Arhivă : Cronici Înapoi

Oaspeți (și) în 'Tosca' la Opera Națională Bucuresti

Publicat: luni, 23 Martie 2015 , ora 13.44

Deși montarea operei Tosca de Puccini, preluată, din varii motive "absconse", de la Volksoper Viena, unde a fost huiduită și vehement contestată, este, la Opera Națională, una dintre cele mai aberante și dezagreabile dintre producțiile ultimelor stagiuni, criticată (și) de toți comentatorii - evident în afara lăudătorilor oportuniști care nu au vreo legătură cu domeniul, dar își dau cu părerea cu "convingere", arogându-și chiar "titulaturi" care ar trebui, măcar în principiu, să fie susținute de studii de specialitate -, mulți melomani "și-au luat inima în dinți" și au revenit în sala teatrului pentru a reasculta superba muzică, poate și pentru a urmări evoluția unor soliști - cunoscuți sau nu - publicului bucureștean.

Cu ani în urmă, pe câteva scene din țară a apărut soprana Ala Cheptini, o perioadă destul de prezentă și în distribuțiile ONB, solicitată acum din nou, cumva fără o motivație anume, în rolul Floria Tosca, rezolvat, ca și altădată, cu acuratețe în plan vocal și scenic, timbrul său adecvat scriiturii și maniera de cânt îngrijită determinând o rezolvare credibilă în primul act, surprinzând apoi prin parcurgerea celebrei arii destul de anost, pentru ca în ultimul act să rămână pe coordonatele asigurate (doar) de experiență, deși și-a păstrat consistența vocală și aplombul temperamental. Numai că teatrul are cel puțin două soprane cu mult mai bune în rol, distribuite însă extrem de rar sau... deloc, iar apelarea la invitați ar trebui să se facă doar dacă au o valoare reală sau, în anumite situații, dacă nu există altă soluție în acel moment. Dar Ala Cheptini este o solistă onestă, cum se spune "de stagiune" (sau... "de serviciu"), care nu prea văd de ce s-ar alătura, eventual, celor deja angajate, față de care, sincer, nu cred că demonstrează ceva în plus - mă refer, desigur, strict la aspectul profesional. Și cea mai bună dovadă în acest sens au fost aplauzele firave care au "răsplătit" aria și rezerva publicului... în general, semn că nu a convins cu adevărat.

O noutate a constituit însă tenorul Bogdan Zahariea (de la Opera din Timișoara), marcând debutul său absolut pe scena ONB (deși a asigurat toate repetițiile ce au pregătit premiera și abia acum i s-a acordat un spectacol), cunoscut și apreciat pentru glasul său amplu, generos și calitativ, dublat de o apariție scenică de invidiat, cu un joc de scenă expresiv și convingător; fără a fi în cea mai bună formă, solistul a susținut cu siguranță dificilul rol Mario Cavaradossi, având și datele necesare unui tenor spinto-dramatic, ceea ce, la Opera bucureșteană, lipsește cu desăvârșire, oricum superior celui distribuit anterior, pe care până și neavizații îl privesc cu indulgență, numele său fiind totuși o constantă pe afișul ONB.

Le-au fost parteneri baritonul Valentin Vasiliu - a cărui voce tunătoare,, "neagră", precum și atitudinea arogantă și brutală corespund acelui Scarpia imaginat de regizor -, basul Mihnea Lamatic în Angelotti, bas-baritonul Iustinian Zetea corect și pregnant Sacristan, în nota seacă, lipsită de umor cerută de aceeași "viziune" neinspirată, tenorul Valentin Racoveanu rezonant Spoletta, baritonii Daniel Filipescu (Sciarrone) și Florin Simionca (Temnicerul), micuța Victoria Radu (Păstorul), întregind o distribuție echilibrată, fără "vârfuri".

Vitregit de amplasamentul "de fundal", corul (maestru, Stelian Olariu) a sunat foarte bine în scurtele intervenții, asemeni ansamblului de copii (pregătit de Smaranda Morgovan), orchestra a cântat cu acuratețe dar cu intensitate uneori prea amplă, riscând să acopere total vocile, dirijorul Adrian Morar reușind să construiască o derulare alertă, densă și coerentă a partiturii, depășind discret decalajele generate de neconcordanța între tempo-ul pe care l-a imprimat și cel preferat de unii soliști.

Publicul, destul de neimplicat, poate mai puțin cunoscător (dovadă fiind și aplauzele ivite într-o pauză a duetului final) sau neconvins de ceea ce vedea și auzea pe scenă, a reacționat firav sau... deloc la arii și duete de obicei de mare impact, dar la final i-a răsplătit pe (unii) interpreți chiar și cu ovații, așa încât, privit în ansamblu, se poate spune că spectacolul a avut succes, beneficiind de o echipă omogenă, cu voci în principiu interesante, cu o abordare curată în plan muzical; și totuși, nu a depășit limitele unei reprezentații banale, de rutină...

Anca Florea