Arhivă : Cronici Înapoi

Riccardo Primo în Festivalul Händel de la Karlsruhe (februarie 2015)

Publicat: joi, 5 Martie 2015 , ora 14.21

La distanță de doar câteva zile, am avut șansa unei experiențe inedite. Am văzut două spectacole pe care istoria teatrului liric le va consemna, dar le va plasa la o distanță uriașă unul de celălalt: Falstaff de Giuseppe Verdi la București, în viziunea ostentativ contemporană a regizorului englez Graham Wick și Riccardo Primo de Georg Friedrich Händel la Karlsruhe în cadrul ediției 2015 a Festivalului Händel, sub semnătura regizorului francez Benjamin Lazar, în cea mai autentică manieră barocă, ce folosește pe scenă numai lumina lumânărilor. Despre Falstaff-ul lui Graham Wick am scris deja. Mă concentrez acum asupra spectacolului Riccardo Primo, absolut uluitor prin originalitatea și mai ales frumusețea lui.

Benjamin Lazar este un reputat regizor specializat în teatrul baroc. A devenit celebru cu piesa Burghezul gentilom de Molière, pusă în scenă în 2005 la Opéra royal du château de Versailles, pentru care a luat ca model spectacolul din 1670. Pentru prima oară în cariera sa, la iluminatul scenei folosea atunci numai lumânări. Și reia ideea acum, la Karlsruhe, în Riccardo Primo, premiera de anul trecut a Festivalului Händel, titlu care, conform cutumei, rămâne pe afișe timp de două sezoane. După schițele conaționalei sale Adeline Caron, o fortăreață impunătoare a fost construită din module inegale. După cum acestea sunt asamblate, vedem întregul din perspective diferite, iar atunci când pereții se deschid, avem senzația unei imense cutii cu bijuterii în interiorul căreia se ordonează coridoare, încăperi, firide, grădini… deosebit de decorative. Personajele sunt îmbrăcate cu gustul, imaginația, dar mai ales cu știința lui Alain Blanchot, creator de costume pentru film și artiști din show-bizz-ul internațional - tot semnătura sa o poartă și noile uniforme ale vânzătoarelor casei Guerlain de pe Champs Elisée din Paris! - colaborator al regizorului Benjamin Lazar pentru celebrul Burghez gentilom din 2005. Artistul folosește materiale scumpe, cusute cu fir, în culori patinate și misterioase, coborâte parcă din tablouri de epocă. La lumina celor 800 de lumânări ale căror flăcări mișcă tremurat lumini și umbre, m-am simțit timp de aproape patru ore într-o fastuoasă lume de poveste. Astfel îmbrăcați și în acest decor, cântăreții cu fețele puternic fardate se mișcă cu o lentoare impusă și sacadată de uriașe marionete. Impresia este copleșitoare, splendoare și delicatețe într-o desfășurare vizuală halucinantă de teatru-film.

Peste tot și peste toate se așază muzica lui Georg Friedrich Händel, plină de viață, de miez, de forță…susținând o cascadă de trăiri intense declanșate spontan de voința oamenilor, dar care depășesc toate obstacolele și reușesc, în final, să se regăsească exact în momentul în care lacrimile par a fi secat și soarta pare mai potrivnică decât oricând. Motorul a tot ce se întâmplă în scenă este muzica. Există arii ce durează multe minute, dar în care se rostesc doar două versuri, de ajuns pentru a contura un univers de sentimente. În desfășurarea muzicii, tensiunea se naște, se acumulează, crește, se împlinește, ajunge la apogeu, se sparge zgomotos pentru ca apoi mișcarea de val de mare să se reia, parcă, la nesfârșit.

Rolul titular, Riccardo a fost interpretat magistral de contratenorul argentinian Franco Fagioli. Mulți dintre cei cărora le-am vorbit cu entuziasm fără de margini despre vocea de contratenor pe care Händel a ales-o pentru eroii săi, s-au arătat nedumeriți: de ce contratenor? O adevărată voce de bărbat, mai ales de erou, trebuie să fie profundă, groasă… masculină. Viziunea teatrului liric baroc este însă cu totul alta. Un erou cu voce bărbătească este ceva obișnuit, iar obișnuitul afectează puternic statutul cu totul aparte de… erou. Nu toți bărbații sunt eroi! De aceea, compozitorii operei baroce au ales să atribuie eroilor de dimensiuni cu adevărat gigantice, vocile înalte, neobișnuite pentru un muritor de rând, tocmai pentru a sublinia și sonor diferența. Iar timbrul aparte al contratenorului-erou, împletit cu timbrul de soprană obligatoriu pentru iubita lui, două voci înalte, dar de culori extrem de diferite, duce la o forță expresivă imposibil de obținut de altă combinație timbrală. La culoare se adaugă flexibilitatea spectaculoasă a vocilor baroce înalte de bărbați. La premiera lui Riccardo Primo, în urmă cu aproape 300 de ani (Londra, 1727) celebrul castrat Senesino a fost aplaudat în delir pentru felul în care a cântat rolul titular, partitură scrisă de Händel fără milă pentru gâtul interpretului, dovadă, numeroasele arii supraaglomerate de ornamente printre care își fac loc deseori salturi uriașe între registrul grav al vocii de piept și cele mai înalte sunete emise în falset. Timbrul contratenorului Franco Fagioli a fost asemănat cu culoarea mierii și se apropie mult de cel al vocii feminine de mezzo-soprană. Datorită acestui detaliu, dar cu siguranță și datorită flexibilității și expresivității fantastice, presa de specialitate așază din ce în ce mai des numele cântărețului în trena celebrei Cecilia Bartoli.

