Arhivă : Cronici Înapoi

'Grand Prix de l'Opera' ediția a II-a

Publicat: luni, 30 Iunie 2014 , ora 12.39
Anul trecut, renunțând la competițiile care, sub o denumire sau alta, se organizau la Opera bucureșteană încă din anii '90, ONB a creat un nou concurs, denumit - nu știu de ce - jumătate în română, jumătate în franceză - Concursul Internațional de Canto "Le Grand Prix de l'Opera" -, având în juriu personalități de notorietate variabilă. Acum, la cea de-a II-a ediție, componența juriului s-a schimbat aproape în totalitate, președinte devenind, firesc, directorul teatrului, Ioan Răzvan Dincă, printre cei invitați regăsindu-se Ioan Holender sau tenorul Neil Shicoff, precum și dirijorul Leo Hussain sau directorul Filarmonicii și Aalto Theater din Essen, Hein Mulders, alături de aceleași Olga Kapanina de la Teatrul "Mihailovski" din St. Petersburg sau Brenda Hurley, directorul Studioului de Operă din Zurich. O altă modificare (binevenită) a fost alcătuirea unui juriu pentru audierea și selectarea, pe baza înregistrărilor trimise, a celor ce urmau să se prezinte la prima etapă, în 25 iunie, în fața juriului internațional menționat. Astfel, din cei 150 de concurenți (din Europa și Asia) s-au calificat 61, în semifinală rămânând 27 - români, ruși, coreeni.

În finală au acces 10 tineri, iar în cadrul Galei finale din 29 iunie s-au anunțat și laureații, pe scena sălii Radio (scena și sala ONB fiind în renovare, după cum s-a precizat). Managerul de proiect Mihai Cosma a susținut întreaga prezentare, iar soprana Alina Bottez a tradus în limba engleză, membrii juriului, dar și diplomați de la Ambasadele Rusiei și Italiei, urcând pe scenă pentru a oferi diverse premii, ceea ce a determinat aproape o oră de cuvântări, deși, sincer, speram să ascultăm mai multă muzică. După uvertura la opera Forța destinului de Verdi, abordată de orchestra ONB sub bagheta lui David Crescenzi, Ioan Holender a vorbit, în maniera sa inconfundabilă, exprimându-și satisfacția că, în fine (?), avem și noi un concurs care să promoveze tinerele talente și că importanți sunt soliștii, nu juriul, din care acum nu mai fac parte profesori ai căror studenți evoluează în competiție. Desigur, toți spectatorii și-au amintit faptul că el însuși, în calitate de director artistic al Festivalului "Enescu", a dorit și a reușit să desființeze, în urmă cu câțiva ani, tocmai secțiunea canto a concursului, care se "inventase" încă din 1958, câștigătorii devenind apoi, în mare parte, celebrități ale artei lirice mondiale. Culmea este că, în numeroase interviuri, a afirmat că acea competiție la canto nu mai este necesară, existând în lume prea multe astfel de manifestări, pentru ca acum să fie încântat că… s-a mai creat una! A subliniat însă că aceasta are și o stemă - cea a ONB, profilată pe drapajul grena din fundal și mai ales că director și președinte este Ioan Răzvan Dincă.

După înmânarea unor diplome de finaliști sopranei Diana Gheorghe și tenorului rus Alexander Mikhailov, pianista-profesor Viorica Rădoi a oferit Cristianei Mihart Premiul "Colla parte" pe care l-a înființat în 2013, pentru recompensarea unui tânăr acompaniator, sperând că în viitor vor participa mai mult de doi pianiști. Apoi, Oltea Șerban-Pârâu, director al Centrului Cultural Media Radio România și director artistic al formațiilor Radio, a acordat un premiul tenorului Alin Stoica, ce se va concretiza într-o sesiune de înregistrări. Iar Neil Shicoff a oferit un premiu pentru dezvoltarea carierei muzicale, pe care l-a creat și finanțat, constând într-o bursă ce i-a revenit baritonului Adrian Tîmpău din Republica Moldova, cel care a primit și Premiul Aalte Oper, directorul teatrului din Essen menționând că tânărul solist va apărea pe acea scenă în rolul Ping din Turandot de Puccini. De asemenea, mezzosoprana Daria Knyazyeva a primit Premiul ONB, urmând să susțină un rol în stagiune.

