Arhivă : Cronici Înapoi

Pe urmele unei soprane mezzo-române

Publicat: marți, 12 Iunie 2012 , ora 14.56

Oldenburg, oraș german autentic patriarhal, se mândrește cu frumosul său teatru în stil neo-renascentist datând din 1833, a cărui scenă e animată aproape numai de artiști tineri, a cărui sală e, de regulă, plină de spectatori. Acolo am avut ocazia să urmăresc în premieră opera "Boema" de Giacomo Puccini, nouă producție regizată de Lorenzo Fioroni. În locul mansardei boemilor, un chioșc sărăcăcios pe o stradă pustie. În locul Cafenelei Momus din Cartierul Latin, Galerie Lafayette - pe scenă, pentru protagoniști - în timp ce întreaga sală, cu cele trei rânduri de balcoane ale sale, este invadată zgomotos de ansamblul coral. În locul Barierei Infernului, groapa de gunoaie a orașului scotocită de oamenii străzii. O "Boema" de secol XXI, fără poezie, în care sărăcia e sordidă, lipsa de prejudecăți e îngroșată vulgar, drama eroilor e accentuată cu cruzime; inadvertențe față de originalul puccinian, anumite inconsecvențe față de propria viziune regizorală, dar și câteva idei inspirate.

Punctul de maxim interes a fost însă pentru mine interpreta rolului Mimi, soprana Angela Bic, despre care probabil ați mai auzit vorbindu-se; i-am mai comentat și în anii anteriori câteva apariții pe scena Operei din Dortmund. Angela Bic este - vă reamintesc - fiică de muzicieni, de origine româno-chineză; apariție exotică, actriță talentată, soprană cu voce generoasă și caldă, cu frazare expresivă, bogat nuanțată. Așa am regăsit-o și în "Boema"; superbul ei Do acut - plutind suveran la finalul actului I - încă îmi răsună în urechi, asemenea curajoaselor pianissime care au reușit să îmblânzească intensitatea sonoră, adesea excesivă, a orchestrei. A fost vedeta serii într-o distribuție implicată artistic cu onestitate și profesionism, a fost preferata publicului, intens aplaudată la final.

Ligia Ardelean