ACUM:
13.00
CD Review

Urmează: 14.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 14.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de marti seara - Ateneul Român

Bookmark and Share
Publicat: marți, 28 Aprilie 2009 , ora 10.49
Cello show 2
Violoncellissimo: Marin Cazacu si studentii sai

Artistul si profesorul Marin Cazacu a adunat pe scena pentru a doua oara la Stagiunea de marti seara violoncelisti în formare si consacrati într-un concert... baritonal. Au cantat împreuna cu maestrul: Alexandra Curca (12 ani, eleva), cunoscutul Razvan Suma, ascultatii în acelasi ciclu de concerte Madalina Tudose, Stefan Cazacu, Bogdan Popa, Mircea Marian, Radu Sinaci, Octavian Lup si la fel de merituosii Bogdan Postolache, Darius Tereu, Diana Popescu, Alexandra Potânga si Cristian Munteanu.
Un program deosebit...

Concertul a început cu doua lucrari menite sa o prezinte pe viitoarea (sa speram!) studenta a muzicianului, Alexandra Curca: Joc de Carl Orff (arj. M.Cazacu) si Tarantella de Friedrich Zehm, rezultând o redare plina de promisiuni din partea micii instrumentiste care s-a bucurat de o replica atât de onoranta.

A urmat Divertimento în Re major pentru 3 violoncele de Joseph Haydn (M.Cazacu, R.Suma, M.Marian) - ...rezonante clasice "în grav", din zona sensibilitatii elegante, patru parti contrastante lent-repede, un omagiu adus unui compozitor "caruia violoncelistii îi datoreaza mult" - cum a prezentat Marin Cazacu. Muzicienii au trecut apoi spre o zona istorica mai de demult, decupând din Suita nr.3 pt. orchestra de Johann Sebastian Bach celebra Aria, prelucrata pentru 5 violoncele de compozitorul si violoncelistul german Werner Thomas Mifune. (R.Suma, M.Cazacu, M.Tudose, B.Popa, M.Marian)...Împletire de unduiri grave blajine, nostalgice, învaluitoare, care a entuziasmat publicul.
Ce a urmat a fost din zona scrierilor romantice...

Mai întâi s-au auzit doua Dansuri slave de Antonin Dvorak, op. 72 nr.2 si op.46 nr.8, aranjate pentru 6 violoncele de Lothar Niefind. Primul, lent, foarte cunoscut, era languros, în coloratia grava a...îndragostirii, parca, iar jocul a prins totul într-un vârtej, topind sunetele în actiune, sub arcusurile mânuite de M.Cazacu, R.Suma, B.Postolache, M.Tudose, B.Popa. M.Marian. Un plin de atmosfera si tandrete lied francez, "Dupa un vis" de Gabriel Fauré, (arj.W.Th.Mifune pentru 5 celli) a sunat apoi, într-o succesiune aleasa, pentru varietate, pe contrast de miscare. Miniatura ...vioaie care a urmat parea sa propulseze sonoritatile din nou spre "clasic". Surpriza a fost ca piesa de W.A.Mozart era numita ...

Mars "Alla Turca Jazz"
în viziunea aceluiasi W.Th. Mifune, publicul amuzându-se sa recunoasca tema în vesmânt de ragtime, cântata cu swing de cei 6 instrumentisti dintr-o formula anterioara, la primul violoncel fiind acum Razvan Suma.Dupa aplauze, din nou o lucrare lenta: Visare de Richard Wagner (arj. pentru 5 violoncele de Benno Theuersbacher) - pagina romantica în care melodia se dezvaluie, si urca, sculptata din acordurile placate a patru instrumente: violoncel 1, aici, M.Cazacu. Ultimele trei piese ale concertului au fost cântate de 12 violoncelisti. Ansamblul a redat mai întâi Polca pizzicato de Johann Strauss-fiul si Joseph Strauss, (arj. pentru 4 celli de Sebastian van Eck, cu fiecare voce triplata), ciupirile sincrone, tacticoase, bonome aducând strigate de "Bravo" muzicienilor.

... Introducerea la Uvertura operei "Wilhelm Tell" de Gioacchino Rossini a restituit apoi partitura originala, lenta din secventa orchestrala, fara celebra tema unde ar fi intrat si celelalte instrumente. Programul oficial s-a încheiat cu Mars de Giovanni Solima, ritmul specific amintind de vânatori, de chioscul fanfarei, cu discrete inflexiuni jazz-istice...La cererea publicului s-au oferit si doua bisuri. Si pentru ca despre Gershwin criticii au spus ca "a facut din muzica de jazz o... Lady", putem spune acelasi lucru si despre Marin Cazacu, atunci când a prelucrat pentru 7 violoncele doua piese clasice...latino, "Tico, tico" de compozitorul brazilian Zequinha de Abreu si "Besame mucho" de mexicana Consuelo Velasquez. Melodiile celebre au sunat si mai frumoase în vesmântul armonic si culoarea specifica, languros-nostalgica sau de virtuozitate, ale instrumentelor vedete ale serii.

Un exemplu de prezentare, de urmat...
Un fapt care a încalzit si mai mult atmosfera au fost cele câteva explicatii pe care Marin Cazacu le-a asezat cu simplitate, pertinenta si... umor în fata fiecarei lucrari din program, cei prezenti multumind la sfârsit pentru seara minunata care le-a fost daruita...
Tatiana Ghenuche Galan