Arhivă : Cronici Înapoi

'FabriKa' lui Gigi Căciuleanu

Publicat: vineri, 24 Aprilie 2015 , ora 13.20

Orice (re)întâlnire cu arta lui Gigi Căciuleanu constituie o atracție și o provocare, pentru că inventivitatea sa și tentația de a imagina noi viziuni coregrafice se îmbină permanent cu inteligența unei filosofii ce derivă din propria-i gândire despre tot ceea ce ne (îl) înconjoară, jucându-se adesea, foarte serios, cu elemente aparent banale, ce devin simboluri sau determină reacții, atitudini, stări și, în primul rând, o anume mișcare. Și tocmai de aceea este dificil să "povestești" derularea unui spectacol semnat Gigi Căciuleanu, chiar dacă el însuși se oferă să detalieze ideile și intențiile ce declanșează tot ce vedem pe scenă.

De această dată a propus, la Teatrul Mic, premiera FabriKa, generată, după cum a afirmat în conferința de presă, de faptul că "noi funcționăm ca o mașinărie", iar "dansatorul este proletarul artei", convins fiind că "dansul presupune o dublă fabrică - cea a minții și cea a corpului" -, rezultând o mișcare interioară ce se regăsește (și) în cea exterioară, într-o continuă dinamică. Relația interior-exterior se remarcă și în cadrul grupului de dansatori, pornind de la automatismul mișcărilor ce-i uniformizează, sugerând poate și robotizarea ce riscă să ne transforme în "mașinării" cu gesturi mecanice, adesea identice, depersonalizate, cu o ritmare și o organizare compactă, strivitoare pentru cel care privește, probabil și pentru componenții grupului, reducând totul la câteva gesturi obsesive; trimiterea la muncitorul din fabrică reiese și din salopetele purtate de femei și bărbați deopotrivă, înlocuite spre final cu "ținute" proletare de asemenea identice, dar în primul rând prin maniera în care grupul de exprimă ca o masă amorfă, cu mișcări sacadate și repetitive până la exasperare, "cerute" și de muzica lui Manuel Wandji, lucrată pe computer, cu ritmuri insistent "aceleași", aducând și zgomote sau gâfâieli și, surprizător, o scurtă secțiune aproape camerală, pierdută în infinitul ostinat-minimalist. Treptat se detașează însă cupluri, ezitante, parcă stângace în exprimare, păstrând permanent mișcarea unghiulară, în ciuda încercării de a ieși din schematismul "de grup", cu reacții ce sugerează poate încercarea de individualizare a reacțiilor și a personajelor, care în final se regrupează în "mașinăria" umană cumva... dezumanizată. Excelentă rămâne scena în care o tânără, o masă și un fier de călcat, construiesc un univers al celui care vrea să evadeze din automatism(e), totul privit cu o undă de umor fin ce-l caracterizează pe autor, subliniat și de "simbolul" bărbatului care, între timp, stă în fotoliu și citește ziarul... Aș fi vrut să pot nota numele interpretei, răsplătită, de altfel, cu aplauze generoase, dar... face parte, la rândul său, dintr-un grup - Romanian Dance Company "Gigi Căciuleanu" -, deci rămâne cumva în anonimat. Din păcate, scena a rămas singulară în "economia" spectacolului, deși cred că alte momente solistice de o factură similară ar fi adus un plus de diversitate și de marcare a ideii de "fabrică" în banalul cotidian.

Interesantă este și asocierea cuvintelor din limba latină "fabrica" în sensul "lucrului bine făcut" și "faber" însemnând "meșteșugar", tocmai pentru că autorul-coregraf alătură, în creația sa, Arta și Meșteșugul, incluse și regăsite, de această dată, în tratarea relației dintre "indivizi-angrenaje" și spațiul care "devine un actor al piesei", raportându-se și la jocul "gol" și "plin" cu trimitere (și) la sculpturile lui Henri Moore. Deloc întâmplător, spațiul (scenic) se reduce la structuri metalice de fundal, conturând atmosfera de fabrică în care evoluează grupul său de tineri pe care, la conferința de presă, i-a prezentat ca fiind, în majoritate, balerini sau absolvenți ai secției de coregrafie a UNATC, seduși de maniera sa de lucru, lăsându-se modelați spiritual și corporal într-un demers artistic asumat cu o bucurie evidentă și... molipsitoare. Este "aripa tânără" a grupului înființat în 2007, aplaudat în OuiBaDa, surprinzând și atunci, ca și acum, prin prospețime, elan, seriozitate și talent, implicându-se în jocul neconvențional, în căutarea sensului mișcării libere prin care corpul se exprimă, în ceea ce al numește teatru-coregrafic, privind "Viața prin intermediul mișcărilor de Dans".

În FabriKa, Gigi Căciuleanu a pornit de la o idee de Dan Mastacan, prietenul și colaboratorul său de-o viață, a realizat montajul muzical și costumele, susținut coerent de luminile concepute de Alin Popa, focusate pe interpreții Galea Bobeicu, Bianca Bor, Georgiana Dobre, Radu Domșa, Andrei Iancu, Andrew Lupu, Silviu-Daniel Mititelu, Irina Ștefan, Răzvan Stoian, Irina Strungăreanu, Vlad Troncea, Ana Vișan.

Toate creațiile pe care le-a realizat Gigi Căciuleanu de-a lungul anilor au purtat amprenta imaginației debordante, a căutărilor, a sensibilității și mai ales a inteligenței dintr-o "fabrică a minții". Iar acum și-a serbat ziua onomastică oferindu-și cel mai frumos dar - acela de a prezenta o nouă producție "acasă", exact pe scena unde a debutat ca balerin, în urmă cu (exact) 50 de ani. Și, din nou, a fost susținut de JTI, dar și de Art Production, fără de care publicul nostru nu ar avea prilejul să descopere și să aplaude spectacolele atât de diverse, adevărate incursiuni în lumea dansului și, mai ales, a lui Gigi Căciuleanu.

Anca Florea