, născut la Londra într-o familie originară din Bangladesh, trebuie să fie impecabil antrenați în ceva - în acest univers «ceva» intră balerinii, gimnaștii, actorii, dansatorii de rap sau street - dance, dansatorii specializați în orice formă de dans contemporan, popular sau clasic… Este foarte important ca între coregraf și potențialii săi dansatori să existe, încă de la prima întâlnire, o atracție de magnet care se stabilește sau… nu. Dacă aceste două condiții sunt îndeplinite, următoarele criterii de selecție urmează trei pași, ce se constituie în răspunsuri la tot atâtea intrebări pe care maestrul le formulează cu mare grijă: ești mai bun decât mine?, și dacă da, șansa unei colaborări este foarte mare, căci Akram Khan este mereu deschis către nou, dornic să învețe de la alții, mai buni sau mai altfel decât el; a doua întrebare este: crezi că putem lucra împreună, să creăm ceva împreună, să impărțim și să dăruim împreună? Iar a treia: putem realiza ceva împreună ceea ce fiecare în parte, nu poate realiza? Dacă Akram Khan are senzația că da, dar… nu stie ce, colaborarea se concretizează. Dacă rezultatul colaborării este previzibil, renunță, fără părere de rău.

Într-o lume a ego-urilor supradimensionate, a terorii producătorilor și a dorințelor/ cerințelor de supunere fără condiții, Akram Khan renunță la toate aceste drepturi în favoarea colaborării de la egal la egal cu toți cei implicați într-o nouă creație. Astfel, produsul finit îi poartă, incontestabil, marca, dar se constituie și ca o reușită de grup, în care fiecare rotiță a întregului își are rolul, rostul și mai ales importanța ei în compunerea întregului. Ceea ce mulți ar numi umilință este de fapt cheia de acces la o formă de artă nouă, proaspătă, viguroasă…

Akram Khan este astăzi un nume-marcă impus la cel mai înalt nivel în producția internațională de dans contemporan. El a devenit sinonim cu imaginația formei de exprimare și complexitatea unui mesaj profund uman. Compania sa se află de 14 ani pe piață, timp în care a parcurs, pas cu pas, ferm și curajos, drumul către afirmare. Mulți au reținut numele Akram Khan de la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Londra ( 2012), când artistul a semnat componenta artistică a evenimentului. Cunoscătorii însă, îl apreciază pentru creațiile de o delicatețe uimitoare ca DESH, iTMOi, Vertical Road, Gnosis, ero degrees, Sacred Monsters - unde colaborează cu Sylvie Guillem pe care am avut bucuria să o vedem tot într-una dintre Întâlnirile JTI - și acest Kaash cu care trupa a venit la București.

"Kaash este, într-un fel, o operă abstractă, narativă și totodată ambiguă. Ceea ce îmi place când e vorba de corpuri diferite, din culturi diferite, este faptul că dansul devine ambiguu. Cuvintele sunt certe, clare, dar mișcarea poate fi ambiguă, pentru ca noi să putem pune propria poveste în acele corpuri. Ceea ce înseamnă un gest pentru mine, poate însemna ceva diferit pentru altcineva. Cu Kaash nu am vrut să spun o poveste ca în baletul clasic sau în dansul clasic indian, ci una mult mai deschisă. Totul a pornit de la mitologia hindusă. Zeul Shiva este cel care creează, conservă și distruge. Cele trei elemente ale vieții sunt creația, conservarea și distrugerea. Atunci când distrugi ceva, în același timp, creezi. Din spargerea unui bol de sticlă se creează o mulțime de fragmente mai mici, cioburile. Și dacă pe acestea le spargi din nou, creezi fragmente și mai mici. Este o repetiție: viață-moarte, moarte-viață. Din distrugere vine creația, din creație vine distrugerea. În mitologia hindusă, timpul e ciclic. În Kaash am fost fascinat de energie, de univers, de universuri diferite în timpuri diferite. Este o mare onoare să prezint acest spectacol, primul pe care l-am creat, în 2003, pornind de la dorința de a lucra cu idei mari: zeul Shiva, mitologia hindusă, fizica. Pentru că știința și mitologia sunt legate", explică coregraful.

Spectacolul se aseamănă cu un ritual de purificare cu implicare majoră. Folosește o muzică fără cuvinte, fară poveste precis depănată, lăsând astfel libertatea imaginației…. Se dansează sunetele, ritmurile, dar și tăcerile iar răsuflarea, pașii și astfel, suntele produse de mișcări devin și ele, muzică… Admirăm estetica superbă a unor corpuri departe de standardul obisnuit, banal, de frumusete contemporană. Fiecare miscare are un sens, dansul are viteză si totală implicare, deci tensiune, constante. Se povestește despre lucruri, sentimente, trăiri pe care nu le poți explica dar le simti intens. Se spun lucruri pe care le percepi ca fiind cunoscute, doar limbajul este altul, nou, surprinzător, original… limbajul marca Akram Khan pe care artistul l-a dorit, declarat, universal și care combină dansul clasic cu dansul contemporan și cu Kathak. Kathak este una dintre cele opt forme oficiale ale dansului indian clasic, cu rădăcini adânci în nordul țării, unde interpreții sunt numiți Kathakars sau cei care spun povești. Din declarațiile coregrafului am înțeles că și Kaash este o astfel de poveste. Pentru spunerea ei coregrafică, Akram Khan a apelat la muzica lui Nitin Sawhney, și acesta un compozitor britanic-indian renumit pentru partiturile sale dominate puternic - și în cazul Kaash - de ritmuri pregnante și onomatopee muzaicat-colorate. Scenografia spectacolului îi aparține lui Anish Kapoor, un sculptor indian și el, născut în India dar format la școala britanică, țară ce i-a devenit, din 1970, o a doua casă, un recunoscut artist vizual pentru care întunericul, lumina, reflexia, plinurile, golurile, umbrele, liniile si curbele suprafetelor sunt principale instrumente de lucru.

"Iubesc cu adevărat ideea de a vorbi cu oamenii folosindu-mi corpul. Când am oportunitatea să mă exprim prin intermediul corpului, simt că trăiesc, că stabilesc o legătură și că așa le pot spune povești oamenilor", declara Akram Khan, directorul artistic al Akram Khan Company, în amintita videoconferință, care a avut loc vineri, 24 aprilie, la Grand Cinema Băneasa. Pentru a spune cât mai convingător aceste povește, coregraful a ales să folosească mișcări inspirate de corpurile libere ale copiilor, pentru care nimic nu este imposibil și cele mai absurde lucruri devin pline de sens, încărcate cu filosofia profundă și grea de timp a unei Indii ancestrale. Rezultatul uimitor și impresionant a fost acest Kaash pe care toți cei care l-am urmărit l-am simțit/ trăit intens dar l-am înțeles fiecare diferit. O experiență unică pentru care nu cred că vom putea mulțumi vreodată îndeajuns inițiatorilor acestui fantastic proiect Întâlnirile JTI, un demers de o generozitate ieșită din comun și o atitudine vizionară de care puțini sunt capabili.


Cristina Sârbu