Rolul Costanza a fost cântat și jucat de soprana scandinavă Sine Bundgaard în al cărei repertoriu stau comod alături partituri baroce și partituri contemporane, iar compact discul său cu lieduri de Strauss, Duparc, Berg și Poulenc a fost ales drept CD-ul vocal al anului 2005. Pentru Pulcheria a fost aleasă soprana franceză Claire Lefillitre a cărei carieră este dedicată, cu prioritate absolută, muzicii baroce. Nicholas Tamagna (Oronte) alătură și el cu ușurință trecutul și prezentul producțiilor de teatru liric, înclinând parcă totuși către baroc și muzica lui Händel - a fost apreciat drept interpret ideal pentru rolurile Rodrigo, Giulio Cesare, Ruggiero și Serse - dar și pentru Akhanaten de Philip Glass (2012) sau Ducesa din Gondolierii de Gilbert & Sullivan cu Utopia Unlimited Opera. Are în palmares multe și importante premii. În anul 2011 a participat la nu mai puțin de trei mari competiții internaționale: a câștigat Premiul I la prima ediție a Nico Castel International Mastersinger Competition, Premiul II și Premiul juriului la Arkadi Foundation Opera Idol Competition și s-a numărat printre semifinaliștii la prima întrecere între cei mai buni contratenori ai lumii, Gianni Bergamo Award for Countertenors din Lugano, Elveția. În 2012 ajunge din nou pe primul loc în New York Lyric Opera Theater Competition. Și baritonul australian Andrew Finden, membru din stagiunea 2011 - 2012 al ansamblului de la Teatrul de Stat din Karlsruhe, se poate lăuda cu reușite foarte bune: se numără printre câștigătorii Australian Singing Competition, concursului de canto Francisco Vinas din Barcelona ca și al Stuard Burrows International Voice Award. Dirijorul spectacolului a fost englezul Paul Goodwin, absolvent al clasei de compoziție din cadrul Universității din Nottingham, specializat apoi, ca oboist, atât în tehnicile de interpretare contemporană, cât și în repertoriul baroc, la Guildhall School of Music and Drama din Londra și la Viena cu celebrul oboist Jurg Schäftlein. Din 1996 abandonează instrumentul pentru a se dedica dirijatului. În 2007, activitatea sa de interpret al muzicii baroce, în general, și al operelor lui Händel, în special, a fost recompensată cu Premiul de onoare al Festivalului Händel din Halle.

Ansamblul instrumental Deutschen Händel-Solisten a luat ființă în 1985 când, în onoarea celei de a 300-a celebrări a zilei de naștere a compozitorului german, la Karlsruhe are loc prima ediție a unui Festival ce îi poartă numele și care îi este dedicat, în întregime. Fiecare instrumentist în parte a fost atent și complex educat în tehnica interpretării baroce și cântă pe instrumente excepționale construite în secolul XVIII. Ansamblul și-a câștigat și și-a păstrat, la nivel mondial, statutul de excelent promotor al repertoriului baroc.

Am dat aceste detalii despre carierele artiștilor pe care i-am ascultat pentru a sublinia atenția cu care Festivalul Händel de la Karlsruhe își alege interpreții. Este garanția unui succes și a unui prestigiu câștigate pe parcursul a trei decenii de activitate. Niciun adjectiv nu poate acoperi în întregime frumusețea și forța ce pot fi percepute doar în sala de spectacol. De aceea, consider că, pentru orice meloman ce se respectă, se impune o călătorie la Karlsruhe, în perioada de desfășurare a Festivalului Händel. Este a treia oară când ajung aici dar am deja în plan, o nouă participare, motivată, printre altele și de anunțata prezență a mezzo-sopranei Ruxandra Donose în distribuția unei montări noi cu opera Arminio.

Cristina Sârbu