Arhivă : Cronici Înapoi

Requiem-ul de Verdi la Opera Română din Cluj

Publicat: vineri, 3 Aprilie 2015 , ora 13.47

În preajma sărbătorilor pascale, Opera Națională Română din Cluj a invitat publicul să (re)asculte o lucrare monumentală, de o frumusețe cu totul aparte - Requiem-ul de Verdi -, prea rar cântată pe scena lirică, deși este încărcată de repere din opere celebre; cu siguranță, melomanii pot recunoaște cu ușurință pagini parcă decupate din Aida, Otello, Bal mascat sau alte creații verdiene, ceea ce conferă partiturii o anvergură și o strălucire mai aproape de spectacolul liric, gândită însă de autor cu o încărcătură spirituală pregnantă, adecvată textului religios. Probabil tocmai din dorința de a sublinia legătura directă a Requiem-ului cu secvențele din opere, s-a încercat și conturarea unui cadru "de spectacol" printr-o scenografie simplă, austeră, cu laterale sugerând pereți masivi și o imensă coroană de spini suspendată deasupra ansamblului, în viziunea Lilianei Moraru, cu regia și plastica scenică semnată de Ina Hudea, susținută de un concept video-proiecție imaginat de Ligia Smarandache, rezultând însă un joc de siluete și combinații ciudate profilate pe fundal, fără vreo legătură cu conținutul ideatic sau cu atmosfera cerută, ba... dimpotrivă! Cred că simplitatea și eventual luminile în culori adecvate, poate și fără spotul asupra soliștilor în secțiunile ce le erau rezervate, ar fi fost de preferat, mai ales că semi-întunericul menținut pe scenă era mult mai util în conturarea ambianței pentru o lucrare menită a fi cântată în catedrală.

În plan muzical, aș remarca în primul rând calitatea corului (pregătit de Corneliu Felecan) și a orchestrei, sunând omogen și dens, alternând ruga abia șoptită și suprafețele instrumentale discrete cu explozia terifiantă sau cu apoteoza grandioasă, sub bagheta lui Tiberiu Soare, dirijor care, spre deosebire de maniera în care a condus partitura la Sala Radio, cu câteva luni în urmă, a oferit, de această dată, surpriza unei abordări perfect echilibrate, într-o construcție logică și unitară, cu desfășurări ample și o coloristică bogată, urmărind atent reliefarea sensurilor și trăirilor regăsite din plin în text și în muzică, temperând excesele de intensitate ale orchestrei, solicitând o implicare ce a generat expresivitatea și tensiunea afectivă dozată cu precizie, trădând o radicală schimbare de "optică", deosebit de favorabilă în demersul dirijoral. Iar micile ezitări sau imprecizii remarcate fie în precizia polifoniei corale, fie în parcursul corzilor grave sau în ușoara agresivitate a timpanilor, au rămas cumva în umbră raportat la tălmăcirea de ansamblu, de o calitate remarcabilă.

Intenția de a propune soliști români binecunoscuți, a căror activitate se derulează prioritar în străinătate, a determinat invitarea sopranei Arona (Stanca) Bogdan, a tenorului Teodor Ilincăi, a bas-baritonului Adrian Sâmpetrean, alături de mezzosoprana Andrada Naș (de la Opera clujeană); întâmplător sau nu, majoritatea sunt continuatorii... părinților care, decenii la rând, au fost aplaudați chiar pe acea scenă, desigur și în concerte vocal-simfonice sau în producții din țară și de peste hotare, tradiția fiind astfel dusă mai departe. Aș începe prin a-l remarca din nou pe fiul basului Mircea Sâmpetrean, pentru că Adrian Sâmpetrean are, pe lângă superba voce cantabilă, rotundă și impecabil condusă tehnic, o eleganță aparte a frazării, o cunoaștere profundă a stilului oratorial, știind să se detașeze de cântul specific operei atunci când interpretează un astfel de opus, având și experiența relaționării cu partenerii, nedorind nicio clipă să adere la... competiția glasurilor "de forță", chiar cu riscul de a fi acoperit uneori de acestea. Mă refer la mezzosoprana care, fiică a reputatului bas Gheorghe Roșu, mă așteptam să deprindă la rândul său modul de a rezolva momentele în piano - foarte numeroase, de altfel - cu aceeași siguranță și calitate timbrală relevate în cele dramatice care o avantajează - dar diferența rămâne mult prea mare... În ce o privește pe soprana Arona Bogdan - fiica mezzosopranei Georgeta Orlovschi și a baritonului Mugur Bogdan, figuri remarcabile ale Operei Române -, în acea seară afectată (și) de o viroză rebelă, a revenit după multă vreme "acasă", etalând, din păcate, doar o umbră a vocii sale cândva cu adevărat frumoasă, păstrând însă deficiențele de ordin tehnic și intonațional, parcă amplificate față de primii săi ani promițători pentru carieră solistică. Din acest "panou de familie" emoționant pentru publicul clujean, a făcut excepție tenorul care, de câțiva ani, a atras atenția prin timbrul său metalic, "eroic", beneficiind de un acut generos, ideal în roluri de luptători din creațiile verdiene, în care glasul său spinto se poate desfășura în voie, încercând, în ultima vreme, să învețe și cântul în mezza-voce și legato-ul necesar unor fraze îngrijite, intenție ce s-a simțit și în acea seară, chiar dacă punctul său de rezistență rămâne "zona înaltă", în forte. Astfel stând lucrurile, ar fi greu să mă refer la un cvartet, fiecare dintre soliști evoluând pe coordonatele sale specifice, dificil de omogenizat, ținând seama și de personalitățile diverse și de maniera de conducere a discursului sonor, dar și de faptul că o asemenea alăturare sui-generis comportă anumite riscuri, pentru că un cvartet adevărat se obține fie printr-o îndelungată colaborare a interpreților respectivi, fie printr-o experiență și o cunoaștere profundă a felului de a aborda intervențiile în partituri vocal-simfonice.

Dacă spectatorii ce umpleau sala au reușit să facă abstracție sau să treacă într-un fel peste aspectele nefericite de ordin muzical sau vizual, atunci se poate spune că s-au bucurat din plin de frumusețea muzicii, de interpretarea ansamblului, de calitatea unor voci (luate în parte) și de maniera dirijorală deosebit de inspirată în acea seară, oferind o versiune a Requiem-ului de Verdi care, prezentat pe scena Operei Române din Cluj, a constituit, în sine, un eveniment, conceput ca atare, ovaționat îndelung și entuziast și de melomani și de cei care, surprinzător, au aplaudat după prima secvență, așa... ca la operă.

A fost o provocare, a fost o ofrandă în prag de sărbători, a fost un început dintr-o serie de evenimente pe care directorul general (interimar) Florin Estefan le promite într-o avalanșă care, doar prin enumerarea proiectelor, devine incitantă, semn că, la Opera clujeană... ni se pregătește "ceva"!


Anca Florea