ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul Liszt 200 de la Cluj Napoca la final

Bookmark and Share
Publicat: luni, 31 Octombrie 2011 , ora 14.57

Este greu de înțeles de ce superbul oratoriu al lui Franz Liszt, Legenda Sfintei Elisabeta, e atât de puțin cunoscut și a fost cântat pentru prima dată în întregime în România abia joi seară (27 octombrie 2011), la aproape 150 de ani de când a fost compus. Motivul ar putea fi legat de dimensiunile mari ale lucrării. Oricum, inițiativa Operei Maghiare și a dirijorului Joseph Horvath, directorul artistic al festivalului, de a prezenta în primă audiție națională oratoriul, este lăudabilă. Lucrarea a mai fost interpretată parțial în 1879, cu prilejul celui de-al doilea turneu efectuat de Liszt în Transilvania. Așa cum era de așteptat, lucrarea a captat interesul clujenilor, care au venit în număr mare la concertul din 27 octombrie.

Prestația artiștilor a confirmat așteptările publicului, ridicându-se la nivelul importanței deosebite a acestui eveniment. Pe scenă au evoluat, sub bagheta dirijorului Joseph Horvath, Orchestra Operei Maghiare, Corul Academic Radio condus de Dan Mihai Goia și Corul de copii VIP Junior, pregătit de Anca Mona Mariaș. Soliști au fost soprana Brigitta Kele în rolul Elisabeta, mezzosoprana Orsolya Veress, baritonii Florin Estefan, Sandor Balla și Sandor Arpad. Publicul a fost fermecat de vocile splendide ale soliștilor, dar și de acuratețea și de omogenitatea celor trei ansambluri.


Opinii ale publicului la final de spectacol

Mai multe impresii ale celor din public, în opiniile consemnate la final:

«Constat cu mare bucurie că și opera încearcă să țină pasul și chiar reușește; cu concertul din seara aceasta cred că și-a asigurat un renume care, sper eu, să ajungă și peste hotare. Mi-a plăcut foarte mult colaborarea dintre instituțiile culturale din Cluj - au demonstrat că se poate, seara aceasta este o dovadă vie.»

«Superb. Extraordinar. De mult n-am mai văzut un astfel de spectacol și sunt extraordinar de bucuroasă că am putut să particip la acest eveniment. Interpretarea a fost la înălțimea așteptărilor. Să sperăm că astfel de lucrări se vor mai prezenta.» Laura Sabău, profesoară

«A fost un concert extraordinar, realizat foarte bine, toată lumea a fost la înălțime. Sala mi s-a părut că a avut o acustică nepotrivită evenimentului. Clujul ar merita o sală de 2000 de locuri cu o acustică modernă pentru evenimente de acest calibru. Festivalul în totalitate a fost unul de ținută foarte înaltă, cu concerte foarte bune, cu protagoniști excepționali.» Lucian Tompa, artist


Despre festival cu protagoniștii

Cu o voce curată, expresivă și emoționantă, în rolul Elisabeta a evoluat, așa cum spuneam, Brigitta Kele, o artistă deja cunoscută pe scene din România și Ungaria. Soprana a dat viață personajului său cu sensibilitate și convingere.

Brigitta Kele:

«E o piesă extraordinară și am îndrăgit-o foarte mult. Am lăsat-o să intre în sufletul și în inima mea. Într-adevăr, profesional e foarte greu, a fost chiar wagnerian, să spun așa, dar cred că a meritat tot efortul. Mă bucur din suflet ca așa a decis soarta, m-a ales pe mine să cânt în seara asta.»

Dirijorul Corului Academic Radio, Dan Mihai Goia, ne-a vorbit, de asemenea la finalul evenimentului, despre atmosfera concertului și despre colaborarea cu artiștii Operei Maghiare din Cluj Napoca:

«A fost o seară minunată, cu un public de înaltă clasă, un public ce practic a încremenit de la primul acord și timp de aproape trei ore a ascultat cu multă pasiune și aviditate pentru muzică. Am încercat să fim la înălțimea evenimentului, să închidem Festivalul Liszt în condiții cu totul speciale. Am avut șansa să colaborăm cu un dirijor de marcă, cu niște soliști de foarte bună calitate și o orchestră care m-a impresionat în mod deosebit prin dăruire, prin acuratețe, prin participare. Corul Radio a încercat să se prezinte la un nivel cât mai ridicat, păstrând ceea ce am lucrat la repetiții, trăirile, stările multiple ca sens. Faptul că oamenii ne-au aplaudat minute în șir este pentru noi o mare satisfacție și sperăm să mai putem face astfel de colaborări care ne mobilizează, ne responsabilizează și ne dau satisfacții maxime.»

Nu am putea încheia reportajul fără concluziile celui care a făcut posibilă această premieră în România, dirijorul Joseph Horvath, directorul artistic al Festivalului Liszt 200 de la Cluj Napoca:

«Cred că a fost un concert greu, dar, totodată, cred că efortul a meritat pentru că s-a văzut rezultatul. Sper că și publicul din sală, și cei care ne-au ascultat la radio s-au bucurat de acest concert. Din 1879, când s-au cântat fragmente, cred că după atâta vreme a venit timpul să audă și publicul această lucrare de Liszt. Festivalul a fost primit cu entuziasm și cu bucurie de publicul clujean și nu numai.»

Reportaj de Larisa Clempuș