Arhivă : Cronici Înapoi

'West Side Story' într-o reprezentație cu totul originală la Bozar

Publicat: miercuri, 11 Martie 2015 , ora 11.02

"If love could be" este genericul sub se derulează în 2015 Festivalul Klara, parte a Festivalului Flandrei la Bruxelles, înființat în 1958 și dedicat muzicii clasice. Cu transmisiuni directe realizate de postul de muzică clasică al Radioteleviziunii Flamande, și el numit Klara (acronim pentru klassieke radio), manifestarea oferă anul acesta, între 6 și 21 martie, seri simfonice, opere în concert, spectacole de marionete prin care se celebrează iubirea - de la simfonia dramatică "Romeo și Julieta" de Hector Berlioz la versiunea teatru de păpuși a "Inelului Nibelungului" de Richard Wagner, sau de la Simfonia "Turangalîla" de Olivier Messiaen la "Le vin herbé", "oratoriu profan" de Frank Martin, ambele dedicate îndrăgostiților Tristan și Isolda.

Afișul din 10 martie 2015 al Festivalului Klara a fost ieșit din comun: la Bozar, Orchestra Filarmonicii din Bruxelles a făcut ceea ce pianiști sau ansambluri de muzicieni făceau de prin 1895 până spre finalul anilor 1920 - a interpretat live coloana sonoră a unui film, simultan cu proiecția acestuia, acompaniind soliștii de pe ecran, însoțind gesturile actorilor, comentând acțiunea. Iar filmul respectiv a fost "West Side Story", adaptarea din 1961 a muzicalului de pe Broadway semnat Leonard Bernstein, la rândul său inspirat din povestea de dragoste a cuplului Romeo și Julieta istorisită de William Shakespeare. Pentru versiunea din Festivalul Klara, componenta audio a peliculei a fost editată în așa fel încât a lăsat doar vocile actorilor; restul, însemnând absolut toate părțile orchestrale, fie ele momente pur descriptive fie acompaniament pentru numerele solistice, a fost susținut de Filarmonica din Bruxelles. La pupitru s-a aflat englezul Wayne Marshall, renumit ca dirijor și pianist pentru interpretările sale din Gershwin, Bernstein sau Duke Ellington, în același timp alături de Filarmonica din Los Angeles în prima audiție a concertului pentru orgă și orchestră "A Scottish Bestiary" de James MacMillan.

Filmul-muzical "West Side Story" în sine este foarte reușit, în ceea ce privește felul în care expune muzica lui Leonard Bernstein; ea a fost desigur scrisă pentru a fi foarte plastică, la fel cum într-o operă orchestra are rolul de a prezenta acțiuni și sentimente, însă coregrafia lui Jerome Robbins, regizor, alături de Robert Wise, este cu adevărat extraordinară. Dacă Bernstein a gândit perfect, din punct de vedere muzical, o goană, o luptă corp la corp, o mângâiere pe obraz, Robbins i-a răspuns perfect, alegând anumite mișcări de dans pentru a ilustra anumite sunete și traducând vizual diferitele fragmente de melodii: aici și numai aici personajul se oprește brusc din alergat, sau aruncă cu vopsea, sau ridică brațele în timpul unui mambo, acest glissando ascendent și numai aceasta corespunde gestului "poftiți, vă rog!", făcut cu mâna.

Astfel, Orchestra Filarmonicii din Bruxelles a avut de acompaniat nu numai soliști vocali și îndelungi momente de dans, ci și mișcări cotidiene, convorbiri de dragoste, bătăi. Ce dificil, ce riscant, să realizezi un asemenea acompaniament în raport cu ceva pre-înregistrat, care nu este uman, care nu se poate plia după tine, care are o structură fixă din care nu poate ieși! Când imprimi o coloană sonoră sau când ești însoțitorul unui artist liric e simplu - poți să cronometrezi totul la secundă, sau, dimpotrivă, ajustezi muzica în funcție de desfășurarea evenimentelor, rogi viorile să țină ceva mai mult un sunet, faci câte o mică întrerupere, încetinești ușor ritmul, schimbi o privire cu protagonistul.  Dar să te sincronizezi cu o o bucată de peliculă care își vede de treaba ei, să fii comentatorul unor secvențe care alternează cântatul cu vorbitul în răstimpul aceluiași minut, uneori, iar tu să trebuiască să începi acompaniamentul exact atunci când actorul începea în 1961 să cânte, să știi ce tempo să impui, când să faci ritardando și accelerando, conștient de faptul că o ezitare sau un atac întârziat sunt suficiente pentru a strica și omogenitatea întregului și confortul publicului – ce răspundere!

Wayne Marshall și Orchestra Filarmonicii din Bruxelles au realizat o perfomanță în a face această concordanță între imagine și sunet; interpretarea "West Side Story" de Leonard Bernstein a cerut o putere de concentrare mai adâncă decât în mod obișnuit: nu trebuia să te armonizezi numai cu dirijorul și cu colegii tăi, ci și cu un lucru pe care nu-l puteai controla, pentru că nu era viu. Cu un feeling jazz, swing, romanțioși, incisivi sau foarte sensibili, au explicat pentru o sală Bozar arhiplină și drama, și ironia, și dragostea din "West Side Story", așa cum le-a imaginat Leonard Bernstein și cum le-au interpretat actorii filmului distins cu 10 premii Oscar.


Maria Monica Bojin