Arhivă : Cronici Înapoi

Teatru-coregrafic 'marca' Gigi Căciuleanu

Publicat: luni, 16 Februarie 2015 , ora 12.45

Cu siguranță, fiecare revenire a coregrafului Gigi Căciuleanu pe scenele "de acasă" constituie o atracție pentru orice iubitor al dansului care știe că va descoperi noi "teritorii" din gândirea și imaginația artistului în producții ce-i poartă amprenta inconfundabilă, așa cum, ani la rând, balerinul Gigi Căciuleanu a încântat prin maniera sa originală de a exprima prin mișcare o anume filosofie, gânduri și trăiri intense și mai ales... adevărate.

Și dacă în stagiunea trecută a pus în scenă la Opera Română din Cluj, producția Amor Amores, aducând în prim plan cupluri care se iubesc, se caută și, la final, se împlinesc prin buchetele de trandafiri roșii, de această dată, chiar de Ziua îndrăgostiților (în "stil" Valentine`s Day), maestrul a "debutat" la Opera din Iași printr-un spectacol în premieră națională, pornind de la titlul unui celebru cântec al lui John Lenon - Imagine all the People -, un "puzzle" alcătuit din oameni obișnuiți care se întâlnesc sau nu pe stradă sau în orice altă locație... banală, se găsesc și se despart, formează cupluri sau grupuri compacte care apoi se răsfiră pentru a se reuni iar și iar într-o derulare infinită a existenței, a mișcării în universul care se (re)compune din energiile fiecăruia într-o "explozie de energie", așa cum, probabil, o percepem adesea în jurul nostru, o simțim și o reflectăm chiar și involuntar. Este un spectacol Gigi Căciuleanu, nu doar pentru că semnează regia și coregrafia, colajul muzical, luminile, dar și costumele, publicul descoperind astfel o creație ce-i aparține integral, ci și pentru că readuce conceptul de teatru-coregrafic care-i definește stilul promovat de decenii pe meridianele lumii, el însuși declarând că a inventat un nou tip de interpret - DansActorul. Dar este, în aceeași măsură, o producție "marca Gigi Căciuleanu" prin faptul că secvențele disparate, asemeni unor flash-uri, au și poezie și umor și ironie și sensibilitate, entuziasm și tristețe, reflectând astfel aspecte definitorii ale artistului la care inventivitatea și imaginația se îmbină cu inteligența și cultura rafinată, dar și cu o efervescență interioară debordantă, ce-și păstrează nealterată tinerețea și prospețimea, mereu în căutarea modalităților de a se exprima pe sine, provocându-i totodată pe interpreți și pe cei din sală să decodifice sensurile celor întâmplate pe scenă și să se implice emoțional în trăirile simple și diverse ale dansatorilor.

Un alt aspect esențial este faptul că, într-un timp relativ scurt, Gigi Căciuleanu a reușit să-i învețe pe tinerii balerini ai teatrului cum să abordeze mișcarea dansului modern, cum să devină dansatori-actori, conturând personaje pregnante prin mișcare, atitudini, gesturi uneori amuzante, alteori mecanice, în linii frânte sau abrupte ce alternează cu elemente din baletul clasic sau cu mersul "de stradă" sau cu stop-cadrul într-un amalgam ingenios, poate eclectic, răspunzând însă ideii acelui "puzzle" uman ce stă la baza spectacolului. Iar interpreții, obișnuiți să evolueze în balete de factură clasică, au dovedit că pot să deprindă și tainele unei exprimări cu totul diferite, în limbajul corporal propriu coregrafului, vizibil încântați în fața unei asemenea "provocări" ce implică și efort și concentrare și mai ales o cu totul altă pastică a trupului, dar și capacitatea de a sugera prototipuri, de a deveni "altcineva" de la o secvență la alta. Întregul ansamblu (ar merita menționați toți interpreții) a fost impecabil pus la punct, având și omogenitate și o relaționare sigură și fluentă cu partenerii, chiar dacă adesea existau planuri paralele de desfășurare a cuplurilor sau a unei perechi în raport cu un grup compact, în scurte momente aparent (sau voit) fără vreo legătură între ele, recompunând însă și acele energii precum și existența fiecăruia printre cei din jur, cu care se intersectează întâmplător (sau nu).

