Arhivă : Cronici Înapoi

Recital de operă... și nu numai

Publicat: joi, 12 Februarie 2015 , ora 14.37

De multă vreme, bucureștenii s-au obișnuit ca, în fiecare miercuri, să revină la Muzeul Municipiului pentru a asista la serile muzicale oferite în cadrul stagiunii susținute, de 15 ani, de către Fundația ACCUMM, fondată de Petru Maier-Bianu, continuată în prezent de pianista Verona Maier, propunând, de fiecare dată, programe atractive și diverse.

La mijloc de februarie, Muzeul Șuțu a găzduit un recital aparte, alăturând muzica și proza într-o combinație destul de surprinzătoare, dar cu priză la public, aspect pe care, probabil, au mizat cei ce au conceput structura și derularea momentelor desfășurate sub genericul "De la Mozart la Gershwin". Desigur, punctul de interes a fost evoluția celor două soliste ale Operei din Brașov - soprana Anda Pop și mezzosoprana Carmen Topciu -, acompaniate la pian chiar de către Verona Maier, abordând un repertoriu dificil și variat, menit să le pună în valoare datele vocale și interpretative. Dacă Anda Pop este, de multă vreme, un nume binecunoscut și la București, fie prin recitalurile prezentate în timp, fie prin aparițiile (totuși foarte rare) în spectacolele Operei Naționale (pregătindu-se să contureze, în 8 martie, rolul titular din Madama Butterfly de Puccini), despre Carmen Topciu s-au auzit, de câțiva ani, comentarii favorabile sau ecouri ale prezențelor sale (și) în străinătate, dar abia acum am descoperit-o cu adevărat, constituind, pentru mine, o revelație sub toate aspectele; glasul amplu, cald și strălucitor deopotrivă, de o frumusețe care atrage imediat atenția, egal în toate registrele, condus cu o tehnică și o muzicalitate remarcabilă, fiind dublat de o expresivitate și o trăire ardentă a personajelor întrupate, cu o sinceritate și un temperament ce "trădează" o încărcătură interioară deosebită. Sunt date pe care le-am regăsit din plin în ariile din Semiramida de Rossini, Ioana D`Arc de Ceaikovski sau Carmen de Bizet, dar și în duetele interpretate alături de Anda Pop, alese din Cosi fan tutte de Mozart și din opera rossiniană, soprana preferând arii din mozartiana Nunta lui Figaro, Rusalka de Dvorak sau Paiațe de Leoncavallo, redate cu dăruire și implicare emoțională, vocea sa generoasă, de obicei vibrantă, experiența "de scenă" punându-și amprenta asupra manierei de cânt, spectatorii trecând poate în plan secund unele stridențe remarcate în special în acut, apreciind însă dezinvoltura cu care a rezolvat paginile atât de diferite stilistic, ambele soliste trecând lejer de la scriitura mozartiană la cea romantică sau veristă, dovedind o atentă cunoaștere în acest sens, precum și o pronunție adecvată în italiană, franceză, rusă și cehă.

S-a dorit un program "mai altfel", așa încât actrița Andreea Măcelaru-Șofron a citit convingător un monolog din piesa Master-class de McNally, interpretând, desigur, rolul Mariei Callas, dar și un dialog cu "eleva" bine creionată de actrița Luminița Erga, cele două regăsindu-se și în scenele din piese de Wilde sau Faydeau; iar dacă primele secvențe au avut cumva legătură cu seara de operă, următoarele au fost total scoase din context, aspect compensat într-o oarecare măsură de interpretarea convingătoare și nuanțată.

Iar finalul a adus o altă schimbare abruptă de atmosferă și de ținută, pentru piesele de Gershwin fiind invitat actorul Filip Ristovski (și absolvent al clasei de canto la Universitatea Națională de Muzică din București, unde predă la clasa de operă), angajat și la Operetă, poate datorită înfățișării sale agreabile și charismatice și mișcărilor suple, deși vocal rămâne total deficitar, ceea ce a dovedit și în melodia parcursă solo și în duetul sau terțetul în care timbrul său necalitativ, cu sunete "drepte", a contrastat cu sonoritatea plină și frumoasă a glasurilor celor două soliste; culmea este că actorul a emis cele mai multe acute, în timp ce soprana Anda Pop și mezzosoprana Carmen Topciu - cu adevărat formate ca atare -, au convins că pot aborda și scriitura apropiată de musical, dar și mișcarea dansantă cerută de ritmul pregnant. Sinceră să fiu, aș fi preferat ca segmentul ultim să lipsească sau, oricum, să se cânte Gershwin astfel încât întreg recitalul să păstreze cota valorică unitară, la nivelul artistic al paginilor din opere, evitând astfel "lipirea" unui final care a transferat în cu totul altă zonă (nu doar stilistică) o seară de muzică bună, de ținută, oferită de interprete profesioniste care știu ce înseamnă... să cânte.

Dar important pentru organizatori rămâne faptul că publicul a fost încântat, s-a amuzat și a aplaudat entuziast, semn că serata muzicală a avut succes în ansamblul ei și că spectatorii vor reveni și în săptămânile viitoare la Palatul Șuțu (și) pentru a descoperi ce alte repere interesante va propune stagiunea ACCUMM.

Anca Florea