ACUM:
0.55
Imnul de stat
Urmează: 1.00 Notturno Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Apoi: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.

Arhivă : Cronici Înapoi

Lansare de carte la Muzeul Național 'George Enescu'

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 6 Aprilie 2011 , ora 14.09

«Mulțumesc din toată inima pentru amabilitatea de a cere vești despre Oedip-ul meu, ceea ce este o onoare pentru mine. (...) Dacă totul merge bine, sper să am partitura încheiată până în februarie, dar mai sunt și copiile și, mai ales, reducția!».

Acestea sunt cuvintele pe care George Enescu i le adresa, la data de 26 decembrie 1930, lui Jacques Rouché, directorul Operei Garnier din Paris, care dorea să monteze opera Oedip pe scena instituției pe care o conducea. Această scrisoare, împreună cu alte 15, se regăsește în volumul George Enescu. Premiera Operei Oedip - pagini de corespondență, realizat de Georgeta Aneta Băcioiu și lansat marți, 5 aprilie 2011, în Salonul de Muzică al Palatului Cantacuzino.

Aventura drumului făcut pe urmele lui Enescu

Sunt scrisori pe care Georgeta Băcioiu le-a descoperit la Biblioteca Națională din Paris; descoperire extraordinară care merita împărtășită tuturor admiratorilor lui George Enescu din România despre care aflați mai multe din declarația pe care autoarea volumului ne-a oferit-o:

«Sub aripa oblăduitoare a Muzeului Enescu, am avut șansa să petrec un an în cultura franceză și, căutând activitatea artistică a lui Enescu în Biblioteca Națională Franceză, am avut șansa să descopăr scrisorile pe care Enescu le-a adresat către două mari personalități ale muzicii franceze, dirijorul Philippe Gaubert și directorul Operei Mari din Paris, Jacques Rouché.

A fost o aventură extraordinară să pot să transcriu, să traduc și să fac adnotările necesare pentru cele 16 scrisori care în mare parte sunt axate pe subiectul "Oedip". Într-un stil direct, dar cu foarte multă curtoazie, Enescu oferă indicații valoroase despre cum dorește să fie pusă în scenă opera sa. Există indicații despre ce tipuri de voci își dorește, tempouri, sonorități, despre cum își dorește să fie construit decorul, cum să fie făcute mișcările scenice. A fost o bucurie să le traduc și să le transcriu. Mi-a mai plăcut foarte mult felul în care încă o dată se poate descoperi faptul că Enescu este un artist cu o personalitate complexă, el încearcă să controleze actul artistic, nu lasă nimic la voia întâmplării.

În totalitatea ei, această carte se dovedește a fi nu numai un veritabil izvor documentar, este și o lectură foarte plăcută, creează impresia că ne aflăm în culisele pregătirii premierei.»

Lansări aniversare…

Această lansare are loc la 75 de ani de la prima audiție a operei Oedip, după cum ne declară directoarea Muzeului "George Enescu", muzicologul Laura Manolache:

«În acest an - în care se împlinesc 75 de ani de la premiera pariziană a operei Oedip, cea mai dragă compozitorului, după cum el însuși afirma - Muzeul Enescu pregătește câteva lansări editoriale. Urmează în luna mai o lansare a reducției pentru pian a operei Oedip realizată de Andrei Tănăsescu și, de asemenea, în Festivalul Enescu, pregătim o expoziție menită să surprindă reperele de creație și de promovare ale operei Oedip de George Enescu.»

… asezonate cu muzică bună

Lansarea a fost urmată de un recital susținut de pianistul Viniciu Moroianu și de violistul Lucian Moraru. Am ascultat, printre altele, lucrări ale celor trei mari sărbătoriți ai acestui an, George Enescu, prezent în program cu Coral și Carillon Nocturne, Franz Liszt, cu trei momente din ciclul Ani de pelerinaj-Primul an-Elveția și Bela Bartok cu Concertul pentru violă și orchestră, adaptat pentru violă și pian.

A fost o seară reușită în care lansarea volumului de scrisori adresate de George Enescu lui Jacques Rouché și lui Philippe Gaubert a fost consfințită prin muzică.


Petra Gherasim