În sfârșit, cei care au obținut distincții mai importante au și cântat, astfel încât soprana Anastasia Michailidi (din Rusia) - Premiul pentru cel mai tânăr solist -, a cântat cu acuratețe aria din La Rondine de Puccini, apoi baritonul sud-coreean Lee Kyubong, căruia i s-a acordat Premiul "Russia" pentru cea mai bună interpretare a unei arii rusești, a optat pentru aria lui Elețki din Dama de pică de Ceaikovski, relevând un glas cald și bine condus, pentru ca soprana Irina Baianț, obținând Premiul Italia" pentru cea mai bună versiune a unei arii din creația italiană, să parcurgă o arie a lui Liu din Turandot de Puccini, la limita stridenței și destul de "școlărește".

Schimbând "registrul", orchestra dirijată de David Crescenzi a interpretat destul de expresiv Baccanala din opera Samson și Dalila de Saint-Saens, acompaniind apoi laureații care au urcat "pe podium" - Premiul III - bas-baritonul coreean Ryu Jisang în aria lui Filip din Don Carlo de Verdi, etalând o voce amplă, frumoasă, atent condusă, fără a avea profunzimea cerută și grandoarea personajului întrupat, Premiul II - soprana Svetlana Moskalenko din Rusia în Lakme de Delibes, punându-și în valoare coloratura perlată și supra-acutul sigur, chiar dacă timbrul său este banal și șters în mediu; iar Premiul I și cel acordat de teatrul din St. Petersburg au revenit sopranei poloneze Adriana Ferfecka, aplaudată în aria Julietei din Capuleti și Montecchi de Bellini, rezolvată cu sensibilitate, cu pianissime de efect, într-un discurs echilibrat, glasul său calitativ, egal și generos, neavând însă ceva deosebit - speram să aducă anvergura și strălucirea "obligatorie" unui Mare Premiu… Poate altădată…

În final, toți cei 10 tineri au revenit pe scenă și pentru a primi aplauzele publicului, dar și pentru a cânta nelipsitul Brindisi din Traviata de Verdi, extrem de improvizat, cu soliști care nu știau partitura sau încercau parcă spontan diverse "combinații", dând impresia că momentul ce ar fi trebuit să încheie "în forță" Gala laureaților nu a prea fost pregătit la repetiții. Dar orchestra, deosebit de solicitată și în seara precedentă, când a acompaniat cele 20 de arii prezentate de finaliști, a reușit (exceptând câteva scăpări la suflători și o gafă a violoncelului) să colaboreze cu precizie și suplețe cu soliștii, David Crescenzi având experiența necesară pentru a se plia pe specificul fiecărui interpret, ajutându-l cu discreție și eficiență.

Membrii juriului au lăudat la unison organizarea impecabilă, melomanii au aplaudat fără a se entuziasma, semn că… nu au avut revelații artistice în acea seară, specialiștii au avut destule rezerve la sfârșitul unei manifestări cu denumire româno-franceză - Concursul Internațional de canto "Grand Prix d'Opera" și prezentare româno-engleză… Se pare că nimeni nu a observat sau nu a fost deranjat de faptul că nici de această dată nu s-a publicat un pliant de concurs, care să fie trimis în toată lumea și, evident, în țară, totul derulându-se pe internet, pe site-ul ONB sau pe facebook, deși orice competiție care se respectă apelează în continuare (și) la pliantele tradiționale. S-a tipărit însă, înainte de prima etapă, un caiet cuprinzând detalii despre concurs, despre jurii și candidați, inclusiv lista câștigătorilor de anul trecut - poate să fie un document, elegant dar adresat doar celor care au asistat la etapele propriu-zis, nicidecum celor care poate ar fi dorit să participe, dar nu s-au gândit să caute informații pe site-un Operei din București sau pe facebook-ul unora și altora. Evident, tehnica de ultimă oră este utilă, comunicarea pe astfel de căi este "la modă", dar dacă tradiționalele concursuri păstrează și sistemul pliantului tipărit, înseamnă că… au dreptate. De altfel, și comunicarea cu publicul se face, nu doar la ONB, prin internet, ignorând deci spectatorii care, din varii motive, nu apelează la astfel de mijloace ultra-moderne și care, cu siguranță, sunt extrem de numeroși. Probabil că se dorește obligarea lor de a intra "în rândul lumii", în caz contrar neavând acces la informații sau așteptând să afle de la alții mai… în target…


Anca Florea