Costumele simple, chiar banale, tocmai pentru a nu ieși din cotidianul... oricui, au însă un "pardesiu" comun care este îmbrăcat-dezbrăcat, trântit-lovit de podea, aruncat, învelit pe umeri sau împăturit, având astfel semnificații multiple pe care spectatorul este invitat să le descifreze, regăsindu-se poate în cei de pe scenă - să fie oare tocmai ceea ce sugerează intrarea balerinilor prin sală, urcând apoi pe scenă, ca și cum ei înșiși s-ar desprinde dintre noi, dorind să continue cumva dialogul prin participarea emoțională a publicului?... Desigur, câteva detalii precum mănușile-mâini purtate pe picioare, măștile, casetofonul-radio, sunetele răgușite sau strigate, replicile retezate, amuzante ca sonoritate, dau culoare și... savoare tablourilor derulate în semi-întunericul luminat difuz în culori de mare efect ce "îmbracă" scena goală (în negru), în final întregul grup îndreptându-se spre fundalul unde se aprind reflectoare puternice, lăsând să se întrevadă decoruri ce așteaptă parcă să fie asamblate pentru un alt spectacol, dansatorii revenind apoi pentru a călca în picioare, aproape cu frenezie, ziarele pe care le "citiseră" și le rupseseră anterior, reluându-și mersul grăbit către... undeva, cu pardesiele în mână sau pe umăr.

Colajul muzical este, la rândul său, extrem de variat, surprinzător, trecând de la aria lui Figaro la melodiile spaniole, de la piesele lirice la cele ritmate năucitor, toate prelucrate și adaptate cerințelor concepției coregrafice, incluzând și un celebru cântec al Mariei Tănase - teritoriu care l-a fascinat pe Gigi Căciuleanu întreaga viața, dansând adesea pe melodii din repertoriul acesteia -, totul încadrat, firesc, între "coperțile" piesei ce dă titlul spectacolului.

Iar după ieșirile repetate la aplauze, scena a rămas în întuneric, un spot discret luminând silueta lui... Gigi Căciuleanu care a "semnat" astfel întreaga producție prin dansul său atât de special, readucând, în câteva clipe, într-o liniște absolută, mișcarea brațelor lungi, ca niște aripi frânte sau întinse în nemișcare, ridicându-se apoi într-o atitudine de plutire-întrebare-zbor de o frumusețe și o expresivitate impresionantă - pentru că artistul rămâne și astăzi un balerin de o eleganță și o profunzime ce vine din interior, "spunând" mereu ceva prin mișcările sale, așa cum și premiera din acea seară a purtat amprenta sa, reliefând un spirit tânăr, poate... fără astâmpăr, cu un entuziasm și o dăruire ce a "molipsit" întreg ansamblul care l-a descoperit astfel, asemeni publicului entuziast (urmărind într-o liniște "palpabilă" desfășurarea celor aproape două ore de teatru-coregrafic), semn că ieșenii sunt deschiși la nou și apreciază (și) asemenea experiențe pentru ei inedite. Și tocmai de aceea sper ca Imagine all the People "marca" Gigi Căciuleanu să figureze multă vreme în repertoriul curent al Operei din Iași, unde, din nou, managerul Beatrice Rancea - trăind și emoția balerinei care, cu ani în urmă, a dansat pe aceeași scenă bucureșteană și, cu siguranță, l-a admirat, încă de atunci, pe balerinul-coregraf revenit "acasă" în 1991 -, l-a invitat acum și la teatrul ieșean, care astfel și-a îmbogățit palmaresul cu încă un nume de viță nobilă...

Anca Florea